نقد آثار داستانی نوقلمان با حضور یک نویسنده

نشست اعضای انجمن نویسندگان نوجوان کانون پرورش فکری استان گیلان با نقد و بررسی ۴ اثر اعضای به‌قالب رسیده واحد آفرینش‌های ادبی به کارخود پایان‌داد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون استان گیلان، این انجمن با حضور عالمه میرشفیعی، نویسنده، پژوهش‌گر و منتقد ادبی و با مشارکت مربیان، اعضا و رابطان ادبی برگزارشد و طی آن ۴ اثر داستانی اعضای نوجوان مورد نقد و بررسی قرارگرفت.

میرشفیعی در این نشست مجازی، طرح مباحثی چون: شخصیت‌پردازی، شیوه‌های روایت داستان، تبیین مکان و تشریح ویژگی‌ شخصیت‌های داستانی را در دستورکارقرارداد و الزام نویسنده به واکاوی ذهن و دنیای نقش‌آفرینان داستان را به مخاطبان یادآورشد.

کارشناس ادبی کانون پرورش فکری استان مازندران در همین‌حال، درباره‌ی شخصیت‌های غیرانسانی داستان نیز صحبت‌کرد و افزود: با شروع داستان، قراردادی با خواننده منعقدمی‌شود که مؤید ورود او به جهان داستان و ارایه‌ی تصویری درست از رخدادهای آن است.

این فعال عرصه‌ی ادبیات، بخش دیگر سخنان خود را به نقش راویان ناظر و قهرمان اختصاص‌داد و در ادامه با تاکید بر ضرورت پایان‌بندی مناسب داستان گفت: این امر بایستی با توجه به فضای ایجاد شده و در پیوندی سازنده با زبان داستان و هویت راوی صورت‌گیرد.

تبیین جایگاه دانای‌کُل و تاکید بر مطالعه آثار نویسندگان برجسته و صاحب‌نام، ازدیگر مباحث مطرح‌شده در این نشست بود که با نقد آثار، طرح پرسش‌ها و پاسخ‌گویی میهمان آخرین نشست اعضای انجمن نویسندگان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان همراه‌شد.    

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =