شعر نوجوان باید به آرزوها و دغدغه‌های نوجوانی بپردازد

برگزیده جایزه کتاب ماه کانون معتقد است: اگر مسایلی مانند دغدغه‌های سنین نوجوانی، آرزوها، خیال‌ها و یا ذهنیتی که او نسبت به موضوع‌های مختلف دارد در شعر نوجوان باشد، می‌تواند با اثر ارتباط برقرار کند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، حسین تولایی درباره کتاب «شانه دورترین مترسک جهان» که موفق به دریافت مرغک سیمینِ ماه آذر جایزه کتاب ماه و سال کانون پرورش فکری شده است بیان کرد: این کتاب شامل چهل شعر ویژه نوجوانان در غالب نیمایی و سپید است و مضامین مختلف عاشقانه، اجتماعی، محیط زیست و... را شامل می‌شود. این کتاب در طرح پروژه شعر شباب از سوی انتشارات گویا چاپ شده است. انتشارات گویا امسال ۲۰ مجموعه شعر منتشر کرده است و کتاب من یکی از این مجموعه‌هاست.
برگزیده مرغک سیمین کانون با اشاره به ویژگی‌های دوران نوجوانی و اهمیت رعایت آن‌ها در سرودن شعر نوجوان گفت: سن نوجوانی ویژگی جستجوگری دارد، نوجوان در این دوره اهل تفکر است و سعی دارد خودش را به‌عنوان یک فرد در جامعه معرفی کند. نوجوانی که در آغاز راه است و به‌زودی وارد مرحله جوانی می‌شود، بنابراین انتخاب‌های متفاوتی سر راهش قرار دارد. انتخاب رشته تحصیلی، پیگیری علایقی که در زمینه‌های مختلف دارد، انتخاب دوست، کتاب، فیلم و... که به نظر من همه این موارد مراحل حساس و سرشار از تفکر است.
وی افزود: وقتی می‌خواهیم شعری برای مخاطب نوجوان داشته باشیم باید روحیات و شخصیت نوجوان را در نظر بگیریم و طوری باشد که مخاطب خودش را در شعر ما ببیند تا احساس کند جدی گرفته شده است. دغدغه‌های سنین نوجوانی، آرزوها و خیال‌هایش، ذهنیتی که نسبت به موضوع‌های مختلف دارد و... اگر هر کدام از این مسایل در شعر نوجوان باشد او می‌تواند با اثر، ارتباط برقرار می‌کند.

تولایی با ابراز خرسندی از برگزاری جایزه کتاب ماه و سال بعد از وقفه‌ افتادن در رویدادهای مشابه کانون در حوزه کتاب بیان کرد: کانون پرورش فکری به‌عنوان قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین متولی کتاب کودک و نوجوان باید به این موضوع بپردازد و خدا را شکر بعد از یک وقفه، این جریان دوباره امسال راه افتاد و با بررسی و داوری آثار سبب می‌شود کتاب‌ها دیده شده و چهره‌هایی در حوزه کتاب کودک و نوجوان معرفی شوند. 
این شاعر کودک و نوجوان با بیان این‌که یکی دیگر از اتفاق‌های مثبت در کنار برگزاری جایزه کتاب، خرید کتاب به تعداد ۵هزار نسخه برای مراکز کانون است، ادامه داد: این روزها شمارگان کتاب به ویژه در حوزه شعر نوجوان حتی به زیر هزار رسیده است. در چنین شرایطی که ناشران کمتر سرمایه‌گذاری می‌کنند و ممکن است تمایل کمتری به کتاب شعر کودک و نوجوان داشته باشند، خریداری ۵هزار جلد از یک کتاب کمک بزرگی به ناشر است، از طرفی برای یک شاعر اتفاق خوبی است که کتابش به دست مخاطبان اصلی یعنی نوجوانان می‌رسد. ضمن این‌که کانون حدود هزار مرکز فرهنگی هنری در سراسر کشور دارد و این کتاب در همه مراکز توزیع می‌شود که به نظر من این بخش از جایزه خیلی ارزشمند است.
تولایی در پایان اظهار کرد: در سالی که در کشور معضل کرونا را داریم و مشکلات اقتصادی فراوانی هم وجود دارد، برگزاری چنین رویدادی کار مهمی است ‌و باید خسته نباشید گفت و از سیاست‌گذاران و برگزارکنندگان جایزه کتاب کانون تشکر کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =