جدیدترین سرودهای شاعران نوجوان استان نقد و بررسی شد

انجمن شاعرن نوجوان کانون خراسان جنوبی در اولین نشست خود در سال جدید که به صورت مجازی برگزار شد میزبان «فاطمه سلیمانی»، شاعر، منتقد و کارشناس ادبی کانون استان زنجان بود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان خراسان جنوبی، اولین نشست انجمن شاعران نوجوانان کانون خراسان جنوبی همزمان با آخرین روز از فروردین ماه و در آستانه روز بزرگ‌داشت سعدی شاعر بلند آوازه ایرانی، با حضور فاطمه سلیمانی شاعر، منتقد و کارشناس ادبی کانون استان زنجان و همچنین شاعران نوجوان عضو این انجمن برگزار شد.

بر همین اساس سلیمانی مهمان و مدرس  این نشست مجازی ابتدا به مباحث کلی و مبانی اولیه شعر پرداخت و از توجه به تخیل، زبان شعری، ایجاز، موسیقی و ریتم کلام، تقطیع سطرها در شعر سپید و نیمایی و توجه به اندیشه شعری به عنوان مهمترین عواملی یاد کرد که با رعایت آن می توان به فضای شعر وارد شد.

وی ادامه داد: در سرایش شعر اولین عنصر زبان و نگاه خیالی به پدید های اطراف و ایجاد یک جهان‌بینی متفاوت و تازه است که با کلمات بیان می شود و مخاطب آن را از دنیای پشت این کلمات کشف می کند.

این شاعر استفاده خوب از ضرب المثل‌ها را یکی از راه‌هایی دانست که شاعر می تواند به کمک آن تصاویر و ایجاز شعری به مخاطب ارایه دهد و اظهار داشت: زبان و تخیل شعر برای ساختن دنیای شعر کمک حال شاعرند و شاعر باید از بین واژه های نزدیک به هم که معنای مشترک دارند بهترین کلمه را به لحاظ موسیقی و ظرفیتی که در اندیشه دارد انتخاب کند و در شعر بکار برد.

کارشناس ادبی کانون استان زنجان زبان شعر را متفاوت از زبان عادی دانست و افزود: زبان شعر با رگه هایی از تخیل همراه است که مخاطب شعر تلاش می کند با استفاده از آن، حرف‌های ناگفته را کشف کند و وقتی این کشف اتفاق می افتد مخاطب از شعر لذت می برد.  

گفتنی است در ادامه این نشست، شاعران نوجوان عضو انجمن جدیترین سرودهای خود را ارایه کردند که  توسط  سلیمانی و دیگر اعضای حاضر در این نشست مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =