برگزاری نشست تخصصی «تاثیر طنز نویسی در شاد زیستن»

با حضور راشد انصاری نویسنده و طنزپرداز کشوری، کارشناسان ادبی و مربیان ادبی، نشست تخصصی طنز با موضوع «تاثیر طنز نویسی در شاد زیستن» برای کارشناسان و مربیان ادبی استان های یزد، هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان و همچنین خراسان رضوی در کانون پرورش فکری هرمزگان، به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان؛ در حاشیه دومین مهرواره ادبی طنز منطقه‌ای نشست تخصصی  با حضور نویسنده و طنزپرداز کشوری، راشد انصاری به صورت مجازی برگزار شد.  

به گفته فاطمه غلامزاده نخلی کارشناس ادبی کانون استان این مهرواره؛ با هدف آشنایی کودک و نوجوان با گونه ادبی طنز، ایجاد شادابی و نشاط در کارگاه‌ها و انجمن‌های ادبی، پرورش تفکر انتقادی و توجه به دنیای پیرامون در روزهای ۷ و ۸ اردیبهشت ماه  ۱۴۰۰  باحضور کارشناسان  و مربیان ادبی برگزار شد.

دبیر اجرایی این مهرواره گفت: در این نشست راشد انصاری (خالو راشد) در مورد تاثیر طنز نویسی در شاد زیستن با مهمانان گفتگو کرد و  به معرفی شاعران طنز پرداز جهان و ایران پرداخت.

راشد انصاری ضمن اعلام این که شاد زیستن یکی از اهداف شاعران بوده است و شاعران کوشش کرده‌اند تا فضایی شاد در اشعارشان جاری باشد، اظهار داشت:حتی در آثار شاعران‌ جدی سرایی همچون  سعدی شیرازی، حافظ، خیام و... و. می‌توان رگه‌هایی از طنز و شور و نشاط دید. وی تعدادی ابیات طنزآمیز از این شاعران بزرگ ادبیات فارسی را ذکر کرد که در آن ها به ایجاد نشاط و شادمانی اشاره شده بود.

راشدانصاری در ادامه با ذکر احادیث و روایاتی نیز اشاره کرد که در آن ها به شادی و نشاط سفارش شده است.

 طنزپرداز هرمزگانی همچنین طنز و شادی را بهترین درمان برای کم کردن استرس و مقابله با ویروس کرونا دانست و اظهار داشت: علاوه بر این ها شادی و خنده برای بیماران قلبی و عروقی بسیار مفید است.

این طنزپرداز در بخش دیگری از سخنان خود افزود: البته طنز مولفه‌های دیگری به جز خنده نیز دارد که موضوع بحث این نشست نیست.

راشدانصاری گفت: دکترناتل خانلری و عباس اقبال آشتیانی مدیر مجله‌ی اقبال حدود ۹۰ سال پیش واژه ی طنز را که امروز رایج است پیشنهاد دادند و بعدها کسانی مثل عمران صلاحی هم از این عنوان استفاده کردند، اگر چه طنز سابقه‌ای بس طولانی دارد اما نه با این عنوان. وی در ادامه به نمونه‌هایی از طنز و شوخ طبعی در صدر اسلام و پیش از اسلام پرداخت.

لازم به ذکر است در دومین مهرواره ادبی طنز خلیج فارس نشست‌های تخصصی ویژه مربیان در شیفت صبح و نشست‌های تخصصی ویژه اعضا در دو بخش داستان و شعر در شیفت عصر اجرا می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =