بررسی شیوه‌های پرداخت داستان در انجمن ادبی کانون دامغان

دومین‌جلسه‌ی انجمن نویسندگان نوجوان «لبخند انار» کانون پرورش فکری دامغان با نقد آثار اعضا و بررسی چگونگی پرداخت روایت داستانی، برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، دومین‌جلسه‌ی اعضای انجمن نویسندگان نوجوان «لبخند انار» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دامغان به‌همت مرکز آفرینش‌های ادبی کانون سمنان، پنج‌شنبه نهم اردی‌بهشت ۱۴۰۰ با دعوت از عالمه میرشفیعی نویسنده، منتقد و کارشناس ادبی کانون مازندران، برگزار و سه اثر داستانی اعضای این انجمن، نقد و بررسی شد.

میرشفیعی در ابتدای سخنانش ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع مجازی اعضا و مربیان انجمن نویسندگان نوجوان «لبخند انار» با اشاره به پتانسیل‌ها، ویژگی‌ها و فضاهای حاکم بر داستان، تأکید کرد: داستان، یک اسم عمومی دارد و یک اسم خاص که به آن، عنوان داستان می‌گویند و هر نویسنده‌ای بایست برای اثر داستانی خود عنوان مناسب و مرتبطی انتخاب کند.

در داستان مدرن، وقایع از فیلتر ذهن انسان می‌گذرد

مهمان انجمن نویسندگان کانون سمنان اظهار داشت: در داستان‌های غیر مدرن، داستان با راوی غیر انسانی روایت می‌شود و نویسنده با جهانی ذهنی و عینی متفاوت از ذهن و چشم انسان روبه‌رو شده و به خلق اثر می‌پردازد.

وی با بیان این‌که در داستان مدرن، وقایع از فیلتر ذهن انسان می‌گذرد و یک اتفاق ممکن است به شکل‌های مختلف  روایت شود، تأکید کرد: نوعِ نگرشِ شخصیت به هستی و ترسیم این نوعِ نگرش در داستان مهم است؛ نه این‌که نوعِ شخصیت مبهم باشد بلکه مهم، کشف و آگاهی از این نکته است که شخصیت داستان، چه‌طور جهان را می‌بیند و آن را برای مخاطب خود به تصویر می‌کشد.

کارشناس ادبی کانون مازندران در ادامه از اعضای انجمن خواست تا ویژگی‌های شخصیت‌های داستان را بشناسند و متوجه باشند که شخصیت در چه موقعیتی قرار دارد و داستان را روایت می‌کند.

میرشفیعی هم‌چنین یادآور شد: داستان‌هایی که راوی آن یک موجود غیر انسانی است و جهان را از دیدِ خودش می‌بیند با داستان تمثیلی که حیوان‌ها عامدانه به‌جای انسان گذاشته می‌شود با هم تفاوت دارند و در داستان تمثیلی قرار نیست حیوانی وجود داشته باشد؛ بلکه انسان‌ها هستند که با نقابی از حیوانات ترسیم می‌شوند و در داستان‌های مدرن که راوی غیر انسانی دارند نویسنده، جهانِ آن موجود را تصوّر و تصویر می‌کند.

وی با تأکید بر توجه به انتخاب زاویه‌ی دید و نظرگاه مناسب برای داستان گفت: روایت داستانی همیشه واقعه‌ای است که قبلاً روی داده و حتی اگر این روایت با فعل مضارع هم‌راه باشد باز هم در گذشته اتفاق افتاده است.

محیط عامل اصلی تولید وحشت در داستان

میرشفیعی درخصوص چگونگی ترسیم و پرداخت به‌شیوه‌ی روایت داستان خاطرنشان کرد: روابط آدم‌ها، تمایلات و انگیزه‌های پنهان و پیچیده‌ی آن‌ها در گسترش داستان، اهمیت بسیاری دارند.

مهمان انجمن نویسندگان کانون سمنان با بیان تعریفی از داستان با پتانسیل ژانر وحشت و ویژگی‌های آن اظهار داشت: ژانر وحشت برآمده از عواملی است و صرفاً برای خلق وحشت نیست؛ بلکه لذت وحشت فقط نه به خاطر وحشت بلکه باعث می‌شود خواننده با خودش روبه‌رو شود و با کمک آن، ضعف‌های خود را بهتر ببیند و بشناسد.

کارشناس ادبی کانون استان مازندران در پایان سخنانش به اعضای انجمن پیشنهاد داد: جنس داستان خود را بشناسید و اگر جنس داستان تنها ترس و وحشت باشد بایست سلسله‌علیت‌ها برای ایجاد القای حس وحشت، قوی باشد تا مخاطب اثر با آن همزادپنداری کند مانند «ماجراهای شگفت‌انگیز» اثر «ادگار آلن ‌پو» شاعر و نویسنده‌ی آمریکایی که راوی و دوستش با مجموعه‌ای حوادث خوف‌انگیز روبه‌رو می‌شوند و محیط عامل اصلی تولید وحشت در داستان است و بدین صورت، فضاسازی انجام می‌گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =