«تئاتر برای کودکان» موضوع بیست‌وسومین جلسه‌ی انجمن هنرهای نمایشی نوجوان کانون در سیستان و بلوچستان

بیست‌وسومین جلسه‌ی انجمن هنرهای نمایشی نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان با موضوع «تئاتر برای کودکان» برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون سیستان و بلوچستان، در بیست‌وسومین جلسه‌ی انجمن هنرهای نمایشی نوجوان کانون استان به موضوع تئاتر برای کودکان پرداخته شد.

مدرس کارگاه در این نشست، که به صورت مجازی برگزار شد، در خصوص چگونگی شکل‌گیری ارتباط در تئاتر گفت: ارتباط میان گروه اجرا با کودک به دو شکل است؛ «حین اجرا» که لحظه‎ای و عینی است و «قبل و بعد از اجرا» که به نوع عملکرد و تبلیغات گروه بستگی دارد.

مهتاب سارونی سپس عنوان کرد: هم‌زادپنداری مخاطب، دلهره و انتظار او، برانگیختگی احساسات، هیجانات و پالایش درونی، توسط ساده‌ترین و مهم‌ترین ابزار تئاتر(زبان بدن و زبان حرکتی و آوایی) و یا قراردادهای خاص(مثل لباس و فرم متحدالشکل) موجب ارتباط دوطرفه میان مخاطب و گروه می‌شود و «حس جمعی نمایشی» ایجاد می‌کند.

کارشناس- مسئول فرهنگی، هنری و ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سپس در خصوص انتخاب نمایش مناسب گفت: شناخت مخاطبان کودک از زاویه‌های گوناگون چون بعد سنی، علمی، روانی، جامعه‌شناختی و... درک درستی برای انتخاب نمایش مناسب برای کودک است و زمانی وجود مخاطب تآثیر مثبت بر کار گروه اجرا خواهد داشت  که پس از قرار گرفتن در مکان نمایش و همراه شدن با آن دریابیم که مخاطب به هدف خود که «کشف تازه‌هایی فراتر از دانسته‌های عادی اوست» دست یافته باشد، در غیر این حالت، نمایش برای کودک به یک تحمل آزار دهنده تبدیل می‌شود.

وی هم‌چنین نکاتی برای رعایت از سوی کارگردانان تئاتر کودک جهت شناخت مخاطب برشمرد که از آن جمله می‌توان به پرهیز از کاربرد دیالوگ‌های طولانی، داشتن برنامه‌ریزی برای شادی‌بخشی به کودکان، تغییر ریتم نمایش، توجه به این نکته که کودک بیشتر در پی  دیدن است تا شنیدن، توجه به آستانه‌ی تحمل مخاطب و این نکته که مهم‌ترین ویژگی تئاتر کودک فراهم کردن بستری برای کشف کردن است و نه تعلیم دادن  اشاره کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =