لزوم مدرن‌ سازی قصه‌ها، برقراری ارتباط موثر با مخاطب است

وحید خسروی، مدرس دوره آموزشی رویکردهای نوین قصه‌گویی مدرن،  بر لزوم قصه‌گویی مدرن بر اساس مسائل روز، نیاز مخاطب و برقراری ارتباط موثر تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون البرز این مدرس و داور قصه‌گویی که مسوولیت کمیته بخش قصه‌گوی برتر بیست و سومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی را نیز بر عهده دارد ، در این کارگاه آموزشی مجازی که به همت واحد آموزش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان‌های قزوین و البرز برگزار شده بود، ضمن اشاره به تعریف قصه‌گویی مدرن، منظور از مدرن بودن را توجه به مسائل و نیازهای روز و متناسب با نیازهای مخاطب عنوان کرد.

وی هم‌چنین گفت قصه‌ها در هر دوره‌ای مرتبط با زمان خودشان به گره‌گشایی پرداخته‌اند و اضاقه کرد قصه‌ی موفق باید کانال موثری باشد برای انتقال پیام از قصه‌گو به مخاطب و قصه‌گویان را هنرمندانی خواند که باید بار بزرگ خود را به سر منزل مقصود برسانند.

این هنرمند،  قصه، انتخاب و اجرای آن را، دو بخش بسیار مهم در قصه‌گویی مدرن خوانده و قصه‌ها را از این منظر به سه نوع قصه‌ای که خودش مدرن است، قصه‌ی کلاسیک و قصه‌ی قدیمی که با شیوه نو تغییر کرده  و مدرن می‌شود، تقسیم کرد.  

این قصه‌گوی برتر و داور قصه‌گویی برخی قصه‌ها را دارای چنان قدرتی دانست که  آن قدر قوی هستند که حرف به روزی برای مخاطبان در تمام دوران‌ها خواهند داشت و برخی قصه‌ها را با درک و دانش مخاطب امروز غریبه دانست و تاکید کرد  باید آن چیزی که به مخاطب امروز  می‌دهیم باید برای او قابل درک باشد و افزود کیفیت اجرای قصه‌ها خیلی مهم است و گاهی می‌توان از ایده کوتاه یک قصه بزرگ  ساخت و گاهی اجرای ناموفق می‌تواند یک قصه خوب را از بین ببرد.

مسوول کمیته قصه‌گوی برتربیست و سومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون در پایان این کارگاه آموزشی  با ذکر مثال‌هایی از قصه‌ها  حرف و زبان قصه‌ها  را قابل درک برای مخاطبان دانست و قصه‌گویی را جادویی خواند که سبب شده علی‌رغم پیشرفت تکنولوژی، امروز هم قصه‌ها مخاطب خود را دارند و از همکاران خواست به قصه‌ها فقط نگاه جشنواره‌ای نداشته باشند و سعی کنند اثرگذاری بر مخاطب داشته باشند و راه‌کارهایی برای مدرن سازی قصه‌ها ار جمله قصه‌های چند پایانی، استفاده مناسب از الگوها و نمادهای به روز،  اشاره کرد.

مسوولان و مربیان فرهنگی استان‌های قزوین و البرز نیز در بین این کارگاه به صورت تعاملی نظرات خود در خصوص قصه‌گویی مدرن و چگونگی پرداختن به آن را بیان کرده و سوالات خود را مطرح ساختند.  

گفتنی است این کارگاه  آموزشی تخصصی  که با هدف آشنایی مربیان با قصه گویی مدرن و با حضور جمعی از کارشناسان، مسوولان و مربیان مراکز کانون در البرز و قزوین  اولین  جلسه آن روز شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ از ساعت ۱۲ الی ۳۰/۱۳ به صورت مجازی  برگزار شد در دو جلسه دیگر روزهای دوشنبه و چهارشنبه ۲۷ و ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰در همین ساعت برگزار خواهد شد و مربیان کانون در استان‌های البرز و قزوین ایده‌های خود برای قصه‌گویی را ارایه داده  و در این کارگاه مجازی مورد بحث و بررسی قرار خواهند داد.

لازم به توضیح است علاقه‌ مندان می‌توانند جهت آگاهی از بخش‌های مختلف بیست و سومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون  پرورش فکری کودکان و نوجوانان و هم‌چنین شرکت در جشنواره به پایگاه اینترنتی www.kanoonfest.ir  مراجعه کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =