نوزدهمین نشست انجمن داستان‌نویسان نوجوان کانون پرورش فکری سیستان و بلوچستان برگزار شد

بیان تفاوت‌های قصه و داستان و نقد آثار اعضا موضوع نوزدهمین نشست مجازی انجمن داستان‌نویسان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان بود

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون سیستان و بلوچستان، نوزدهمین نشست انجمن داستان‌نویسان نوجوان کانون استان برگزار شد.

کارشناس انجمن با تاکید بر ضرورت آشنایی نویسندگان با داستان و قصه گفت: شناخت این تفاوت‌ها می‌تواند به ما در خلق یک اثر خوب و مطابق با معیارهای تعریف شده کمک کند.

علی خانمرادی در بیان این تفاوت‌ها «داستان» را مجموعه وقایعی تعریف کرد که به طور زنده و همراه با جزییات فراوان بیان می‌شود و مخاطب می‌تواند این صحنه‌ها را در ذهن خود مجسم کند و در ادامه افزود: این وقایع ممکن است تنها در ذهن نویسنده بگذرد و یا از اتفاق‌های دنیای بیرونی الهام گرفته شده باشد در صورتی که قصه شامل رویدادها و حادثه‌هایی، اغلب شفاهی است، که محصول تخیل جمعی کسانی در گذشته است و سینه به سینه نقل شده تا به ما رسیده است و از لحاظ شخصیت‌پردازی، اشاره به جزییات و لحن با داستان تفاوت دارد.

این مدرس کارگاه‌های داستان‌نویسی «خاکستری بودن شخصیت‌ها» و «مشخص بودن زمان و مکان» در داستان در مقابل «مطلق بودن شخصیت» و «شفاف نبودن زمان و مکان» در قصه‌ها را یکی دیگر از تفاوت‌های این دو دانست.

خانمرادی در بخش دوم سخنان خود و با توجه به آثار ارایه شده در کارگاه داستان‌نویسان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان نکاتی را برای جذب و همراه کردن مخاطب به حاضران یادآور شد که از آن جمله می‌توان به باورپذیری و اهمیت شخصیت‌پردازی خوب، طرح منطقی داستان، استفاده از زبان معیار و پرهیز از به کارگیری زبان محاوره و بهره‌گیری از ظرفیت تعلیق اشاره کرد.

گفتنی است علی خانمرادی از دبیران آموزش و پرورش استان ایلام است که علاوه بر تدریس و آموزش داستان‌نویسی، مقاله‌های متعددی در زمینه‌ی ادبیات داستانی، نقد ادبی، نمایشنامه، شعر و پژوهش از وی در مجله‌های گوناگون منتشر شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =