«کپی‌رایت» در هجدهمین نشست انجمن عکاسان نوجوان کانون سیستان و بلوچستان بررسی شد

هجدهمین نشست انجمن عکاسان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان با موضوع «کپی‌رایت» و آگاهی هنرمندان از این حق قانونی و معنوی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون سیستان و بلوچستان، هجدهمین نشست انجمن عکاسان نوجوان کانون استان برگزار شد.

مدرس کارگاه در این‌باره گفت: «کپی‌رایت» حقی است که هنگام تولید اثر برای پدیدآورنده یا پدیدآورندگان آن به وجود می‌آید و براساس آن صاحب یا صاحبان اثر می‌توانند از درآمدهای ناشی از انتشار اثر استفاده کنند.

معصومه آقایی «کپی‌رایت» را زیرمجموعه‌ی حق مالکیت فکری معرفی کرد و افزود: این حق شامل آثار هنری است که با خلاقیت شخص یا گروهی به وجود می‌آید.

وی سپس با بیان این جمله که «آگاهی از حقوق خود برای هر فردی ضروری است»، بیان کرد: با آگاهی از این حقوق، هنرمند می‌تواند در صورت استفاده‌ی بدون مجوز دیگران از اثر خود، پیگیر حقوق خود باشد و برای بازپس‌گیری آن تلاش کند.

آقایی روش‌هایی را برای محافظت از عکس‌ها در جمع اعضای انجمن عکاسان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان عنوان کرد که از آن جمله می‌توان به ذخیره کردن فایل اصلی عکس، که مشخصات زمان و مکان عکس را دارد و استفاده از واترمارک( حک کردن امضا یا علامت شخصی بر روی عکس) اشاره کرد.

مدرس کارگاه در خصوص قانون‌های حاکم بر رعایت نکردن «کپی‌رایت» و مجازات قانون‌شکنان نیز آن را بسته به نوع اثر، میزان تخلف و شخصی یا گروهی بودن آن در کشورهای گوناگون، تابع جریمه‌های متفاوتی بین سه ماه تا سه سال حبس عنوان کرد.

وی در پایان کتاب «حقوق عکاسان» ترجمه‌ی رامین کاکاوند را به علاقه‌مندان عکاسی معرفی کرد.

گفتنی است معصومه آقایی مربی فرهنگی کانون پرورش فکری در مرکز نجوم دماوند، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد عکاسی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و مترجم کتاب «عکاسی همه چیز را دگرگون می‌کند» با همکاری الهام آقاباباگلی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =