کد خبر: 305915
تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰
زبان شعر، زبان توضیح نیست

حسین تولایی، شاعر و منتقد ادبی، معتقد است: زبان شعر باید سالم و بدون ایراد باشد و واژه‌ها به گونه‌ای انتخاب شوند که به زبان شعر آسیب نرسانند؛ یا موجب نزدیک شدن آن به نثر نشده و ایجاز را به هم نریزند.

 به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، تولایی در سی و دومین نشست مجازی انجمن شاعران نوجوان صبا اهواز، با بیان این مطلب گفت: زبان شعر زبان توضیح نیست، بلکه زبان تصویر و زبان ایجاز است. وی یکی از شگردهای تصویرسازی و رسیدن به شعر را جسم‌ بخشیدن و عینیت‌ بخشیدن به مفاهیم ذهنی برشمرد و افزود: جهان شعر به شاعر این امکان را می‌دهد که مفاهیم ذهنی، احساس و عواطف را قابل لمس کند. 

او در ادامه به لزوم و چگونگی تبدیل مفاهیم ذهنی به مفاهیم عینی در شعر اشاره کرد و توضیح داد: به بیان دیگر باید مفهوم ذهنی را به مفهومی عینی تبدیل کرده و با این شگرد شعر را از بند مستقیم‌گویی و توضیح و شعار،  آزاد کرد و با کمک تشبیهی خیال‌انگیز و سرشار از احساس و عاطفه،  زبان را شاعرانه و مفاهیم را قابل مشاهده کرد.

این منتقد ادبی با ارائه مثالی گفت: مفاهیم ذهنی مثل خشم، دوست‌داشتن، نفرت، غم، شادی، دلتنگی، آرزو، زیبایی، انتظار، تنهایی، مهربانی، ایثار، امید و .... تا زمانی که قابل‌لمس و قابل مشاهده نشوند و به همین شکل خام در شعر بیایند، نه‌تنها باعث زیبایی و تاثیرگذاری شعر نمی‌شوند بلکه آن را تبدیل به نوشته‌ای توضیحی و شعاری می‌کنند و صد البته شعر، جای توضیح‌دادن و شعاردادن نیست.

مولف کتاب «دمپایی خورشید» ایده‌ی خوب و شاعرانه‌ را از ملزومات شعر دانست و عنوان کرد: ایده‌ها و مفاهیم شعاری و تکراری به کل شعر آسیب می‌زنند.

کارشناس اداره کل آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور تاکید کرد: شاعری که می‌تواند در اثر خویش موسیقی خلق کند را موفق خواند و تاکید کرد: شگرد به کارگرفتن موسیقی در خدمت معنا، تصاویر و عاطفه‌ی شعر، خیلی خوب و سازنده است.

 این شاعر و منتقد ادبی در ادامه بیان داشت: در یک شعر موفق چیدمان کلمه‌ها در جمله‌ها باید روان و بدون دست‌انداز باشد، هم‌چنین عاطفه شعر هم شاعرانه‌ بوده و در واقع عناصر اصلی شعر «احساس، اندیشه، خیال و موسیقی» به‌ خوبی رعایت شوند.

تولایی با اشاره به این که در اشعار کلاسیک، محور عمودی باید منسجم باشد یادآور شد: مصراع‌ها و بندها در این گونه اشعار با هم ارتباط محکمی دارند و مثل حلقه‌های زنجیر به هم متصل هستند.

بر اساس این گزارش پریا ماهان‌پور، سنا امرایی، فاطمه زکی‌زاده، کیمیا نوروزی و آرمیتا آسترکی ازجمله نوجوانانی بودند که در این نشست به اشتراک‌گذاری و خوانش آثار خود پرداختند.

گفتنی است: سی و دومین نشست انجمن شاعران نوجوان صبا اهواز ۳۱ خردادماه ۱۴۰۰، در صفحه‌ی مجازی این انجمن با حضور مدیرکل، معاون فرهنگی، جمعی از کارشناس و مربیان مرکز آفرینش‌های ادبی کانون استان خوزستان، حسین تولایی شاعر و منتقد ادبی کشور و جمعی  از اعضای مراکز کانون کلان شهر اهواز با سرپرستی محدثه الماسی برگزار شد و با نقد و بررسی کامل و دقیق آثار اعضا به کار خود پایان داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =