نشست ادبی استانی «پنجره، ضریح، آسمان» در فضای مجازی برگزار شد

مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان به مناسبت دهه کرامت نشست ادبی استانی «پنجره، ضریح، آسمان» را با حضور مرجان ظریفی نویسنده و منتقد ادبی در فضای مجازی برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، مرجان ظریفی در این نشست گفت: کتاب‌های آسمانی هر دین اولین نمونه‌های ادبیات آن محسوب می‌شوند، دین اسلام نیز کتاب آسمانی قرآن را دارد که شکل ادبی منسجم و دامنه دارش موجب شده که بزرگان ادبیات آن را یک کتاب ادبی غنی و والا به شمار آورند که می‌تواند در ادبیات دینی راهگشا باشد.

او افزود: در دل هر سوره از قرآن کریم، یک داستان نهفته است، زیرا ظرفیت انتقال مفاهیم در داستان بیشتر است و به این صورت، ماندگاری مطلب در ذهن مخاطب امکان پذیرتر است.

ظریفی در ادامه توضیح داد: از آن جا که درک قرآن به عنوان یک اثر ادبی برای کودک و نوجوان سخت است باید در نگارش و شرح آن، ساده‌سازی انجام شود و در این مرحله است که با ادبیات دینی و تعلیمی کودک و نوجوان رو به رو می‌شویم.

این  نویسنده‌ی خوزستانی در بررسی ادبیات تعلیمی به ظرایف و نکات جذاب‌سازی اشاره کرد و افزود: ادبیات دینی باید توام با لذت بوده و تعلیمی صرف نباشد. به همین ترتیب دستورات مذهبی را نباید سخت نشان دهیم زیرا اکثر این تعالیم، شامل سبک زندگی و اصول اولیه‌ی اخلاق اجتماعی هستند و برای ایجاد جامعه‌ای سالم باید فرا گرفته و مراعات شوند.

مربی با سابقه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، تاریخ بعد از انقلاب اسلامی را دوران اوج و شکوفایی ادبیات دینی در ایران دانست و تاکید کرد: بعد از انقلاب تمرکز روی ادبیات دینی بیشتر شد و و البته کلیشه و تکرار در تصویرگری همچنان به عنوان یک آسیب در این گونه کتاب‌ها مشاهده می‌شود که باید از میان برود.

ظریفی یادآوری کرد: مجموعه کتاب‌های نگران پروانه‌ها  از انتشارات کانون پرورش فکری، استانداردهای قابل قبول برای ارائه در حوزه‌ی ادبیات دینی کودک و نوجوان را دارا هستند و نمونه‌های کامل و قابل قبولی  محسوب می‌شوند.

مولف کتاب «آتا یعنی پدر» در ادامه ضمن شرح نکاتی در باب اشعار و داستان‌های آیینی، به نقد و بررسی آثار ارائه شده توسط اعضا پرداخت.

بر اساس این گزارش، در بخش دوم این نشست استانی رضوان صادقی از بستان، مریم شادمان و فاطمه شعبان نژاد از گتوند، فاطمه پاک نیت از شوشتر، فاطمه زکی زاده، سوفیا رضایی، دنیا میرزایی از مرکز ۲ اهواز و  فاطمه نصیری‌راسفندی، آرمیتا آسترکی و سارا دهقانیان از مجتمع فرهنگی هنری اهواز به ارائه‌ی آثار خود در قالب متن، فایل صوتی یا فیلم‌های حداکثر دو دقیقه‌ای پرداختند.

این رویداد مجازی ادبی، با سرپرستی طیبه پوربصیری و با حضور مرجان ظریفی نویسنده و منتقد ادبی، مدیر کل، سرپرست معاونت فرهنگی، جمعی از کارشناسان و مربیان واحدهای ادبی، فرهنگی و هنری کانون خوزستان و همچنین جمع گسترده‌ای از اعضای مراکز کانون سراسر استان در فضای مجازی برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =