نوشتن طرح داستان، مستلزم آشنایی با عناصر داستان است

سعیده موسوی زاده شاعر و نویسنده‌ی حوزه‌ی کودک و نوجوان در نشست ادبی مجازی با کودکان و نوجوانان ارومیه به تشریح مبانی نظری و عملی نوشتن و سرودن مقدماتی پرداخت و حاضران در این نشست به نقد برخی از آثار وی پرداختند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان‌غربی، این نشست مجازی به همت کانون پرورش فکری و با همکاری دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداری با بهره‌گیری از ظرفیت دفاتر تسهیل‌گری مستقر در مناطق کم برخوردار ارومیه برگزار شد.

اعضای انجمن‌های ادبی شعر و داستان کانون و کودکان و نوجوانان عضو دفاتر تسهیل‌گری روستاهای بالو، الواج و دیگاله در این نشست مجازی حضور داشتند.

در ابتدای این نشست برخی از حاضران به نقد کتاب «یک پُرس موش» اثر سعیده موسوی زاده پرداختند و در خصوص شخصیت‌های داستان به بحث و تبادل نظر پرداختند.

موسوی زاده در جواب سئوالی در خصوص چگونگی آغاز داستان گفت: قبل از نوشتن طرح داستان ابتدا باید با عناصر داستان از قبیل پی‌رنگ، طرح و شخصیت‌سازی آشنا شد.

این نویسنده‌ی مشهدی تصریح کرد: نویسنده با نوشتن طرح داستان مضمون داستانش را در می یابد و می داند که می خواهد چه بگوید و چه بنویسد و ذهنش دچار پراکنده گویی نمی شود.

نویسنده کتاب "کیسه خواب کوچک من" افزود: در فرآیند نوشتن یک داستان بلند در کنار روایت اصلی ممکن است خرده روایت‌هایی هم داشته باشیم اما این خرده‌ روایت‌ها باید در خدمت روایت اصلی داستان باشند.

خوانش برخی از اشعار موسوی زاده توسط حاضران از دیگر برنامه‌های این نشست ادبی بود.

از دیگر آثار سعیده موسوی زاده می توان به «نه جیک جیک نه قار قار»، «عاشقم پس هستم»، «شعر باران»، «آن» و بازنویسی داستان های شاهنامه اشاره کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =