کد خبر: 306008
تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۱
بازدید 60
تابستان، فصل کانون است...

این شعار تابستانی مجموعه معتبر و با سابقه‌ای است که از با راه اندازی نخستین مرکز فرهنگی و هنری در سال 1354 آغاز به کار کرده و اکنون با برخورداری از 22 مرکز فرهنگی و هنری در سراسر استان، در زمینه شناسایی و پرورش استعداد کودکان و نوجوانان و پربارسازی اوقات فراغت آنها با بهره‌مندی از حضور مربیان کارآزموده و توانمند و بهترین شیوه‌های آموزشی مستقیم و غیرمستقیم فعالیت می‌کند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین، یکی از اصلی‌ترین اهداف کانون ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و انس با کتاب است که براین اساس هر مرکز شامل یک کتاب‌خانه مجهز کودک و نوجوان با برخورداری از صدها عنوان کتاب معتبر و طبقه بندی شده براساس گروه سنی، محتوا وسلیقه مخاطبان کانون است که امکان امانت کتاب را برای مخاطبان خود فراهم می‌سازد.

از آنجا که کانون استان قزوین هم اکنون از 16 مرکز فرهنگی و هنری ثابت  در قزوین، آبیک، تاکستان، بویین‌زهرا، محمدیه، شریفیه، الوند، خاکعلی، اقبالیه، ضیاآباد، سگزآباد و آوج و شمار 5 کتاب‌خانه سیار و یک کتابخانه پستی در سطح استان برخوردار است، توانسته است پاسخگوی نیاز بخش قابل توجهی از استان در زمینه ارتقای فرهنگ و هنر قشر کودک و نوجوان باشد.

با آغاز فصل تابستان و افزایش زمان اوقات فراغت دانش‌آموزان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان یکی از شناخته شده‌ترین، مجموعه‌های فعال در این زمینه به صورت ویژه و گسترده به برگزاری کارگاه‌های متنوع فرهنگی، هنری و ادبی می‌پردازد.

فعالیت‌های فرهنگی

در بخش فرهنگی برنامه‌های گوناگونی در قالب بیش از 40 فعالیت صورت می‌گیرد که از این فعالیت‌ها می توان به آشنایی با قرآن و احادیث، قصه گویی، مسابقات علمی، روخوانی و معرفی کتاب، نجوم و زیست شناسی، بحث آزاد، نشریه نگاری، بازی و سرگرمی،  نمایش و نقد فیلم، معرفی شخصیت و سرزمین ،کاردستی و نمایش خلاق... (به طور کلی فعالیت‌های کتاب‌محور و خلاقیت محور)اشاره کرد که در حال حاضر در بستر فضای مجازی توسط مربیان آموزش دیده ارائه می‌شود.

فعالیت‌های هنری

از جمله فعالیت‌های این بخش عبارتند از؛

برپایی کارگاه‌های نقاشی، سفالگری، تئاتر، طراحی، خوشنویسی، عکاسی، پویانمایی و فیلم سازی برای نوجوانان،

تشکیل کارگاه‌های نمایش عروسکی و ساخت عروسک

فعالیت‌های ادبی

بخش آفرینش های ادبی کانون نیز پاسخگوی اعضای علاقمند به ادبیات داستانی، شعر و نوشتن خلاق است. این مرکز به دو شیوه آموزش حضوری و آموزش مکاتبه‌ای در خدمت کودکان ونوجوانان استان می باشد.

دیگر فعالیت های این بخش شامل برپایی انجمن‌های ادبی،چاپ و نشر آثار ادبی،برگزاری مسابقات و کارگاه‌های ویژه ادبی است که همواره از سوی کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به شعر و ادب فارسی مورد استقبال قرار می‌گیرد.

بر این اساس، امسال نیز مراکز فرهنگی و هنری کانون با رعایت شیوه‌نامه های بهداشتی و حفظ سلامت مراجعان، با برگزاری کارگاه‌های ویژه تابستانی پذیرای کودکان و نوجوانان 4 تا 17 سال در سراسر استان هستند.

نقاشی، نقاشی خط، سفالگری، خوشنویسی، رباتیک، انیمیشن،الکترونیک، هوافضا، نجوم، نمایش خلاق، سرامیک، کلاژ، بازی و سرگرمی، کودک و خلاقیت، عروسک‌سازی، جعبه سازی، کاغذو تا و کاردستی  از جمله کارگاه‌های حضوری کانون در فصل تابستان امسال هستند که با رعایت نکات بهداشتی و برحسب امکانات در مراکز فرهنگی و هنری ثابت کانون استان برگزار می‌شوند.

برپایی کارگاه‌های ویژه مجازی

هم‌چنین، به سبب اهمیت فاصله گذاری اجتماعی در دوره گسترش بیماری کرونا، کانون بر حسب تقاضا و بررسی نیازهای مخاطبان خود، اقدام به برگزاری کارگاه‌های متنوع مجازی فرهنگی، هنری و ادبی با کیفیت بالا و حضور مدرسان توانمند کرده است تا امکان بیشتر بهره مندی کودکان و نوجوانان عزیز را از برنامه‌های متنوع کانون فراهم کند که ثبت نام در آنها از طریق مراجعه به پایگاه اینترنتی Qazvin.kpf.ir  تا 13 تیر امکان‌پذیر است.

از سری آموزش‌های مجازی کانون می توان به کارگاه نجوم، شعرسرایی، داستان نویسی، عکاسی، خوشنویسی، ‌نقاشی، سفالگری، نوشتن خلاق، نمایش عروسکی، مهارت زندگی(حال خوش زندگی)، صنایع دستی، مادر و کودک، کاردستی، طراحی، زیست شناسی، کلاژ(تکه چسبانی)  و... اشاره کرد که با هدف ارتقای سطح علمی و مهارتی کودکان و نوجوانان در رده سنی‌های گوناگون برگزار می‌شود. این کارگاه ها در فصل تابستان با گستردگی بیشتر و به صورت ویژه توسط مربیان کارآمد و با تجربه کانون برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =