کد خبر: 306048
تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۲
صد و بیست و چهارمین انجمن ادبی آفتاب

صد و بیست و چهارمین انجمن نویسندگان نوجوان آفتاب، پنجشنبه ۳۰ ادریبهشت ۱۴۰۰ با حضور سهیل مقیمی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌رضوی، این نشست مجازی که عصر پنجشنبه سی‌ام اردیبهشت برگزار شد؛ با نقد و بررسی داستان «زندگی تازه» از هاله فیض الله، «برشی از فصل اول رمان رنگ این قتل سفید است» از مانی محمودزاده، «آن قدر کش آمده که دیگر نمی‌شود کاریش کرد» از محمد خاوری همراه شد.

کارشناس ادبی استان با اعلام این خبر گفت: مهمان این جلسه سهیل مقیمی نویسنده، پژوهشگر و مربی ادبی استان کردستان بود.

سلامی‌راد افزود: مقیمی در نقد داستان «زندگی تازه» درباره فضاسازی و ارزش آن در داستان صحبت کرد و گفت: در فضاسازی می‌خواهید حسی را در داستان ایجاد کنید حس ترحم، حس کمک، حس رها و آزاد شدن و ... با استفاده از توصیف و دیالوگ و شخصیت پردازی و شروع داستان این حس همذات پنداری را در داستان قوی کنید و فضاسازی را بیشتر کنید.

او افزود: به منطق در داستان توجه زیادی داشته باشید. این سوال در داستان مطرح می‌شود که وقتی حیوانی با انسان گفتگو می‌کند آیا این ارتباط دو سویه است. آیا انسان متوجه گفتگوهای حیوان می‌شود؟ در داستان‌های فانتزی این نکته و شیوه آن برای مخاطب روشن می‌شود.  

در ادامه جلسه، سهیل مقیمی درباره کامل بودن داستان توضیح داد و گفت: البته که نباید داستان آنقدر اطلاعات اضافی و بی‌فایده داشته باشد که مخاطب احساس کند نویسنده داستان را به اصطلاح کِش داده است و بی‌جهت طولانی کرده است. اما توجه داشته باشید که داستان باید کامل باشد و احساس شخصیت‌ها را به خوبی به مخاطب انتقال دهد. می‌توانید از توصیف بین دیالوگ‌ها در انتقال این احساس هم کمک بگیرید.

نویسنده «فضانوردی با بیژامه راه راه» در نقد داستان مانی محمودزاده یادآور شد: وقتی نقد منحصر به  یک فصل از رمان یا برشی از یک داستان بلند است سخت می‌شود چرا که با یک اثر کامل مواجه نیستیم. اگر بر شخصیت پردازی یا منطق و حوادث ایرادی وارد کنیم ممکن است نویسنده در فصل‌های گذشته یا بعد به آن پرداخته باشد.

سهیل مقیمی ادامه داد: وقتی محیط را توصیف می‌کنید در واقع به بیان احساسات شخصیت پرداخته‌اید و این بیان در جهت تولید حس و برقراری ارتباط مخاطب با داستان شماست.    

سمیه سلامی‌راد در پایان توضیحات خود گفت: این انجمن که با استقبال ۳۴ عضو انجمن ادبی همراه بود ساعت ۱۹ پنجشنبه سی‌ام اردیبهشت به کار خود پایان داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =