فعالیت‌های تربیتی کانون باید در جامعه استمرار داشته باشد

آیت‌الله دژکام در دیدار با مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس گفت: هرچه از انقلاب می‌گذرد، بیشتر متوجه می‌شویم که تربیت بسیار مهم است و اگر نظام می‌خواهد جلو رود نیاز به استمرار کار تربیتی دارد، کار اساسی را باید ما در مراحل تربیتی انجام دهیم تا بعد ثمر آن را در مجموعه کارهای نظام ببینیم.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام در دیدار با «سعیدرضا کامرانی»، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس با اشاره به اینکه امروز توفیق شده با مجموعه کارکنان کانون پرورش فکری جلسه‌ای داشته باشیم، در ابتدا از مجموعه کانون به خاطر حضور در این جلسه و تلاش‌هایی که درکانون  انجام می‌دهند تشکر کرد و گفت: هیچ کدام از ما مسئولان فرهنگی نباید در چارچوب کار کلیشه‌ای اداری بمانیم و اگر نخواهیم نوآوری کنیم و حرف جدیدی بزنیم اوضاع فرهنگی وضع خوبی نخواهد داشت.

نماینده ولی‌فقیه در فارس با اشاره به اینکه در انسان‌شناسی اسلامی عقیده داریم «با یک گل بهار نمی‌شود» و خداوند در آیه ۳۲ سوره مائده می‌فرماید وَمَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا، و هر کس یک نفر را حیات بخشد، مثل آن است که همه مردم را حیات بخشیده است.»،‌ افزود: یک انسان را بسازید، مثل این است که همه جامعه را ساخته‌اید.  این یک انسان‌شناسی است که در دنیا کمتر ابراز شده است و کسی اینگونه در مورد انسان حرف نمی‌زند.

امام جمعه شیراز با اشاره به اینکه این زنده کردن، فقط زنده کردن جسم توسط پزشک نیست بلکه زنده کردن دل است و اصل حرف هم همین است، پزشک جسم را زنده می کند و شما در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌توانید دل‌ها و ذهن‌های کودکان و نوجوانان را زنده کنید، اظهار داشت:‌تربیت و پرورش باعث می‌شود که دل زنده شود و عمده نیاز ما در جمهوری اسلامی همین است یعنی نیاز داریم به انسان‌های دل‌زنده‌ای که دیگران هم از برکت زنده‌دلی آنها بهره‌مند می‌شوند.

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) یادآور شد: هرچه از انقلاب می‌گذرد بیشتر متوجه می‌شویم که تربیت بسیار مهم است و اگر نظام می‌خواهد جلو رود نیاز به استمرار کار تربیتی دارد، کار اساسی را باید ما در مراحل تربیتی انجام دهیم تا بعد ثمر آن را در ادارات، اجرائیات و مجموعه کارهای نظام ببینیم و کانون در این جهت موفق است.

آیت‌الله دژکام به زمان فعالیت خود به عنوان مربی امور دینی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس اشاره کرد و با یادآوری آن دوران به عنوان یکی از لذت‌بخش‌ترین ایام زمان تدریس خود افزود: آن چیزی که بنده از آن لذت می‌برم کار تعلیم و تربیت است، یعنی اوج لذت بنده سر کلاس دانشگاه و حوزه است که طلبه و دانشجو نشسته است و بنده حس می‌کنم اگر نکته‌ای می‌گویم او استفاده می‌برد.

وی جدیت در بحث تربیت و پرورش را یادآور شد و با اشاره به همه‌گیری ویروس کرونا برتقویت ارتباط با کودکان و نوجوانان در فضای مجازی تأکید کرد.

آیت‌الله دژکام با تأکید بر اینکه معلم احساس معلمی را به جامعه القا می‌کند و مردم به معلمی احترام می‌گذارند حتی نشستن و نگاه کردن به کار یک مربی موفق لذت‌بخش است، افزود: تلاش کنید این کار تربیتی را چه حضوری و چه به صورت غیرحضوری و در بستر فضای مجازی برگزار کنید و نسل جدید تربیت کنید.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: بعضی مکان‌ها در زمان حکومت پهلوی ایجاد شد تا سبک زندگی اروپایی و تمدن رقیب را به فرزندان ما یاد دهند اما مردم ایران دارای فرهنگ بودند و مقابله کردند؛آنها می‌خواستند و خیلی تلاش کردند که ما را نظیر خودشان کنند ولی نتوانستند. به گفته آیت‌الله دژکام امروز اوضاع متحول شده است و رهبر معظم انقلاب با نگاه ژرف و بصیرت مثال‌زدنیشان  نگذاشتند این کانون منحل شودتا برنامه با هدف ترویج سبک زندگی ایرانی و اسلامی دنبال شود و کانون باید تلاش کند تا این مسیر به خوبی پیش برود.

امام جمعه شیرازگفت: سعی و تلاش مجموعه کانون در آینده فضای کشور و شیراز را به عطر زندگی برخاسته از تفکر اسلامی و ایرانی خود معطر می‌کند. امروز حاصل تلاش تقریبا صد ساله اروپا که ما را هم‌رنگ خودشان کنند را گاهی در کوچه و خیابان می‌بینید و تعارف ندارد،  این حاصل تلاش آنها است؛ در زندگی ایرانی از پوشش تا رفتار باید حواسمان باشد که ما ایرانی مسلمان هستیم و این ایرانی مسلمان بودن باید جلوه‌اش در خیابان پررنگ‌تر شود تا سبک زندگی اروپایی و غیر ایرانی که اصرار داشتند در ایران غالب شود، عقب‌نشینی کند و ما امروز در این مرحله هستیم و کانون پرورش فکری خیلی می‌تواند از این جهت یاری‌رسان باشد؛ یعنی باور یک کودک، چه دختر چه پسر به خود و کشور و به فرهنگش و پایبندی که به آن پیدا می‌کند، نتیجه پرورش است که ان‌شاالله کانون در این راه موفق خواهد بود.

سعیدرضا کامرانی، مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس نیز در این دیدار، با اشاره به بیانات ‌مقام معظم رهبری درباره کانون که «این کانون با نسلی سر و کار دارد که هر چه را فرا بگیرد در او ماندگار می‌شود» گفت: اگر برای فرهنگ سرمایه‌گذاری نکنیم باید باچندین برابر، هزینه‌های بی‌فرهنگی را بپردازیم. او افزود: افتخار داریم که در کانون به اجرای فعالیت‌های فرهنگی برای کودک و نوجوان مشغولیم و کانون پرورش فکری با سابقه بیش از نیم قرن و کانون زبان ایران با تجربه یک قرن فعالیت، تلاش می‌کند تا به جای خوردن حسرت دیروز  و تلف کردن امروز و هراس از فردا، از گذشته، تجربه اندوخته و با بهره‌برداری از امکانات و زمان حال، با برنامه‌ریزی و مدیریت دقیق، برای آینده برنامه‌ریزی کند چون آینده چیزی نیست که بخواهیم با آن مواجه شویم؛ فردا می‌رسد و باید برای ساختن آن برنامه داشته باشیم.

او به فعالیت‌ها و ماموریت‌های کانون پرورش فکری و کانون زبان ایران اشاره کرد و گفت: ۵۸ مرکز فرهنگی هنری ثابت، سیار و پستی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و ۳۶ مرکز کانون زبان ایران، در استان با حضور مربیان و کارشناسان توانمند، پذیرای کودکان و نوجوانان است و در ایام همه‌گیری ویروس کرونا نیز فعالیت‌ها مختل نشده و کانون در فضای مجازی با برگزاری کارگاه‌های آموزشی تخصصی و عمومی به رسالت خود عمل می‌کند.

سعیدرضا کامرانی به حمایت مسوولان برای راه‌اندازی و تأسیس مراکز جدید کانون در شیراز اشاره کرد و گفت: سال‌ها از فعالیت کانون در استان فارس می‌گذرد و همانند سی‌سال گذشته، هنوز ۶  مرکز در شیراز فعالیت می‌کند و این در حالی است که در مناطق مهمی از شهر که از جمعیت دانش‌آموزی زیادی هم برخوردار است، مرکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری وجود ندارد. او هم چنین به شهرستان‌های جدید استان هم اشاره کرد و لزوم راه‌اندازی مرکز کانون در این شهرها را یادآور شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =