کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان نهادی تربیتی و آموزشی، توجه ویژه‌ای به قصه‌گویی دارد

مدیر کل کانون فارس گفت: جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی یکی از فعالیت‌های اصلی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که در سطوح مختلف استانی، ملی و بین‌المللی برگزار می‌شود و استان فارس در دوره‌های مختلف این جشنواره بین‌المللی، حضوری فعال داشته است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون فارس، سعیدرضا کامرانی مدیر کل کانون پرورش کودکان و نوجوانان استان فارس در ادامه گفت: قصه‌گویی در کانون، یکی از ابزارهای مهم تربیتی محسوب می‌شود و ارائه بسیاری از مفاهیم بر اساس کتاب، کتاب‌خوانی و قصه‌گویی است.

مدیر کل کانون فارس افزود:  قصه‌گویی، تاریخی به قدمت آفرینش بشر دارد و یکی از مهم‌ترین ابزارها برای انتقال پیام است. بسیاری از آثار فاخر ادبیات فارسی از جمله کلیله‌ودمنه، گلستان سعدی، مثنوی مولوی و شاهنامه فردوسی به زبان داستان گفته شده و در باب تأثیر و  اهمیت ادبیات داستانی همین بس که پیام‌های مقدس الهی در قرآن کریم در قالب داستان ارائه شده است.

به باور کامرانی، قصه‌گویی به عنوان ابزار آموزشی باید در فرهنگ ما دوباره احیا شود، چون قصه، فقط برای کودکان و نوجوانان نیست؛ قصه‌گویی می‌تواند تفریحی پربار، سرگرم‌کننده و آموزشی برای همه سنین و اقشار جامعه باشد و می‌تواند به عنوان قالب هنری بی‌بدیل و رسانه‌ای قدرتمند،  نقش بسیار مثبتی را در  انتقال پیام و ترییت جامعه ایفا کند.

او در بخش دیگری از سخنانش گفت: در استان فارس  ۴۲ مرکز ثابت، ۶ مرکز سیار و ۶ مرکز پستی کانون پرورش در حال فعالیت هستند و کتاب‌ها را به نقاط مختلف استان فارس و  از جمله مناطق کم‌برخوردار می‌رسانند؛ در شرایط عادی و قبل از شیوع ویروس کرونا،  قصه‌گویان با مراجعه به روستاها و مناطق کم برخوردار، کودکان و نوجوانان را از موهبت قصه و قصه‌گویی برخوردار می‌کردند.

به گفته کامرانی بیش از ۶۰ درصد آثار منتشر شده در عرصه ادبیات کودک و نوجوان آثار ترجمه شده هستند. 

او ترجمه  را  به نوعی تعامل فرهنگی ارزشمند دانست و گفت:  بسیاری از آثار ادبیات فارسی هم به زبان‌های دیگر دنیا ترجمه شده است و ما فرهنگ و ادبیات غنی داریم که تکیه و توجه به آن‌ها می‌تواند باعث  شکوفایی  و ارتقا فرهنگ شود و وقتی فرهنگ ما مملو از آموزه‌های اسلامی و تمدن پربار ایران زمین است، چرا باید از داشته‌های خودمان غافل باشیم و دستمان را به سوی دیگر سرزمین‌ها دراز کنیم.  

کامرانی درباره علت این کم‌توجهی گفت: شاید بتوان گفت که حال فرهنگ خیلی خوب نیست؛ بسیاری تمایلی برای فعالیت در این عرصه ندارند چون نمی‌خواهند دغدغه نان داشته باشند.

او از همه فعالان عرصه داستان‌نویسی، تحقیق، شعر  و فعالان عرصه کودک نوجوان دعوت کرد که با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس همکاری کنند تا تعاملی ارزشمند در این امر صورت گیرد که هم باعث ارتقا کیفیت آموزش‌های کانون است و هم زمینه برای معرفی فعالان این عرصه را فراهم می‌کند.

مدیر کل کانون فارس، یکی از چالش‌های مهم ادبیات کودک و نوجوان را تعداد فراوان ناشران در ایران و چاپ آثار طریق ناشرانی دانست که به صورت غیرتخصصی به چاپ آثار عرصه کودک و نوجوان می‌پردازند.

به باور او کودکان، ارزشمندترین سرمایه برای ساختن فردایی روشن و بهترین و مهم‌ترین شهروندان جامعه هستند که توجه به تعلیم و تربیت آنها ضروری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =