زمان در داستان به نوع وقایع و رفتار شخصیت‌ها جهت می‌دهد

عالمه میرشفیعی کارشناس ادبی کانون پرورش فکری استان مازندران مهمان انجمن داستان آفرینش کانون هرمزگان در نشست خرداد۱۴۰۰ شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان؛ نشست تخصصی انجمن داستان به صورت مجازی با حضور عالمه میر شفیعی نویسنده، منتقد و مدرس داستان‌نویسی از استان مازندران برگزار شد.

به گفته مسئول انجمن داستان  معصومه میری، در این نشست آثار محمد رضا مسیحی، راضیه علیزاده و پرنیان اسماعیلی مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

 عالمه میر شفیعی با ابراز خرسندی از نقدهای موشکافانه‌ی منتقدها، درباره‌ی داستان «و چه معجزه وار آخرالزمان» گفت: دوستان منتقد به خوبی به بیان شخصیت ها و زبان داستان و جزییات آن پرداخته اند ومن دوست دارم درباره‌ی  فاکتورها و پتانسیل‌های داستانی که می‌تواند یک روایت داستانی را به یک اثر ماندگار و جذاب تبدیل کند، بپردازم. میرشفیعی در ادامه افزود: داستان و «و چه معجزه وار آخرالزمان» داستان جستجوی آرزوها و روزهای کودکی بود که با توجه به جذابیت موضوع و نوع نگاه خاص نویسنده می‌توانست در انسجام بهتر روایت داستانی آن کوشید. زبان و نثر منظم این داستان بی‌نقص بود ولی نویسنده تصویر مشخصی از شخصیت اصلی ارائه نکرده بود و ما با آن همزاد پنداری نمی‌کردیم.

 میر شفیعی در خصوص داستان «بابای چهار خانه» گفت: برای عدم انسجام داستان باید شگرد داستان را عوض کنیم و برای اینکار باید شخصیت اصلی داستان را خوب بشناسیم تا تکلیف نوع روایت مشخص بشود.

وی در خصوص این داستان افزود: هوش شخصیت، وضعیت او و رابطه‌اش با دیگران باید براساس آگاهی صورت بگیرد تا داستان به خوبی پرداخت شود.

میر شفیعی در ابتدای نقد داستان «تکرار تاریخ» به پیش‌آیی نوشت، یا همان پیش‌زمینه در داستان اشاره‌ کرد و گفت: پیش‌آیی نوشت داستان، تعیین کننده‌ی ذهنیت مخاطب نسبت به فضای داستان و مضمون داستان است.

میر شفیعی در ادامه گفت: زمان در داستان به نوع وقایع و رفتار شخصیت‌ها جهت می‌دهد و وقتی مشخص می‌شود وقایع در چه زمانی اتفاق افتاده است خواننده خودش را با آن زمان تطبیق می‌دهد و قراردادهای داستان را متناسب با زمان داستان می‌پذیرد.

  فاطمه شاه حسینی، فرزانه نام‌آور و معصومه نیلاد، داستان وچه معجزوار آخرالزمان 

غزل داوودی، نسرین نوری‌زاده و سوگند عظیمی داستان «بابای چهار خانه» و معصومه نیلاد داستان «تکرار تاریخ» را مورد نقد و بررسی قرار دادند.  

در پایان، میر شفیعی با آرزوی موفقیت برای اعضا گفت: امیدوارم همیشه شاهد پویایی انجمن آفرینش هرمزگان و خلق آثار زیبا و ماندگار از اعضای آن باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =