تصویرگر باید احساس و برداشت خود از متن و شعر را به زبان تصویر بیان کند

بیوک ملکی، شاعر، نویسنده و تصویرگر کودک و نوجوان، معتقد است: پرداختن به تصویرگری و درک تفاوت آن با نقاشی، مستلزم پایبند بودن تصویرگر به متن اثر است.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، بیوک ملکی، شاعر، نویسنده و تصویرگر کودک و نوجوان، که در نخستین مهرواره ی ادبی- هنری استانی «اقلیم قلم» ویژه‌ی روز قلم، سخن می‌گفت با بیان این مطلب تأکید کرد: یک تصویرگر نباید اثر را به تصویر یا نقاشی ترجمه کند بلکه احساس و برداشت خود از متن و شعر را به زبان تصویر، بیان کند.

او ضمن تشویق اعضا به مطالعه‌ی آثار شاعران و نقدهایی که بر آثار ایشان نوشته شده، توضیح داد: اعضا باید در انتخاب موضوع شعر تأکیدشان را بر موضوعاتی بگذارند که از احساس و تجربه‌ی خود شاعر سرچشمه گرفته باشد تا برای مخاطب قابل لمس و دل‌نشین شود.

این شاعر و نویسنده ضمن شرح نکاتی در باب مؤلفه‌های شعر محاوره و مواردی چون شکل زبان و مفهوم شعر محاوره، کوتاهی و کشیدگی هجاها و مفاهیم و مصادیقی که در سایه‌ی این نوع شعر، شکل محاوره به خود می‌گیرد، گفت: مفاهیم هم به تبعیت زبان شکل محاوره‌ای به خود می‌گیرند؛ آن‌چنان‌که شعر محاوره قابلیت تبدیل به شعر معیار را ندارد.

فرزانه رحمانی نویسنده و پژوهشگر، دیگر مهمان نخستین مهرواره‌ی ادبی- هنری استانی «اقلیم قلم» بود که در بخش نقد داستان و دل نوشته‌های اعضا، به بیان مؤلفه‌های ادبیات اقلیمی در داستان‌نویسی پرداخت و در ادامه از اعضا خواست، زمان نوشتن داستان این سؤال‌ها را از خود بپرسند: شخصیت اصلی داستان من چه کسی است؟ او چه خواسته‌ای دارد؟ چه موانع و گره‌هایی در راه رسیدن او به هدفش هست؟ و برای حل مسئله چه رفتار و کنش داستانی از خود نشان می‌دهد؟

رحمانی ضمن توضیح طرح داستان از اعضا خواست، همیشه تخیل خود را فعال نگه‌داشته و مرزهای میان خاطره و داستان را رعایت کنند.

بر اساس این گزارش، نخستین مهرواره‌ی ادبی- هنری استانی «اقلیم قلم» به‌عنوان یکی از ویژه‌برنامه‌های روز قلم از سوی واحد آفرینش‌های ادبی و هنری، با استقبال پرشور اعضا و مربیان مواجه شد و قریب به 20 نفر از اعضای کودک و نوجوان مراکز کانون خوزستان در آن مشارکت کردند.

در این مهرواره، ابتدا اعضای بخش مکاتبه با الهام از آثار نقاشی مربیان و اعضا هنری مراکز سراسر استان به آفرینش شعر، داستان، قصه ‌و دل نوشته پرداختند. سپس مربیان و اعضا هنری با مطالعه و الهام از آثار اعضا مکاتبه به خلق آثاری در قالب نقاشی و خوشنویسی و خط تحریری اقدام کرده و درنهایت، مربیان و اعضا هنری با الهام از اشعار بیوک ملکی، شاعر و نویسنده و تصویرگر، آثاری در قالب‌های مختلف هنری، خلق کردند که روز برگزاری، در قالب کلیپ‌های کوتاه به نمایش گذاشته شد و کارشناسان مهمان، اعضا و مربیان، به نقد و نظر در خصوص آثار هنری و ادبی پرداختند.

این رویداد ادبی- هنری با حضور مدیرکل کانون خوزستان، بیوک ملکی شاعر نویسنده و تصویرگر، فرزانه رحمانی نویسنده و پژوهشگر، کارشناسان و مربیان مراکز آفرینش‌های ادبی، فرهنگی و هنری و جمع کثیری از اعضای مکاتبه‌ای و اعضای هنری مراکز کانون پرورش فکری خوزستان، در صفحه‌ی مجازی بخش مکاتبه‌ای آفرینش‌های ادبی، با سرپرستی شهناز ممبنی، کارشناس واحد آفرینش‌های هنری و محدثه الماسی، کارشناس بخش مکاتبه‌ی آفرینش‌های ادبی برگزار شد.

گفتنی است: بخش مکاتبه‌ی آفرینش‌های ادبی استان خوزستان با هدف کشف و پرورش استعدادهای ادبی در حال حاضر به‌صورت الکترونیک به حدود ۱۳۰ کودک و نوجوان از سراسر استان خدمات آموزشی ادبی رایگان ارائه می‌دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =