شاعر یزدی با بچه های ایلامی از شخصیت آذریزدی گفت

ویژه برنامه ادبی بچه های خوب با حضور اعضا و مسئولین کانون ایلام و دکتر محمدی از شاعران پیشکسوت استان یزد با محوریت  معرفی‌شخصیت و آثار مهدی آذر یزدی نویسنده فقید و باز آفرین معروف قصه های خوب برای بچه های خوب در فضای مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان ایلام ، در  راستای بزرگداشت مهدی آذر یزدی نویسنده فقید و روز ملی ادبیات کودک ونوجوان ویژه برنامه ای ادبی  با  عنوان بچه های خوب با حضور اعضا و مسئولین کانون و یکی از شاعران پیشکسوت استان  یزد با محوریت بزرگداشت شخصیت مهدی آذر یزدی نویسنده فقید و باز آفرین مجموعه  معروف قصه های خوب برای بچه های خوب در فضای مجازی برگزار شد.
 بر اساس این‌گزارش «دکتر غلامرضا محمدی » (کویر) شاعر ، پژوهشگر و استاد برجسته دانشگاه از خاطرات سالهای رفاقتشان با مهدی آذر یزدی سخن گفتند آغاز سخنشان بیوگرافی دقیقی از استادرا این گونه ارائه دادند :در سال  ۱۳۰۰  در   شهریزد  محله خرمشاه ( محله ای در یزد)  متولد شد و در سن ۸۷ سالگی به رحمت ایزدی پیوست .
آذر درزندگی شخصی سختی هایی بسیاریمتحمل شد در دورانی که پدر و مادر ها به اندازه پدر و مادر های امروز سواد نداشتند ، مدرسه ای وجود نداشت و برای آموختن امکانات خاصی نبود و شیوه زندگی سخت بود ، آذر مدتی شاگرد بنا بود و مدتی جوراب بافی می کرد و با اتفاقی مسیر زندگیش عوض شد، صاحب جوراب بافی کتابفروشی تاسیس کرد و آذر آنجا مشغول شد. آذر همواره از خاطرات کودکیش با افسوس یاد می‌کرد بزرگترین حسرتش عقده ی خواندن و خرید کتاب بوده که شرایطش برایش فراهم نبود.
 زمینه آشنایی آذر با کتاب در همان کتابفروشی فراهم شد  و کتابهایی که در آنجا خواند برایش جالب بود.      
بعد از مدتی به تهران رفته و توسط دوستی به چاپخانه ای برای کار معرفی شد کار غلط گیری و مطالعه متون ، زمینه را برای او فراهم کرد و کار باز آفرینی متون کهن را همان زمان آغاز نمود.
کتابی که برایش خیلی جالب بود انوار سهیلی بود که ترجمه ساده ای از کلیله و دمنه داشت ،با خواندن این کتاب جرقه نوشتن و باز آفرینی قصه های کهن به زبان ساده برای کودکان و نوجوانان  در ذهنش زده شدو ۸ جلد کتاب ارزشمند  قصه های خوب برای بچه های خوب   باز آفرینی و ساده نویسی نمود.استاد آذر یزدی به ظرایف و سختی کار آشناشد و وسواسی روی متون داشتند . در ادامه «دکتر محمدی»  خاطره ی کتاب شعر سروده های خودش را که به آذر یزدی داده بود واز دست نوشته ی آذر در مورد کتابش و انتخاب  و تایید  دوشعر از اشعار نیماییش سخن گفت که آذر با اینکه  به شعر نیمایی رغبت نداشته اما از شعرایشان تعریف نمودند. 
 ایشان مطالعه و دقت برای رفتن به مکتب و آموختن عربی را از ضروریات کارآذر دانستن واین که قبل از طلوع آفتاب کاررا شروع می کرد.
دربین برنامه کلیپ ها و فایل های صوتی ابراز احساسات اعضا به پیردانا مهدی آذریزدی و تقدیروتشکر از دکتر محمدی که توسط اعضا تهیه شده بودبه اشتراک گذاشته شد ومربیان واعضا سوالات خود را ازدکترمحمدی پرسیدند وایشان به زیبایی پاسخ دادند 
در پایان «استاد محمدی » ازشعرهای زیبای خود  را نیز برای حاضرین در این نشست مجازی خواند که با استقبال خوبی روبه رو شد
روز هیجدهم تیر ماه در تقویم به عنوان روز ملی ادبیات کودک ونوجوان نام گذاری شده وکانون ایلام در تمام مراکز خود با اهمیتی که برای این روز قائل است برنامه های متنوعی برگزار می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =