طنز، نوعی قدرت تصحیح است

شهرام شفیعی، نویسنده، طنزپرداز و مدرس ادبیات داستانی، معتقد است: طنز نوعی قدرت تصحیح است، چرا که تأمل و لبخندی که پیش درآمد و لازمه‌ی طنزنویسی و طنز خوانی است، موجب ایجاد فرصت اصلاح و صیقل دادن لبه‌های خشک رفتار ما می‌شود.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، شهرام شفیعی، نویسنده، طنزپرداز و مدرس ادبیات داستانی، که در نخستین همایش ادبی طنز استانی «به وقت لبخند» ویژه‌ی روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، سخن می‌گفت با بیان این مطلب تأکید کرد: حتی در متون مقدس رگه‌هایی از طنز و مطایبه مشاهده می‌شود. زیرا لازمه‌ی زبان برخورداری از این خصوصیت است که مسائل را در جدی‌ترین و خشک‌ترین حالت نبیند، بلکه از فرصت و توقف خندیدن استفاده کند.

او ضمن ارائه‌ی یک تعریف کلی از طنز و طنزنویسی، بیان کرد: طنز را باید از طریق مصادیق آن بشناسیم چراکه تئوری‌ها و تعاریف در کتاب‌های مربوطه یافت می‌شوند و حفظ کردن آن‌ها کمک چندانی به ما نمی‌کند.

وی توضیح داد: متداول‌ترین معیار و محک برای تشخیص طنز فاخر از لودگی در ابتدا، حس تأییدی است که در خواننده ایجاد می‌شود، چرا که مخاطب، ضعف‌ها و توانایی خود را به‌عنوان یک انسان می‌شناسد و وقتی حسی از تأیید آنچه می‌خواند در او به وجود آید، می‌توان گفت که اثر ادبی موفق عمل کرده است، در واقع طنز مرغوب و خوب، نقبی به ذخایر فطری انسان می‌زند.

این نویسنده و طنزنویس با اعتقاد به اینکه یک نویسنده باید طبایع انسانی را بشناسد و ظرایف رفتاری و واکنش‌های آدم‌ها در موقعیت‌های مختلف را کشف کند، تأکید کرد: این مسئله مستلزم نزدیک شدن به آدم‌ها و تیپ‌های رفتاری متفاوت و گسترده است، البته نویسنده، گزارشگر نیست بلکه باید از کشفیات خود و ظرایف و لطایف پدیده‌های اطراف خویش به‌عنوان یک منبع بهره جوید و ایده‌ها را با فعل و انفعالات داستانی به اثری تأثیرگذار بدل سازد.

شفیعی ضمن شرح نکاتی در باب تصویرگری در کتاب‌های طنز، گفت: متن اگر خوب باشد می‌تواند فارغ از تصویر تأثیر خود را بگذارد، اما یک کتاب خوب می‌تواند تلفیقی از تصویر خوب به‌عنوان آرایش، و متن خوب به‌عنوان محتوا، باشد.

مؤلف مجموعه‌ی طنز جزیره‌ی بی‌تربیت‌ها در ادامه تشریح کرد: هر طنزی می‌تواند انسان را بخنداند و از نظر تئوری طنزنویسی، استقبال از طنز، عمل فیزیکی خندیدن نیست، بلکه توانایی تشخیص و درک موقعیت خنده‌دار است.

این مدرس ادبیات داستانی با بیان اینکه داستان طنز، از دیدگاه نویسنده نسبت به زندگی به وجود می‌آید، افزود: ایده‌ها باید از ابتدا طنز بوده و حاصل یک ذهن طنزپرداز باشند و می‌توان گفت راه‌حلی مکانیکی برای طنز شدن یک داستان وجود ندارد.

وی ضمن توصیه‌ی اعضا به رعایت اعتدال و مطالعه‌ی مطلوب و تلاش بهینه، اظهار داشت: هر کاری که انرژی مضاعف از ما بخواهد نتیجه‌ی خوب هنری نخواهد داشت و یک نویسنده تنها تا سقف دریافت‌های خویش می‌تواند پرواز کند، بعد از مدت زیاد و افزایش تجربه در وادی نوشتن، نویسنده تبدیل به بهترین داور آثار خویش می‌شود و کم کم می‌آموزد که چگونه باید گلوی نوشته‌ی خویش را صاف کند.

شفیعی در بخش انتهایی سخنان خود به طنزنویسان نوجوان خوزستانی توصیه کرد که از مرور و مطالعه‌ی آثار مهم طنز ایران و جهان حتی رونویسی برای درک بهتر مطلب آثار بزرگان، غافل نشوند.

بر اساس این گزارش، نخستین همایش ادبی طنز استانی «به‌وقت لبخند» به‌عنوان یکی از ویژه‌برنامه‌های روز ملی ادبیات کودک و نوجوان از سوی واحد آفرینش‌های ادبی، با استقبال پرشور اعضا و مربیان مواجه شد و قریب به ۲۵ نفر از اعضای کودک و نوجوان مراکز کانون خوزستان در آن مشارکت کردند. و روز برگزاری، آثار طنز خویش را در قالب شعر و داستان به اشتراک گذاشتند.

گفتنی است: این رویداد ادبی که با حضور مدیرکل کانون خوزستان، شهرام شفیعی، نویسنده، طنزپرداز و مدرس ادبیات داستانی، کارشناسان و مربیان مراکز آفرینش‌های ادبی، فرهنگی و هنری و جمع کثیری از اعضای ادبی مراکز کانون پرورش فکری خوزستان، در صفحه‌ی مجازی همایش‌های استانی آفرینش‌های ادبی، برگزار شد، با سرپرستی ثریا عبدی، مربی ادبی، و نقد و بررسی آثار اعضا به کار خود پایان داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =