کد خبر: 306288
تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۹
بازدید 281
انتشار درسنامه الکترونیکی نقد ادبی

 نشریه درسنامه نقد ادبی همزمان با برگزاری ششمین نشست‌ باشگاه نقد ادبی نوجوانان با هدف آشنایی اعضا با شیوه های نقد ادبی منتشر می شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان تهران؛ در ششمین نشست باشگاه نقد ادبی که به مناسبت روز ادبیات کودک و نوجوان به صورت وبینار برگزار شد علاوه بر نقد و بررسی داستان، درباره ادبیات مدرن نوجوان، آثار تألیفی و ترجمه، پیرامون عنصر سرگرمی و لذت بردن از مطالعه گفت‌وگو شد. عباس قدیرمحسنی با اشاره به دو اصل مهم ، فرم و محتوا در هر داستان، از اعضا خواست که به عنوان یک منتقد  در مواجهه با یک اثر ادبی بر فرم ومحتوا و چگونگی ارائه محتوا در فرم داستان توجه کنند.

نماهنگ معرفی و مطالعه کتاب توسط اعضا و نماهنگ گفت‌وگو با اعضای نوجوان درباره ادبیات نوجوان امروز، بخشی از ویژه‌ برنامه‌های این نشست بود.  همچنین نتایج پرسشنامه ادبیات نوجوان امروز که به صورت الکترونیکی در واحد آفرینش‌های ادبی طراحی و به تفکیک در  اختیار اعضای نوجوان کانون و غیر کانونی قرار گرفته‌بود، ارائه شد. بر اساس این پرسش‌نامه  می‌توان به  اطلاعات نسبی درباره جایگاه ادبیات نوجوان نزد نوجوانان  و نظر و سلیقه آنها درباره آثار تالیفی و ترجمه و  موضوعات مختلف، دست یافت. 

باشگاه نقد ادبی حلقه‌ی پیوسته فعالیت‌های ادبی و فکری است که در مسیر فعالیت‌های فرایند محور آفرینش‌های ادبی مانند چشمه‌ای  در تمامی فعالیت‌های اندیشه‌محور کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، می‌جوشد. این جریان، بر اساس پرورش تفکر ساختارمند  و انتقادی،آشنایی با شیوه‌های  علمی نقد ادبی، آشنایی با کتاب‌ها و صاحب‌نظران حوزه نقد ادبی، ترغیب اعضای نوجوان به  مطالعه کتاب‌های  گروه سنی خود به معرفی و نقد و بررسی کتاب می‌پردازد و در این مسیر از اندیشه و تخصص کارشناسان، نویسندگان، پژوهشگران و منتقدان حوزه ادبیات کودک و نوجوان بهره‌مند می‌شود.

کتاب درس‌نامه نقد ادبی در  ششمین  شماره خود،  به بازتاب دیدگاه و اندیشه‌های اعضا و مربیان درباره  کتاب «یک جعبه پیتزا برای ذوزنقه کباب‌شده» پرداخته‌است.

برای دسترسی به درسنامه اینجا کلیک کنید

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =