نتیجه یک گفت‌وگوی خوب تحکیم دوستی‌هاست

نتیجه یک گفت‌وگوی خوب و سازنده باید به ایجاد احترامی متقابل و تحکیم و تعمیق دوستی‌ها در بین افراد جامعه منجر شود.

به گزارش روابط عمومی کانون استان خوزستان، سرپرست اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کشور، در نشستی اینترنتی با تعدادی از نوجوانان عضو مراکز کانون برخی از استان‌های کشور درباره‌ی گفت‌وگو و تأثیر آن در گسترش صلح و دوستی‌ها در ارتباط‌های بین فردی در جامعه و بین کشورها در سطح جهان سخن گفت و بر اهمیت این موضوع تأکید کرد.

کیان جوادی معتقد است: همه‌ی گفت‌وگوها به نتیجه و توافق ختم نمی‌شوند زیرا گفت‌وگو با مذاکره فرق می‌کند و آن‌چه در گفت‌وگو ایجاد می‌شود احترام و اعتماد متقابل و تعمیق روابط است.

او در این نشست فرهنگی با عنوان «گفتگو= صلح» ویژه‌ی روز گفت‌وگو و تعامل سازنده با جهان، اضافه کرد: وقتی با احترام با هم‌دیگر صحبت کنیم دوستی‌های ما پایدارتر و عمیق‌تر می‌شود، انسان‌های نخستین در مواجهه با خطرهای اطراف‌شان به حربه‌هایی مانند مخفی‌شدن، فرار یا جنگ متوسل می‌شدند اما پیشرفت و تکامل ذهنی نسل بشر و گسترش فناوری‌ها، گزینه گفت‌وگو را پیش روی انسان قرار داده است، عاملی که زمینه‌ی خلق دوستی و ایجاد ارتباط و شناخت و تفاهم است.

جوادی ضمن ارائه‌ی یک تعریف کلی از ماهیت گفت‌وگو، بیان کرد: تک‌گویی و سخنرانی گفت‌وگو نیست، گفت‌وگو یک ارتباط کلامی دو طرفه یا چند طرفه است، در گفت‌وگوی موفق‌، احترام و فهم مشترک شکل می‌گیرد و سوء‌تفاهم کاهش می‌یابد.

سرپرست اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کشور توضیح داد: انسان‌هایی که گفت‌وگو را بلد نیستند در سطح جامعه‌ی جهانی موجب جنگ‌افروزی می‌شوند، اتفاق‌های ناگوار در طول تاریخ بر سر مسائلی به ظاهر کوچک پیش آمده که می‌توانست با گفت‌وگو حل شود و خسارات جبران‌ناپذیری مانند حمله مغولان به ایران به دلیل بی‌تدبیری پادشاه وقت ایران یا جنگ‌های جهانی اول و دوم و نسل‌کشی کشور آفریقایی رواندا در سال 1994 به وجود نیاید.

 جوادی با اعتقاد به این‌که باید هنگام گفت‌وگو سعی کنیم خودمان باشیم و به آن‌چه نیستیم تظاهر نکنیم و با خود و دیگران صادق باشیم، تأکید کرد: یکی از عوامل اصلی شکل‌گیری گفت‌وگوی خوب، رفتار دوستانه است و این‌که نسبت به صحبت‌های طرف مقابل حالت تدافعی نگیریم، بلکه اول بشنویم، بعد فهم کنیم و در نهایت، به درک متقابل برسیم.

این فعال رسانه تشریح کرد: قبل از صحبت‌کردن باید فکر کنیم و در گفت‌وگو پر حرف نباشیم، بلکه با انتقال حس مثبت به گفت‌وگو کننده، او را به سمت آرامش در گفتار و بیان منظور، سوق دهیم. همچنین به زبان بدن و توانایی انتقال مفاهیم و احساسات درونی با استفاده از زبان بدن توجه کنیم، که سوء‌تفاهمی برای مخاطب ایجاد نشود.

جوادی قضاوت زود هنگام و تفسیر به رأی را عاملی مؤثر بر محوریت و محتوای گفت‌وگو دانست و اظهار داشت: باید مراقب باشیم که با اطلاعات کم، انسان‌ها را قضاوت نکنیم، در غیر این صورت گفت‌وگوهای ما به موفقیت منجر نمی‌شود. درعین‌حال، حین گفت‌وگو باید اطلاعات درست را منتقل کنیم و برای عقاید هم‌دیگر احترام قائل شویم.

او در بخش پایانی به نوجوانان حاضر در جلسه توصیه کرد از یادگیری مهارت حل مسئله غافل نشوند زیرا برای رویارویی صحیح با انتخاب‌هایی که در طول زندگی و در آینده با آن مواجه هستند، باید مهارت حل مسئله را یاد بگیرند و در این میان، گفتگو یکی از بهترین و مؤثرترین راه‌کارها، در زمینه‌ی مهارت حل مسئله است..

بر اساس این گزارش، نشست فرهنگی «گفتگو= صلح» ویژه‌ی روز گفت‌وگو و تعامل سازنده با جهان، به همت مرکز فرهنگی هنری شماره 3 کانون اهواز، با استقبال پرشور اعضا و مربیان کانون از سراسر کشور مواجه شد و تعدادی از اعضای کودک و نوجوان مراکز کانون خوزستان و کشور در آن مشارکت کردند و دیدگاه‌های خود را در قالب گفت‌وگو، به اشتراک گذاشتند.

گفتنی است: این رویداد فرهنگی که با حضور کیان جوادی سرپرست اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون کشور، کارشناسان و مربیان و تعدادی از اعضای نوجوان مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری خوزستان و کشور، در محیط اسکای روم کانون خوزستان، برگزار شد، با سرپرستی مهرناز شهرکی، مربی فرهنگی و پرسش و پاسخ با اعضا، به کار خود پایان داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =