مروری بر مبانی نقد ویژه‌ی کارشناسان و مربی‌مسئولان کانون سیستان و بلوچستان

نقد کتاب و مروری بر مبانی نقد با حضور کارشناسان و مربی‌مسئولان کانون پرورش فکری سیستان و بلوچستان برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون سیستان و بلوچستان، نشست نقد کتاب ماه با حضور همکاران کانون استان، در فضای مجازی، برگزار شد.

در این نشست، که هدایت آن را کارشناس‌مسئول فرهنگی، هنری و ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان برعهده داشت، مهتاب سارونی سخنان خود را با گریزی بر شیوه‌نامه‌ی پیشنهادی نقد کتاب آغاز کرد که در این بخش گفت: بیان اطلاعات و مشخصات ظاهری کتاب چون عنوان کتاب، نام نویسنده، موضوع کتاب، قیمت و... نخستین شاخص‌هایی است که منتقد برای آغاز کار خود نیازمند بررسی و توجه به آنها است.

بیان هدف نویسنده از نوشتن کتاب، دیدگاه نویسنده، ژانر کتاب، سبک نویسنده، کیفیت نگارش، چگونگی سازمان‌یافتگی کتاب، تاثیر کتاب بر مخاطب، میزان تحقق هدف نویسنده، درون‌مایه‌ی کتاب، پیرنگ و عناصر آن، ویژگی‌های نگارش اثر(سادگی، روشنی و...) از دیگر مواردی بود که سارونی رعایت آن را برای نوشتن یک نقد جامع، ضروری دانست.

کارشناس‌مسئول کانون استان در این نشست، هم‌چنین، بررسی شخصیت‌ها در داستان را یکی دیگر از موضوع‌های مهمی عنوان کرد که منتقد در مسیر کار خود به آن نیازمند است و افزود: اینکه شخصیت‌های داستان از چه منبع یا منبع‌هایی گرفته شده است، نگرش نویسنده درباره‌ی شخصیت‌های داستانش چگونه است، پرداخت آنها یک بُعدی است یا از چند جهت به آن توجه شده است، توصیف‌ها مستقیم است یا غیر مستقیم و پاسخ دقیق به این پرسش‌ها، در ارایه‌ی یک نقد اصولی، بسیار مهم است.

در این کارگاه، که با هدف نقد کتاب برگزار شد، سارونی کتاب «سایبانی برای زمین» نوشته‌ی حمید نوایی لواسانی را برای حاضران نقد کرد.

گفتنی است در طرح نقد کتاب ماه، که از جمله برنامه‌های کانون استان برای اجرا در سال جاری است، هر ماه یک کتاب(رده‌های سنی کانون) نقد می‌شود و در هر جلسه یکی از کارشناسان مسئولیت نقد و اداره‌ی جلسه را برعهده دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =