ترویج گفتمان عفاف و حجاب در کانون استان گیلان

هم‌زمان با هفته بزرگ‌داشت «عفاف و حجاب»، همکاران ستادی و مراکز فرهنگی هنری با برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌های حضوری و برخط، به تبیین و ترویج این فرهنگ متعالی پرداختند.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان گیلان، ویژه‌برنامه‌های هفته‌ی عفاف و حجاب در مرکز استان و مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری با تکیه بر شیوه‌های خلاقانه و بهره‌گیری از فرصت‌های فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی برگزارشد.

 این درحالی است که باورهای دینی ایرانیان مسلمان با تبعیت از تعالیم متعالی دین مبیین اسلام و الگوپذیری از سیره‌ی نبوی، علوی و فاطمی(ع)، الگویی مناسب از دین‌مداری ارایه‌داد و به‌همین‌دلیل نیز در فرازها و فرودهای تاریخی این مرز و بوم، چالش‌ها و کج‌اندیشی‌های اسلام‌ستیزان  و دلبستگان به فرهنگ غرب را شاهدبود.

نقطه‌ی اوج این باورمندی، ۲۱ تیر سال ۱۳۱۵ و هم‌زمان با  خیزش مردم در مواجهه با  قانون کشف حجاب، در مسجد گوهرشاد رقم‌خورد و تصویری از ایثار و شهادت‌طلبی ایرانیان را در صیانت از ارزش‌ها و باورهای اسلامی به‌نمایش‌گذاشت.

این بهانه ماندگار و نام‌گذاری «هفته بزرگ‌داشت عفاف و حجاب» که با هدف پاس‌داشت حماسه‌آفرینی فعالان دیروز و امروز این عرصه و استفاده از تمامی ظرفیت‌ها، به ویژه‌داشته‌های فرهنگی برای تبیین و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب صورت‌می‌گیرد، بستری برای کارکنان ستادی، مربیان و اعضای مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان فراهم‌کرد تا هم‌چون‌همیشه با بهره‌گیری از فعالیت‌های متنوع و خلاقانه، به نهادینه‌سازی این فرهنگ در میان نسل کودک و نوجوان بپردازند.

برهمین‌اساس نیز خانواده، به‌عنوان نقطه‌ی آغاز شکل‌گیری شخصیت ‌فردی کودکان و نوجوانان موردتوجه مربیان کانون قرارگرفت و در تعاملی سازنده با خانواده‌ها، زمینه‌ی همراهی افزون‌تر  آنان و اعضا با برنامه‌های هفته بزرگ‌داشت عفاف و حجاب فراهم‌شد.

بهره‌گیری از ظرفیت‌های رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی نیز در دستورکار قرارداشت و در این میان مربیان و اعضای این مجموعه‌ی فرهنگی به اجرای مسابقه با محوریت عفاف و حجاب، قصه‌گویی، معرفی‌کتاب، خوانش‌شعر، آماده‌سازی‌کلیپ و دکلمه‌خوانی اقدام‌کردند.

فضاسازی مراکز فرهنگی هنری، معرفی شهیدان و فعالان عرصه‌ی عفاف و حجاب، قدردانی از همکاران با حجاب و موفق در این زمینه، از جمله برنامه‌ها بود که با گرامی‌داشت سال‌روز ازدواج امام علی(ع)  و حضرت فاطمه (س) و تجلیل از همکارانی که به‌تازگی به جرگه متاهلین پیوستند، همراه‌شد.

اجرای ویژه‌برنامه‌های سال‌گشت شهادت امام محمد تقی (ع) و برنامه‌ریزی فعالیت‌های نمازی به‌عنوان یک فریضه‌ی انسان‌ساز و مشوق در مسیر پاس‌داشت عفاف و حجاب نیز از اولویت‌های همکاران ستادی و مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این ایام بود.

شایان‌ذکر است، ویژه‌برنامه‌های هفته عفاف و حجاب با شعار«کرامت‌بانوان، حیامردان، خانواده‌پایدار» از ۱۹ تا ۲۵ تیر ۱۴۰۰ برگزارشد و «حیاء و عفت، نیاز همگانی، مطالبه عمومی»، «حیا و عفت، هویت اسلامی، اصالت ایرانی»، «حیا و عفت، ازدواج پایدار، جامعه تمدن ساز»، «حیا و عفت، قانون مداری، حقوق شهروندی»، «حیا و عفت، ندای فطری،ضرورت جهانی»، «حیا و عفت، میثاق با شهیدان» و «حیا و عفت، شکوه بندگی، کرامت انسانی» عناوین روزهای این هفته به‌شمارمی‌رفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =