نشست فرهنگی «با جهانم حرف بزن» در فضای مجازی برگزار شد

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان، نشست فرهنگی «با جهانم حرف بزن» را به مناسب روز گفت‌وگوی تمدن‌ها، با حضور غلامرضا فروغی‌نیا، کارشناس ارشد اقتصاد، روزنامه‌نگار، سردبیر روزنامه صبح کارون و مدیر مسئول نشریه اقتصاد بومی و عضو سابق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان، در فضای مجازی برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، غلامرضا فروغی‌نیا در این نشست در مورد اهمیت تعامل و گفت‌وگو، گفت: ارتباط و تعامل معنای گسترده‌ای دارد، در این میان گفت‌وگو اولین ابزار برای زندگی اجتماعی است و نمی‌توان انتظار داشت همه شنونده‌ی حرف‌های ما باشند، باید بیاموزیم که دیگران هم نظر دارند و باید به آن‌ها گوش کنیم.

او افزود: ارزش تعامل و تاثیرگذاری آن بر شکل‌گیری شخصیت افراد حائز اهمیت فراوان است، برای یک گفت‌وگوی سازنده در ابتدا انسان باید به خودشناسی برسد، اگر به این مرحله از بلوغ شخصی رسیدیم در برابر فریاد دیگران حتی علیه خود، صبوری خواهیم کرد.

این فعال رسانه در ادامه توضیح داد: گفت‌وگو به ما می‌آموزد که همیشه فکر کنیم بخشی از حقیقت نزد ماست و بخشی از حق با طرف مقابل است، در نتیجه یاد می‌گیریم عادل باشیم و به دیگران هم مجالی برای ابراز وجود بدهیم  و در واقع تمامیت‌خواه نباشیم.

سردبیر روزنامه صبح کارون با اشاره به اینکه برخورداری از دانش، اعتماد به نفس را بالا می‌برد افزود: دانش ادبیات تاثیر بسیاری در ارتباطات دارد، البته هرکس به تناسب می‌تواند از این خوان گستره و جهانی، علمی را انتخاب کند و بر خود بیفزاید، اما در بسیاری از مراحل ارتباط، ممکن است ما نتوانیم حرف‌هایمان را مستقیم بزنیم. در چنین مواردی نوشتن، مهم‌ترین فاکتوری است که می‌تواند به ما کمک کند و در واقع ادبیات بهترین ابزار برای حرف زدن غیرمستقیم است.

عضو سابق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان، ضمن یادآوری خاطرات خود به عنوان فردی از نسل اول اعضای کانون، پس از بیان اهمیت بازسازی انسان در خانواده، پرورش اعتماد به نفس در کودکان و نوجوانان را ضروری دانست و نقش کانون در این باب را تاثیرگذار خواند.

او با اعتقاد به اینکه فعالیت‌های اجتماعی و یافتن آرمان های ارزشمند و متعالی از طریق گفت‌وگو امکان‌پذیر است به بازگویی خاطرات انقلاب و تجربیات خود از مراحل ورود به جامعه پرداخت و توضیح داد: گفت‌وگو ما را به سمت یافتن و کشف دنیاهای تازه سوق می‌دهد.

فروغی‌نیا در انتها بر ضرورت خواندن و نوشتن و خاطره‌نویسی در جهت ماندن گنجینه‌های ارزشمند برای آیندگان تاکید کرد.

بر اساس این گزارش، در بخش دوم این رویداد مجازی، بیانیه‌ی صمیمی و ادبی فرزانه رحمانی، نویسنده، پژوهشگر و  کارشناس بخش مکاتبه آفرینش‌های ادبی کشور، در قالب یک فایل صوتی پخش شد.

رحمانی در این بیانیه گفت‌وگو را، راه فهمیدن انسان و جهان دانست و گفت: برای یک گفت‌وگو خوب باید ابتدا خوب بشنویم، وقتی شنونده‌ی خوبی باشیم برای فهمیدن تلاش می‌کنیم و این‌گونه گفت‌وگوها روابط و جهان ما تغییر می‌کند.

او فرصت حرف زدن و گوش دادن به دیگران را مهم و بی‌بدیل خواند و بیان کرد: هیچ جایگزینی در دنیا برای گفت‌وگو و مکالمه وجود ندارد.

او توضیح داد: قبل از حرف زدن باید بشنویم و در گفت‌وگو مراقب کلماتی که خرج می‌کنیم؛ باشیم؛ زیرا  کلمات قدرت زیادی دارند و می‌توانند ویران کنند، بسازند و زخم‌ها را التیام دهند، حتی بازدارنده یا مشوق باشند و امید ببخشند یا انسان را مایوس کنند.

گفتنی است: نشست فرهنگی «با جهانم حرف بزن» به مناسب روز گفت‌وگوی تمدن‌ها، به همت مرکز فرهنگی هنری شماره ۲ کانون اهواز به مسئولیت مولود تجلی زاده،  مربی مسئول  فرهنگی برگزار و  با استقبال پرشور اعضا و مربیان کانون از سراسر استان و کشور مواجه شد که دیدگاه‌های خود را در قالب گفت‌وگو به اشتراک گذاشتند.

این رویداد فرهنگی که با حضور غلامرضا فروغی‌نیا، کارشناس ارشد اقتصاد، روزنامه نگار، سردبیر روزنامه صبح کارون و مدیر مسئول نشریه اقتصاد بومی و عضو سابق کانون، مدیر کل و سرپرست معاونت فرهنگی کانون خوزستان و کارشناسان و مربیان و اعضای نوجوان مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری خوزستان و کشور در محیط  مجازی برگزار شد و کار خود را با پرسش و پاسخ با اعضا به سرپرستی طیبه پوربصیری، مربی ادبی به پایان برد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =