پرداخت داستان در انجمن نویسندگان کانون سمنان

دوازدهمین‌جلسه‌ی اعضای انجمن نویسندگان نوجوان کانون پرورش فکری سمنان با رویکرد پرداخت داستان و نقد و بررسی آثار اعضا، برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، دوازدهمین‌جلسه‌ی اعضای انجمن نویسندگان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان، پیش از ظهر پنج‌شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۰ با دعوت از مریم عباسی شاعر، نویسنده، پژوهشگر و کارشناس ادبی کانون تهران، برگزار و ضمن گفت‌وگو پیرامون چگونگی پرداخت داستان، آثار اعضای این انجمن، نقد و بررسی شد.

عباسی ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع اعضا و مربیان کانون سمنان و قدردانی از کارشناسان و مربیان مرکز آفرینش‌های ادبی استان، اظهار داشت: تمام حوادثی که در داستان کنار هم قرار می‌دهیم باید پیش‌برنده باشد و به موضوع اصلی داستان کمک کند.

وی در ادامه افزود: توقع خواننده از نویسنده این است که بایدها و نبایدهای داستان چیست و تا چه میزان این بایدها و نبایدها، ارزش دارد که درباره‌ی آن در داستان از سوی نویسنده تأکید می‌شود.

مهمان انجمن نویسندگان کانون سمنان در نقد اثر یکی از اعضا یادآور شد: با آوردن فعل یا کوتاه‌کردن جمله‌ها به ریتم داستان صدمه‌ نزنیم.

نویسنده و پژوهشگر تهرانی تصریح کرد: خواننده‌ی امروز برای این‌که زمان کم‌تری در اختیار دارد، داستان کوتاه را انتخاب می‌کند تا در کوتاه‌ترین زمان، بیش‌ترین اطلاعات و بهره را بگیرد.

عباسی در بخش دیگری از سخنانش گفت: اگر تأکید نویسنده بر توصیفات، بیش از اندازه باشد داستان دچار تکرار می‌شود، در حالی‌که نیازی نیست با جمله‌های گوناگون درباره‌ی یک موضوع صحبت شود.

مهمان انجمن نویسندگان کانون سمنان با تأکید بر شناخت عنصر شخصیت‌پردازی و تیپ‌سازی در داستان از اعضا خواست در نوشتن تصاویر داستان خود راحت‌تر حرف بزنند و از جمله‌هایی استفاده کنند که در طول روز به‌کار می‌برند تا داستان‌شان، صمیمی‌تر شود و مخاطب، ارتباط نزدیکی با نویسنده و اثر خلق شده برقرار کند و از آن لذت برد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =