نقد و بررسی آثار اعضا در جدیدترین نشست مجازی انجمن شاعران نوجوان« آبی»

انجمن شاعران نوجوان «آبی» با هدف نقد و بررسی جدید ترین سروده های اعضای نوجوان کانون خراسان جنوبی، در جدید ترین نشست خود، میزبان «حمیرا خدابنده دوگاهه»، شاعر، پژوهش‌گر و کارشناس مسئول ادبی کانون گیلان بود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون خراسان جنوبی، انجمن شاعران نوجوان آبی همزمان با روز سه شنبه ۲۹ تیر ماه ۱۴۰۰ با حضور حمیرا خدابنده دوگاهه، شاعر، پژوهش‌گر و کارشناس مسئول ادبی کانون گیلان، مربیان ادبی و اعضای این انجمن به صورت مجازی برگزار شد.

خدابنده در شروع این نشست به  نقد اثر «کوثر ملایی» از شاعران نوجوان عضو این انجمن پرداخت و از آن به عنوان شعری زیبا و خواندنی یاد کرد و گفت: در این چهارپاره، روانی و یک‌دستی به چشم می خورد که تشبیهات، ردیف و وزن در آن به درستی رعایت شده و لازم است شاعر از تصاویر متعلق به تجربه حسی خود بیشتر استفاده کند.

وی در این بخش به صورت مختصر انواع موسیقی شعر از قبیل موسیقی بیرونی و وزن عروضی، موسیقی کناری یا قافیه و ردیف، موسیقی معنایی و هماهنگی معنایی و تناسب کلمات، موسیقی درونی و آرایه های ادبی و موسیقی دیداری و نوشتاری را برای اعضا تشریح کرد.

در ادامه سروده منیره سادات صدیقی به اشتراک گذاشته شد و مورد نقد و بررسی اعضا و میهمان برنامه قرار گرفت.

خدابنده در نقد شعرسپید این عضو نوجوان انجمن گفت: تعابیر زیبایی در این شعر بکار رفته است که به واژه‌ها جان بخشیده است.

وی افزود: از صناعاتی که شاعران بکار می گیرند و در این شعر چند بار به کار گرفته شده است می توان به تناقض گویی اشاره کرد که معمولا به دو معنی به ظاهر منتاقض کلمه است که باعث زیبایی آفرینی در شعر می شود.

این شاعر زبان شعر را زبان زمر دانست که در سطح حرکت نمی کند و جریانی است که در اعماق ابهام دارد و از راز حیات شعر در مبهم بودن آن یاد کرد.

در ادامه شعر زیبا سادات حسینی نژاد و کوثر اسماعیلی مورد نقد حاضرین قرار گرفت و این کارشناس و پژوهش‌گر در این خصوص نیز اظهار داشت: تناسب‌های زیبایی در این اشعار به‌کار رفته است و لازم است اعضا با مطالعه بیشتر آثار شاعران بزرگ، زبان شعری خود را تقویت کنند و از این راه زبان شعر خود را به مخاطب نزدیک کنند.

گفتنی است انجمن شاعران نوجوان «آبی» در مرکز فرهنگی فرهنگی و هنری کانون شهرستان قاین فعال است و جلسات خود را به صورت ماهیانه با حضور شاعران و منتقدانی از سطح استان و کشور برگزار می کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =