شاعران پیغمبران زمانه خودشان هستند

نشست مجازی انجمن ادبی «آوای قلم» کانون پرورش فکری شهربابک با حضور فرحناز چولکی شاعر و نویسنده ایلامی برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان کرمان، فرحناز چولکی کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام پنجشنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۰ مهمان انجمن ادبی «آوای قلم» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهربابک شد و به نقد و بررسی اشعار اعضای این انجمن پرداخت.

فرحناز چولکی در ابتدا با اشاره به این‌که دو مصراع یک بیت باید ارتباط معنایی داشته و یکدیگر را تکمیل کنند بیان کرد: «استفاده از روایت، نقل‌گونه بودن و غیرمستقیم‌گویی زبان شعر را از شعار زدگی خارج می‌کند و به آن قوت می‌بخشد.»

وی یکی از ویژگی‌های شعر سپید را کوتاه‌نویسی و ایجاز دانست و افزود: گاهی بهتر است به جای استفاده از کلمات اضافه برای حفظ وزن شعر در قالب نیمایی، با حذف واژه‌ها یک شعر سپید اما با محتوای قوی‌تر داشته باشیم.

کارشناس ادبی کانون ایلام به اعضای انجمن ادبی آوای قلم شهربابک توصیه کرد: به قول زنده‌یاد خلیل عمرانی شاعران پیغمبران زمانه خودشان هستند و شاعر باید به زبان مردم زمانه خودش آشنا باشد و از آنجا که شاعر پیوست و همراه شعرش نیست می‌بایست زبان شعر گویا و ساده انتخاب شود.

همچنین برگزیده «طرح‌های ادبی خلاق» کانون، در پایان از شاعران نوجوان خواست تا با قالب غزل کار خود را شروع کنند و بعد از پختگی به دیگر قالب‌های شعری بپردازند. شعر کلاسیک و معاصر بخوانند و دنیای ذهنی خود را با خوانش داستان‌های کوتاه و بلند پرورش دهند و با تقویت نگاه خلاقانه و تمرین مسیر روشن شاعرانگی را طی کنند.

این نشست مجازی با نقد و بررسی اشعاری از مبینا پیرصنعان، مهلا پورخدابخش، فهیمه جعفری، یاسمن امینی، فاطمه محمودزاده، حنانه و فاطمه‌زهرا کارگر اعضای انجمن آوای قلم، با مسئولیت زهرا میریان‌کرمی و با حضور محسن روحی مدیرکل، نجمه‌خاتون خداترس معاون فرهنگی، سمیه یاوری و طیبه شجاعی کارشناسان ادبی و مربیان آفرینش‌های ادبی کانون استان برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =