سعی کنید رابطه‌ی علی و معلولی داستان را به خوبی رعایت کنید

شکوفه آقا کثیری نویسنده، شاعر و مربی ادبی کانون پرورش فکری استان اصفهان مهمان انجمن داستان آفرینش استان هرمزگان شد.

 به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان؛ نشست تخصصی انجمن داستان به صورت مجازی با حضور شکوفه آقا کثیری نویسنده، شاعر و نمایشنامه‌نویس اصفهانی برگزار شد.

به گفته مسئول انجمن داستان معصومه میری، در این نشست آثار مریم صالحی، پرنیان اسماعیلی و مریم ضیایی  مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

آقا کثیری با ابراز خرسندی از نقدهای ارسال شده به نشست، نقدهای اعضا را نشان از درک ادبی و قدرت نقد آنها در داستان دانست و گفت:

وی در مورد داستان «بوی حنا» به خاطر فضای خاص اقیلمی که صالحی در داستانش بکار برده بود گفت: ادبیات اقلیمی این داستان و  روایت زیبایش  ما را با فضای سنتی و بومی جنوب بهتر آشنا کرد و این نشان می‌دهد نویسنده درک صحیح و آشنایی خوبی از اقیلم زندگی خود دارد.   

آقا کثیری به نقاط قوت این داستان از جمله توصیف‌های بسیار خوب و هنرمندانه آن اشاره کرد و گفت: به توصیف خانه، حیاط، اسکله و بازار به خوبی پرداخت شده بود و نثر روان و شیوای داستان بدون هیچ وقفه‌ای خواننده را همراه می‌کرد.

این نویسنده در پایان نقد داستان «بوی حنا» گفت: نویسنده  برای داستان  شروع و پایان خوب و جذابی انتخاب کرده بود که آن را خواندنی می کرد.  

  آقا کثیری در ابتدای نقد داستان «اویی که نمی دانم کیست» گفت: درونمایه این داستان، جنگ و دعوای پدر و مادر «آتاناز» شخصیت اصلی داستان است که بر زندگی او هم تاثیر گذاشته است.  

وی در ادامه افزود: شخصیت پردازی این داستان تا حدودی خوب بود ولی لازم بود به شخصیت مادر بیشتر توجه شود. زاویه دید داستان سوم شخص یا دانای کل در نظر گرفته شده بود و نویسنده سعی کرده بود با این زاویه دید، مخاطب را با تمام  زوایای داستان  آشنا کند.

آقا کثیری در ادامه نقد این داستان افزود: باید به عنوان یک نویسنده توجه داشته باشیم که هر چیزی در داستان اتفاق می‌افتد، می‌بایست علتی داشته باشد و سعی کنیم  رابطه‌ی علی و معلولی داستان را به خوبی رعایت کنیم تا سوالی در داستان مطرح نشود. وی به نثر روان و قلم نویسنده این داستان اشاره کرد و قلم وی را شیرین دانست.

این نویسنده و شاعر اصفهانی در ابتدای نقد داستان «جامانده از فراموشی» به موضوع آن اشاره کرد و گفت: موضوع این داستان، رنج هزاره‌ی سوم یعنی آلزایمر و فراموشی است؛ که همگی سال‌هاست با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم.   

 آقا کثیری در مورد زاویه دید زیبای این داستان نیز گفت: نویسنده با مهارت زاویه دید سوم شخص یا دانای کل را انتخاب کرده و ما را با زوایای پیدا و پنهان عالیه خانم و دخترش عفت آشنا کرده است. ‌ پرداخت شخصیت‌ها به خوبی و هنرمندانه صورت گرفته و گفت‌وگوها از پختگی و انسجام لازم برخوردار بود. فضاسازی به بهترین شکل صورت گرفته و در واقع با هر جمله‌ای که گفته می‌شد کشمکش و گرهی بوجود می‌آمد که بر جذابیت داستان افزوده می‌شد.

 آقا کثیری در پایان نقد این داستان گفت: داستان با روایت و مقدمه خوبی شروع شد و پایان بندی بسیار خوبی داشت.   

در پایان آقا کثیری خطاب به نویسندگان نوجوان انجمن گفت: از دوستان نویسنده می‌خواهم کمتر از جمله‌های ادبی در داستان‌هایشان بهره ببرند و سعی کنند تمام جمله‌هایشان داستانی باشد چون  داستان نیازمند جمله‌هایی از نوع خودش است.   

در این نشست نیلوفر خزر، معصومه نیلاد و نگین خادمی، داستان «بوی حنا» را نقد و بررسی کردند. سوگند عظیمی، دینا شریفی و غزل داوودی، داستان «اویی که نمی دانم کیست» و آنوشا اکبری، زهرا رئیسی و انسیه خادمی داستان «جامانده از فراموشی» را مورد نقد و بررسی قرار دادند.  

 آقا کثیری در صحبت پایانی نشست گفت: بی‌شک کارشناسان و مربیان پرتلاش و هنرمند این خطه‌ی زیبا با مهارت و پویایی و خلاقیت توانسته‌اند نوجوانان اهل قلم  این استان را به بهترین شیوه راهنمایی کنند و ارزشمندترین نکات داستان‌نویسی را آموزش دهند تا امروز ما شاهد ظهور چنین  نویسنده‌های نوجوان خوبی باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =