قصه، یکی از مهم‌ترین ابزارهای انتقال پیام است

با به پایان رسیدن فرصت ارسال اثر به بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، داوران منتخب مرحله‌ی استانی در فارس به پایش اولیه و انتخاب برگزیدگان مرحله‌ی استانی پرداختند که آیین پایانی آن در ساعت ۹ صبح روز یک شنبه ۱۷مرداد ۱۴۰۰ در محیط اسکای‌روم کانون فارس و در خانه تاریخی زینت‌الملک شیراز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون فارس، سعیدرضا کامرانی، مدیر کل کانون پرورش کودکان و نوجوانان استان فارس در این مراسم گفت: قصه‌گویی در کانون، یکی از ابزارهای مهم تربیتی محسوب می‌شود و ارائه بسیاری از مفاهیم بر اساس کتاب، کتاب‌خوانی و قصه‌گویی است.

مدیر کل کانون فارس افزود: قصه‌گویی، تاریخی به قدمت آفرینش بشر دارد و یکی از مهم‌ترین ابزارها برای انتقال پیام است. بسیاری از آثار فاخر ادبیات فارسی از جمله کلیله‌ودمنه، گلستان‌سعدی، مثنوی‌مولوی و شاهنامه فردوسی به زبان داستان گفته شده و در باب تأثیر و اهمیت ادبیات داستانی همین بس که پیام‌های مقدس الهی در قرآن کریم در قالب داستان ارائه شده است. با گذری به مباحث اعتقادی و دینی درمی‌یابیم خدا در قالب قصه پیام‌های مهمی را به مخاطب انتقال داده و اصلا سوره‌ای در قرآن به نام قصص وجود دارد و بیشتر پیام‌های قرانی در قالب قصه مطرح شده که این موضوع، اهمیت قصه و قصه‌گویی را یادآور می‌شود.

کامرانی در ادامه گفت: کانون این افتخار را دارد به عنوانی یکی از سازمان‌هایی که فعالیت قصه‌گویی را به صورت اختصاصی دنبال می‌کند و بیست‌وسومین مرحله استانی را امروز در خانه زیبای زینت‌الملک، بازمانده از دوره قاجار در شهر مقدس شیراز برگزار می‌کنیم.

مدیر کل کانون فارس در بخش دیگری از سخنانش افزود: باید به جای خوردن حسرت دیروز و تلف‌کردن امروز و هراس از فردا، از گذشته، تجربه اندوخته و با بهره‌برداری از امکانات و زمان حال، با برنامه‌ریزی و مدیریت دقیق، برای آینده برنامه‌ریزی کرد چون آینده چیزی نیست که بخواهیم با آن مواجه شویم؛ فردا می‌رسد و باید برای ساختن آن برنامه داشته باشیم و در راه تربیت و پرورش کودکان و نوجوانان تلاش کنیم.

سعیدرضا کامرانی در ادامه خطاب به اعضا و مربیان گفت: در بحث قصه که فعالیت اصلی کانون به‌شمار می‌رود بیشتر اهتمام داشته باشید؛ چون استفاده از هنر می‌تواند پیام‌ها را برای کودکان و نوجوانان که بزرگ‌ترین سرمایه هر جامعه و هر خانواده هستند ماندگارتر می‌کند و یکی از راه‌هایی که می‌تواند فرزندان را نیک و صالح تربیت کرد همین قالب قصه است. در این راه به برد و باخت هم اهمیت چندانی نباید داد. انتخاب قصه‌گو شاید فقط باعث انگیزه شده و آثار بیشتری تولید شود و مهم است که همه به قصه و قصه‌گویی روی بیاوریم و از این قالب بسیار تاثیرگذار هنری بیشتر بهره ببریم، همچون ورزش همگانی که اصل ورزش کردن همه است و بعضی هم در این راه قهرمان می‌شوند.

مدیر کل کانون فاذرس در پایان از همه شرکت کنندگان، اعضا، مربیان و کارشناسان و کارکنان کانون فارس که با تلاش شبانه‌روزی بازار قصه‌گویی را داغ و در این راه فعالیت مفید داشتند، تقدیر کرد.  

 بر اساس این گزارش، در آیین اختتامیه‌ی مرحله‌ی استانی بیست‌وسومین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی، قصه‌گویان برگزیده‌ی فارس در دو بخش (مدرن و کلاسیک) و (نقالی و آیینی)، در هر یک از گروه‌های شرکت‌کننده (زنان و مردان، مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها، دختران و پسران) معرفی شدند.

برگزیدگان استانی این دوره از جشنواره در گروه‌های (زنان و مردان، دختران و پسران) به مرحله‌ی منطقه‌ای راه یافتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =