قصه‌ها پل ارتباطی بین نسل‌ها هستند و نقش مهمی در توسعه‌ی فرهنگی دارند

آیین اختتامیه مرحله استانی بیست و سومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان چهارمحال و بختیاری، به صورت مجازی برگزار و برگزیدگان بخش ‌"ملی" معرفی شدند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان چهارمحال و بختیاری، حجت ا...آسمند سرپرست استان در مراسم اختتامیه مجازی مرحله‌ی استانی بیست و سومین جشنواره قصه گویی که ۱۷ مرداد ماه ۱۴۰۰ در فضای اسکای روم برگزار شد با بیان نقش قصه و قصه گویی در توسعه ی فرهنگی گفت: قصه‌ها پل ارتباطی بین نسل‌ها هستند و زبان مشترک مردم برای انتقال مفاهیم و ارزش‌های اخلاقی و فرهنگی جامعه اند.

یکی از ویژگی‌های بارز قصه‌های ایرانی این است که با باورها، عقاید، آداب و رسوم  در آمیخته و در گذر تاریخی خود نقش مهمی در توسعه‌ی فرهنگی کشور ما داشته‌اند.

وی در ادامه با اشاره به گسترش ارتباطات در دنیای کنونی افزود: کودکان و نوجونان با نشستن پای قصه‌ها با زبان، فرهنگ و ادبیات سرزمین خود آشنا می‌شوند و هویت ملی خود را باز می‌شناسند و با این پشتوانه‌ی غنی در برابر آسیب‌ها و تهدیدها واکسینه فرهنگی می‌شوند. او سپس خطاب به فعالان عرصه‌ی قصه گویی یاد آور شد که وظیفه‌ی مهم‌ ما این است که این میراث گران‌بها و سرمایه‌ی فرهنگی را حفظ کنیم و با شیوه های نوین آن را به نسل امروز انتقال دهیم.


آسمند ضمن تشکر از کلیه‌ی دست اندرکاران و برنامه ریزان کشوری و استانی جشنواره ی بین المللی قصه گویی و تقدیر از حضور پرشور  قصه گویان در مرحله‌ی استانی با بیان این که برگزاری این اختتامیه نشان از اهمیت ارتباط با مربیان و اعضا قصه‌گو در شرایط فعلی است، ادامه داد: که علی رغم تمایل ما برای برگزاری اختتامیه‌ی حضوری، هیچ‌ چیز مانع آن نیست که با مخاطبین خود ارتباط نداشته باشیم و از وجود این عزیزان بی‌بهره باشیم.
با توجه به محدودیت‌ها و موانع پیش رو با برگزاری اختتامیه در فضای مجازی معتقدیم که ارتباط فرهنگی و تعامل اجتماعی از طریق فضای مجازی نیز امکان پذیر است و برگزاری مرحله‌ی استانی جشنواره و اجرای مجازی این اختتامیه بخشی از  این هدف  و ارتباط را میسر نمود.

در ادامه‌ی مراسم اختتامیه‌ی مرحله‌ی استانی بیست و سومین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی که با حضور افسون امینی مدیر کل آفرینش های فرهنگی، انسیه موسویان مدیر کل آفرینش‌های ادبی و هنری، الهام دارابی رئیس گروه پژوهش و ترویج قصه‌های ایرانی  ملیحه باقری رئیس گروه امور فنی و کتابداری، سمیرا خانزادی عضو دبیرخانه‌ی مرکزی جشنواره‌ی بین المللی قصه گویی کشور، معاون فرهنگی استان، کارشناسان دفتر استان، مسوولین و مربیان فرهنگی، هیئت داوران، نماینده‌ی انجمن قصه‌گویی استان، اعضا و خانواده‌ها در فضای اسکای روم برگزار شد و برنامه‌هایی متنوع اجرا گردید.

زهرا بابادی  معاونت فرهنگی کانون استان به ارائه‌ی گزارشی از روند برگزاری مرحله‌ی استانی جشنواره‌ی  بین‌المللی قصه گویی پرداخت و با اشاره به این مطلب که جشنواره‌ی قصه‌گویی فرصتی برای بازنگری در ریشه های فرهنگی و هویتی است و کودکان و نوجوانان برای ورود به عرصه های اجتماعی و حضور موثر در عرصه های ملی و بین‌المللی باید که ریشه ها و فرهنگ خود را بشناسند، اقدامات دبیرخانه ی قصه گویی استان را در سه محور: تبلیغ و اطلاع رسانی، نیاز شناسی آموزشی و دانش افزایی و نتایج فرایند اجرایی تشریح کرد و با قدردانی از تلاش مسوولین و مربیان استان در برگزاری موفق این دوره و ابراز خرسندی از ره آورد پربار این مرحله افزود : ۴۲۳ نفر قصه گو در رده‌های مختلف سنی در مرحله ی استانی بیست و سومین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی ثبت نام نمودند. ‌ تعداد آثار بارگذاری شده  در بخش ملی ۱۲۶ اثر، دختران و پسران ۷۷ اثر، زنان و مردان ۳۲ اثر، پدر بزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها ۱۷ اثر، بخش ۹۰ ثانیه‌ای ۶۹ اثر و بخش پادکست ۵۹ نفر حضور یافتند که با توجه به محدودیت‌ها و شرایط فراگیر اجتماعی در نوع خود استقبالی کم سابقه و کم نظیر بوده است.

بیانات افسون امینی مدیرکل آفرینش های فرهنگی کانون کشور، الهام دارابی رئیس گروه پژوهش و ترویج قصه های ایرانی، پخش کلیپ فرایند قصه گویی با گزیده‌ای از تیزرهای استانی، اجرای مجازی موسیقی محلی، اجرای قصه گویی فاطمه آذری قصه گوی منتخب این دوره از جشنواره و  معرفی داوران و برگزیده‌گان توسط مژگان کاووسی دبیر انجمن قصه گویی و رابط استانی جشنواره از دیگر بخش های اجرایی این برنامه بود.

در پایان، بیانیه‌ی هیئت داوران مرحله‌ی استانی بیست و سومین مرحله‌ی استانی جشنواره ی بین‌المللی  قصه گویی توسط مژگان کاووسی نماینده گروه داوری قرائت شد.

براساس این گزارش بنا به رای هیئت داوران بیست و سومین جشنواره بین‌المللی قصه گویی  استان چهارمحال و بختیاری :

قصه گویان برگزیده اول تا سوم مرحله استانی جشنواره در بخش‌های مادربزرگ ها و پدربزرگ ها، زنان و مردان، دختران و پسران و در  دو بخش ملی و آیینی سنتی به شرح زیر اعلام گردید: 
بخش ملی:
مادر بزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها 
نفر اول: مریم ایل کریمی با قصه آهوان تشنه 
نفر دوم: خدابس محسنی با قصه دو برادر
نفر سوم : عصمت سلطانی با قصه عروس و خارسو
شایستگان تقدیر 
مریم فیروزی بروجنی باقصه نخودی و دیو سیاه 
منیژه قربانی با قصه وای زکاری که نسازد خدا

زنان و مردان 
نفر اول :   محبوبه علیدوستی با قصه  اژدها در شهر 
نفر دوم : صغری عالیپوربا قصه  یک تکه خاک خوب خدا
نفر سوم :  فاطمه آذری با قصه دوغوری دوغو
شایستگان تقدیر 
بهار ملک پوربا قصه قورررک
زهرا اعلایی با قصه جلسه در جاکفشی
زهرا رحیمی خویی با قصه آخرین تکه نان 
فاطمه حمزه پور اسدی با قصه پیراهن بی بی نازنین 

دختران و پسران 
نفر اول : مهدیه باقری با قصه  مرد جوان و خیاط حیله گر 
نفر دوم  : آیناز مختاری با قصه  کلاغ خنزرپنزری
نفر سوم: الهه باقرزاده با قصه کلاغ خنزرپنزری
شایستگان تقدیر 
نیایش یوسفی حاجیور  با قصه دوستی فلفل‌ها با خورشید خانم

مشکات رستمی با قصه کلوچه‌های خدا 

مریم حیدری با قصه آسیاب بچرخ

بخش آیینی سنتی
مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها
در این بخش استان برگزیده ای نداشت
زنان و مردان 
دراین بخش استان برگزیده ای نداشت
دختران و پسران 
نفر اول : باران ربیعی با قصه نبرد سهراب و گردآفرید
نفر دوم : امیرمحمد موسایی گله با قصه  پادشاهی کیکاووس
نفر سوم : اسما محمدی با قصه  رستم و شغاد
شایستگان تقدیر 
الناز فرهادی با قصه نقاشان چینی و رومی 
علی مراد بهبهانی با قصه یکی بود شایسته تقدیر –عضو فراگیر

یادآور می‌شود مرحله‌ی پایانی بیست و سومین جشنواره بین المللی قصه گویی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان هم زمان با شب یلدا به صورت مجازی برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =