کد خبر: 307063
تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۱
صداپیشه باید مثل یک عروسک فکر کند

نوشین فرهادی با شرکت در بیستمین نشست انجمن نمایش هنرهای نمایشی استان هرمزگان، از صدا و ریتم در نمایش سخن گفت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان؛ بیستمین نشست انجمن نمایش هنرهای نمایشی استان با موضوع صدا و ریتم با حضور نوشین فرهادی کارگردان و عروسک‌ساز برگزار شد.

فرهادی اظهارداشت: هنر عروسک‌گردانی از جوامع دور به عنوان شغلی فرهنگی شناخته شده بود و در هنر نمایش عروسکی خیمه‌شب‌بازی ایران نیز حرکت عروسک و صدا با هم انجام می‌شد.

وی با بیان این‌ نکته که پویایی توسط عروسک‌گردان شکل می‌گیرد؛ افزود: عروسک‌گردان برحسب نوع نمایش به خلق صداسازی می‌پردازد و هنر صداپیشگی و صداسازی با عروسک مرتبط با عروسک گردانی است.

این عروسک‌گردان گفت: در تولید یک نمایش عروسکی انواع هنرها با ترکیب هم می‌توانند به یک نمایش خوب که برگرفته از حرکت عروسک‌ها و صداست، صورت پذیرد.

فرهادی همچنین در خصوص هنرمندی که قرار است کار صدا پیشگی را انجام دهد، بیان کرد: یک صداپیشه باید مثل یک عروسک فکر کند و خود را جای عروسک قرار دهد و حرف بزند.  

به گفته این کارگردان، نمایش و صداپیشه، میزان فانتزی، دیالوگ‌ها و متن نمایش عروسکی باید با خلاقیت صداپیشه همراه باشد.  

وی افزود: صداپیشه عروسک باید ذهن خلاق و دنیایی پر از فانتزی داشته باشد صدا پیشه می‌بایست با دنیایی از تخیلات خودش را  با شخصیت عروسک هماهنگ کند.

این کارگردان نمایش عروسکی اضافه کرد: یک صدا پیشه باید به تجزیه و تحلیل متن از دیدگاه خودش بپردازد و با چندین بار خواندن متن کاراکتر به لایه‌های پنهانی متن و به تیپ کاراکتر خود دست یابد.  

در ادامه این نشست فرهادی در خصوص کاراکترهای صدا برای انواع عروسک‌های دستکشی، خیمه‌شب‌بازی و عروسک‌های سایه صحبت کرد و بیان کرد: بنا به نوع و تکنیک هر عروسک صداگذاری انجام می‌شود.

وی گفت: به عنوان مثال برای عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی و دستکشی و فک زن از صداهای طنز گونه و در عروسک‌های سایه‌ای و ماروت بیشتر از صداهای مرموز گونه استفاده می‌شود.  

در پایان این نشست نوشین فرهادی چند تمرین عملی را به اعضای انجمن نمایش آموزش داد.  

گفتنی است انجمن هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان هر ۲ هفته یک‌بار کارگاه‌هایی با موضوع‌های مختلف نمایشی برای اعضا انجمن نمایش کانون برگزار می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =