آشنایی قشر نوجوان با «ایده‌یابی در پژوهش»

نشستی با موضوع «ایده‌یابی در پژوهش» ویژه قشر نوجوان به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان در بستر فضای مجازی برگزار شد.

به گزارش اداره‌کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل کانون، پروانه کیانیان پژوهش‌گر و کارشناس کانون در این نشست که روز ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ در پیام‌رسان واتساپ، برگزار شد ضمن ارایه توضیح‌هایی در زمینه «سواد اقتصادی، خلاقیت و کارآفرینی» در مورد چگونگی ایده‌یابی و پردازش آن در قالب فعالیت پژوهشی مطالبی را به نوجوانان توصیه کرد.
کیانیان در این‌باره گفت: چالشی که به دلیل طرح یک پرسش خوب یا مساله‌ای ایجاد می‌شود یکی از نکات کلیدی در حوزه پژوهش است و موفقیت یک پژوهشگر را می‌توان از روی همین موضوع متوجه شد.
وی با اشاره به این‌که یکی از مهم‌ترین بخش‌های پژوهش، جمع‌آوری اطلاعات اولیه است افزود: پاسخ سؤالِ پژوهش  نباید یک کلمه باشد و قابلیت تحقیق و بررسی داشته باشد.
کیانیان در ادامه با تأکید بر انتخاب سؤال مناسب پژوهش، از اعضا خواست تا قبل از طراحی سؤال به جمع‌آوری اطلاعات اولیه بپردازند.
وی در ادامه با بیان این‌که یک پرسش خوب می‌تواند ما را به یک مسیر درست برساند خاطرنشان کرد: انتخاب درست به‌عنوان یک موضوع مهم اصولی دارد که باید به آن آگاه باشیم.
این پژوهشگر در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: اصول انتخاب درست در سواد اقتصادی برای انجام هر کاری، در پنج مورد مبنی بر «هزینه‌ فرصت»، «شناسایی منابع کمیاب»، «ترسیم قید بودجه»، «مقایسه بین هزینه و منافع» و «هزینه‌ در رفته» بررسی می‌شود.


او ادامه داد: پیش انتخاب قبل از انتخاب اصلی، همان مدیریت هزینه‌ فرصت است که به ما می‌فهماند تا محتاط‌تر، دقیق‌تر و اصولی‌تر تصمیم بگیریم، درواقع اولین اصل انتخاب، این است که بدانیم هزینه‌فرصت هر انتخاب را چگونه محاسبه می‌کنیم.
کیانیان در ادامه یادآور شد: شناسایی منابع کمیاب به‌عنوان دومین اصل در انتخاب باید مورد توجه قرار گیرد و برای ایده، خلاقیت یا هر تصمیمی که می‌گیریم منابع کمیاب مانند منبع انسانی، منبع طبیعی، پول، سرمایه و... را شناسایی کنیم.
مهمان نشست پژوهشگران نوجوان کانون استان سمنان هم‌چنین گفت: خلاقیت و نوآوری، ریسک‌پذیری و خطرپذیری همراه با شجاعت، خوش‌بینی و واقع‌بینی، داشتن انگیزه و انضباط کاری، تیزبینی، به‌روز و یادگیرنده بودن از ویژگی‌های یک ایده‌پرداز و کارآفرین است.
وی با تأکید بر این‌که یکی از روش‌های خلق ایده، نیازسنجی است خاطرنشان کرد: ایده‌پرداز کسی است که موضوع‌های معمولی و دور از چشم دیگران را تصحیح و ایده‌ی جدید ارایه دهد.
پژوهشگر برگزیده‌کشوری کانون هم‌چنین استفاده از نظرات افراد مطلع، دقت در خواسته‌های مشتری، مراجعه به شرکت‌های مؤفق و ارزیابی عملکرد آن‌ها، دسترسی آسان به منابع مواد اولیه، فناوری و مطالعه‌ فرهنگ شغل‌های سایر کشورها را از روش‌های خلق ایده برشمرد.
کیانیان در پایان از نوجوانان خواست تا در ایده‌پردازی، خودسانسوری نکنند و هر چیزی را که به ذهن‌شان می‌رسد، بنویسند و پس از کنار هم قرار دادن تمامی ایده‌ها، آن‌ها را اولویت‌بندی و ایده‌های ضعیف و کم‌اهمیت را حذف کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =