کد خبر: 307375
تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۶
بازدید 155
پژوهش‌خوانی مهم‌ترین عامل موفقیت پژوهش‌گری است

نشست تخصصی آموزش اقدام‌پژوهی با حضور سیده‌هاجر اکبری برای مربیان کانون استان‌های کرمان، بوشهر و سیستان‌وبلوچستان به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان کرمان، آموزش مراحل اقدام‌پژوهی برای مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان‌های کرمان، بوشهر و سیستان‌وبلوچستان با آموزش سیده‌هاجر اکبری مربی فرهنگی کانون لنگرود و رتبه اول اقدام‌پژوهی کانون در سال ۱۳۹۸ با میزبانی استان کرمان و به صورت مجازی ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ برگزار شد.

بنابر این خبر، اکبری در ابتدا با اشاره به اینکه بازخورد و نتایج مثبت کار پژوهشی به خود ما برمی‌گردد گفت: «اقدام‌پژوهی پژوهشی عمل‌گراست که با تداخل علم و عمل وضعیتی نامطلوب را به وضعیت مطلوب تبدیل می‌کند و کمک می‌کند سطح کیفی فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی را در کانون پرورش فکری ارتقا ببخشیم.»

وی افزود: در همه کارهای پژوهشی مهم‌ترین مسئله قبل از پژوهشگری، پژوهش‌خوانی است و مطالعه پیرامون موضوع و پیشینه کار و توجه به بخش نظری و عملی و نگاه به مرجع‌ها باید ابتدای کار اقدام‌پژوهی انجام شود.

اکبری انتخاب عنوان اقدام‌پژوهی از دل مسئله و دغدغه را مناسب دانست و بیان کرد: «کار اقدام‌پژوهی با ایجاد یک سوال بعد از روبرو شدن با یک وضعیت نامطلوب آغاز می‌شود و تعیین گروه مورد مطالعه و اینکه چه کاری و در چه محیطی قرار است انجام شود مراحل بعدی را تشکیل می‌دهند.»

نفراول اقدام‌پژوهی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال ۹۸ استخراج کلیدواژه‌ها را اقدام بعدی معرفی کرد و درباره رفرنس‌ها(مرجع‌ها) و قرارگیری‌شان در متن توضیح داد و سایت‌های معتبر پژوهشی را معرفی کرد.

در ادامه مباحثی چون توصیف وضعیت موجود و بیان مسئله، مشخص کردن محیط و فضای مورد پژوهش و تعریف روشن و دقیق از مسئله مورد بحث قرار گرفت.

همچنین اهداف کلی و جزئی و پرداختن به اهمیت و ضرورت پژوهش که از بخش‌های مهم کار است و شواهد، ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه با گروه افراد مورد پژوهش، اقدام برای حل مشکل، انتخاب راه‌حل‌ها، اعتباریابی، تجزیه و تحلیل شواهد، اعتبارسنجی و نتیجه‌گیری دیگر مباحث مطرح شده در این نشست تخصصی مجازی بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =