اجرای ویژه‌برنامه‌های روز ملی شعر و ادب فارسی در کانون

مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در استان‌های مختلف هم‌زمان با روز ملی شعر و ادب فارسی ویژه‌برنامه‌هایی را تدارک و اجرا کردند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در آستانه سال‌روز درگذشت سید محمدحسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار و روز ملی شعر و ادب فارسی جمعی از کودکان و نوجوانان عضو کانون تبریز در استان آذربایجان شرقی با حضور در مقبره‌الشعرای این شهر و بر سر مزار او، به مقام ادبی این شاعر بزرگ ادای احترام کردند.
بر اساس این گزارش در این مراسم که مدیرکل کانون استان آذربایجان شرقی، مربیان و جمعی از اعضای مراکز  کانون تبریز و مسئولان واحدها ستادی حضور داشتند، کودکان و نوجوانان تبریزی به خوانش متن‌های ادبی در وصف شهریار پرداختند.
هم‌چنین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان شرقی به همین مناسبت روز شنبه ۲۷ شهریور۱۴۰۰ نشست انجمن ادبی شهریار را با حضور بابک نیک‌طلب برگزار کرد.


ویژه‌برنامه‌های کانون خوزستان در روز ملی شعر و ادب فارسی
در همین حال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان نیز بیش از ۱۵۰ عنوان برنامه فرهنگی، ادبی و هنری را، به مناسبت ۲۷ شهریور، روز شعر و ادب فارسی و بزرگداشت نام و یاد استاد شهریار، در فضای مجازی مراکز فرهنگی هنری خود برگزار می‌کند.
این برنامه‌ها در قالب شناخت وقایع، شناخت شخصیت، قصه‌گویی، نمایش، نشریه نگاری، شعرخوانی، مشاعره، تصویرسازی، خوشنویسی، پویانمایی، معرفی و روخوانی کتاب و... پیش‌بینی شده است.
در عین حال برگزاری مسابقه‌ها، نشست‌ها و همایش‌های ادبی با هدف تولید آثار شعر، داستان و دل‌نوشته و معرفی روز شعر و ادب فارسی، معرفی استاد شهریار، خوانش اشعار این شاعر، تهیه فایل‌های معرفی شخصیت نویسندگان و شاعران ملی، اشتراک‌گذاری شعرخوانی در فضای مجازی به‌منظور استفاده کودکان و نوجوانان، از دیگر برنامه‌هایی است که در روز شعر و ادب فارسی به‌صورت مجازی در سامانه‌ی مجازی کانون خوزستان، اجرا می‌شود.


برگزاری نشست انجمن نویسندگان نوجوان کانون گلستان
پانزدهمین جلسه‌ی انجمن نویسندگان نوجوان با محوریت گرامی‌داشت روز شعرو ادب فارسی و نقد آثار اعضا در روز پنجشنبه ۲۵شهریور ۱۴۰۰ در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گلستان برگزار شد.
در این نشست مجازی مریم کوچکی، نویسنده و منتقد داستان، به‌عنوان مهمان ویژه حضور داشت و به نقد و بررسی آثار اعضای انجمن پرداخت.
کوچکی در نقد این آثار گفت: این‌که نویسنده از تجربه‌های زیسته‌ی خوب خود بنویسد، خیلی مناسب است و نویسندگان نوجوان اول باید به تجربه‌های خودشان تکیه کنند و برای نوشتن مواردی که تجربه ندارند، مانند جنگ و...، تحقیق و کسب اطلاعات از کتاب‌ها یا کسانی که در جنگ حضور داشتند، ضروری هست.
وی ادامه داد: انتخاب راوی بسیار مهم است، چراکه راوی اول شخص که خودش در صحنه حاضر بوده و حوادث را نقل می‌کند باعث باورپذیری بیشتر داستان می شود.
کوچکی با بیان اینکه داستان باید بدون توضیح نویسنده و حضورش هم قابل فهم باشد، گفت: البته گاهی ابهام خوب است به شرط اینکه دل‌زدگی و سر درگمی ایجاد نکند.

گرامی‌داشت روز شعر و ادب فارسی در کانون البرز

انجمن شاعران نوجوان کانون استان البرز روز بیست و هفتم شهریور ماه، سالروز درگذشت شهریار، شاعر ایرانی و روز ملی شعر و ادب فارسی را گرامی داشتند.

بر اساس این خبر مسوول انجمن شاعران نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز در  این‌باره گفت:  به مناسبت این روز ویژه برنامه‌ای در گروه مجازی انجمن برگزار و شخصیت و آثار استاد شهریار به اعضای انجمن معرفی شد.

  وی افزود: از اعضای این گروه خواسته شده  تا روز چهارشنبه ۳۱شهریور ۱۴۰۰، شاعر و شعر مورد علاقه‌ی خود را از میان شاعران ایرانی  انتخاب و در قالب یک نشست مجازی به دیگر اعضای گروه معرفی کنند.

مسوول مرکز شماره شماره ۱ کانون کرج نیز از تهیه ویدیوی کوتاهی از سوی اعضای نوجوان مرکز به همین مناسبت خبر داد.

برگزاری نشست ادبی داروگ در کانون مازندران

نشست ادبی داروگ به مناسبت روز ملی شعر و ادب فارسی از سوی کانون پرورش فکری مازندران و با حضور کانون  استان‌های شمالی کشور برگزار شد.

این نشست مجازی شنبه ۲۷ شهریور به میزبانی کانون مازندران  و با حضور استان‌های سمنان، گلستان و گیلان به مناسبت روز ملی شعر و ادب فارسی و بزرگ‌داشت استاد شهریار با حضور کارشناسان و مربیان مراکز فرهنگی و هنری و هم‌چنین شاعران نوجوان عضو مراکز فرهنگی هنری  کانون این استان‌ها، برگزار شد.

حسین تولایی، شاعر، نویسنده و منتقد ادبی و کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان کشور به عنوان مهمان برنامه بود که در گفتگوی با میثم متاجی، کارشناس ادبی بخش شعر کانون مازندران و مجری برنامه در خصوص« گفتگو پیرامون شعر نوجوان با محوریت زبان در شعر» صحبت کرد.

تولایی در این نشست مجازی با اشاره به تاریخ شعر نوجوان در دهه‌های اخیر و رشد و تحول آن در این دوران، از اهمیت زبان شعر سخن گفت و افزود: هرچند شعر نوجوان در ایران سابقه چندانی ندارد اما وجود شاعران برجسته این حوزه در دوران پس از انقلاب، آثار خوبی برای علاقه‌مندان این حوزه فراهم آورده است.

او با تاکید بر اینکه «کلمه» یکی از ابزارهای مهم سرایش شعر است به اهمیت برجسته‌سازی در شعر اشاره کرد و خواستار توجه و مطالعه بیشتر شاعران نوجوان در این خصوص شد.

کارشناس این برنامه اظهار داشت: یکی از ارکان مهم در برجسته سازی شعری این است که شاعر بتواند متفاوت از دیگران و زبان معمول و رایج سخن بگوید در واقع باید بتوان روزمرگی را در شعر تغییر داد و زبانی جذاب و متفاوت ایجاد کرد.

نویسنده و شاعر حوزه کودک ونوجوان در جمع بندی سخنان خود به دو نکته در مورد برجسته سازی اشاره نمود و بیان داشت: توجه به خلاقیت زبانی و تنوع و کشف زبان نو، مهم‌ترین مساله برای سرودن شعر است.

 در این برنامه ۱۲ شاعر نوجوان عضو مراکز فرهنگی هنری کانون‌ استان‌های حاضر  در این نشست به خوانش اشعار خود پرداختند.

۲۷ شهریور ۱۳۶۸ روز درگذشت شاعر معاصر، محمدحسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار، در تقویم رسمی کشور به نام روز شعر و ادب فارسی نام‌گذاری شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =