کد خبر: 307742
تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲
کانون استان اردبیل در سوگ شهیدان کربلا

اداره‌کل و مراکز کانون پرورش فکری استان اردبیل با فضاسازی و اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی، هنری، ادبی و مذهبی در ماه‌های محرم و صفر، به منظور معرفت‌افزایی اعضا، آن‌ها را با قیام حضرت امام حسین(ع) و یاران باوفای ایشان آشنا کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، امسال نیز با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا و حضور نداشتن اعضا در مراکز فرهنگی‌هنری، فعالیت‌ها در فضای مجازی پی‌گیری شد و آن‌ها در طول ماه‌های محرم و صفر از طریق فضای مجازی با مربیان خود در ارتباط بوده و مروج اهداف عاشورا شدند.

- مرکز شماره دو اردبیل

پس از شهادت حضرت امام حسین(ع) و یاران باوفایش در واقعه عاشورا که محرم سال ۶۱ هجری قمری رقم خورد، این ماه برای شیعیان به ماه عزا تبدیل شده است. در این میان مربیان مرکز شماره دو کانون اردبیل نیز با تدارک ویژه‌برنامه‌های متنوع، ارادت خود را به ساحت مقدس امام حسین(ع) ابراز ‌کرده‌ و  فعالیت هایشان را در این زمینه سمت و سو دادند که از ابتدای ماه محرم شروع شده و تا دهه دوم ادامه داشت.

بدیهی است امسال نیز به دلیل رعایت مسائل بهداشتی و جلوگیری از انتقال ویروس کرونا و به تبعیت از ستاد ملی کرونا، این برنامه‌ها در فضای برخط و بصورت مجازی برگزار شد و اعضا  با حضور در این بستر برخط فرهنگی هنری و ادبی مرکز از فعالیت‌ها بهره‌مند شده و هریک سهمی در سوگواری سید و سالار شهیدان داشتند.

«عاشورا در سرزمین ها» با معرفی سرزمین خط سرخ، ورکشاپ خوشنویسی با عنوان «قاب خاطرات حسینی» نمایشگاه عکس مجازی «آب تشنه بود»، کارگاه  نقاشی«زیر پرچم سرخ»، کارگاه ادبی، سرود مجازی«یا حسین»، شعرخوانی و تهیه کلیپ از حماسه شخصیت والای حضرت زینب(س) در عصر عاشورا، ازجمله برنامه هایی بود که با همین موضوع به اجرا درآمد.

- مرکز شماره سه اردبیل

با فرا رسیدن ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) و یاران باوفایشان، هماهنگی لازم با مربیان هنری و ادبی مرکز جهت اجرای فعالیت در کارگاه‌ها به عمل آمد. فضاسازی با همکاری نیروی خدمات مرکز انجام گرفت و پرچم در ورودی مرکز نصب شد.

همچنین به لحاظ اهمیت موضوع مطالبی با عنوان اهداف قیام امام حسین (ع) به صورت نوشته در پانل معرفی وقایع جهت مطالعه اعضا و سایر مراجعه کنندگان به نمایش گذاشته شد.

با ایجاد فضای لازم در مرکز، نصب پارچه مشکی، نماد ماه محرم و کتاب هایی با موضوعات مرتبط با این ایام، جهت آشنایی و مطالعه اعضا درمعرض نمایش قرار داده شد.

در برگزاری کارگاه های هنری و ادبی نیز مربیان مربوطه ضمن توضیح نحوه فعالیت، از اعضا خواستند با تولید اثر (نقاشی و شعر) در این برنامه مشارکت داشته باشند. در برگزاری کارگاه فرهنگی بر خط عمومی نیز ضمن گرامیداشت این ایام، کتاب‌ قصه‌های کربلا، آنها زنده اند، معرفی و روخوانی کتاب «بزرگ ترین دختر عالم» انجام شد. در ادامه این فعالیت‌ها با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان به خصوص شهید حاج قاسم سلیمانی، به بیان حدیثی از امام حسین(ع) در مورد نماز پرداخته شد.

- مرکز شماره چهار اردبیل

با توجه به قرار گرفتن در ماه محرم، ماه پیروزی خون بر شمشیر و ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، لزوم آشنایی اعضا با فلسفه قیام عاشورا و درک صحیح آنان از وقایع این ماه از ضروریات بوده و بایستی همیشه حسینی و جهادی و عاشورایی بود و در همه زمان‌ها عاشورایی زیست(کل یوم عاشورا کل ارض کربلا). در این راستا همکاران مرکز شماره ۴ کانون اردبیل با عشق به امام حسین(ع) فعالیت‌های ویژه ای را برای اعضای مرکز برگزار کردند.

آشناسازی اعضا با رویدادهای مربوط به وقایع عاشورا و هم‌چنین شناخت شخصیت والای سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین( ع) و الگوپذیری از ایشان، تشکیل شورای فرهنگی مرکز با عنوان «محرم و کودک»،آماده‌سازی و سیاه پوش نمودن و نصب کتیبه های عزا و مطالب و احادیث مرتبط در فضای مرکز، برگزاری کارگاهها با موضوع محرم، انجام فعالیت معرفی ایام و وقایع با بحث و گفتگو و پخش کلیپ، معرفی کتاب «طفلان مسلم» برای اعضا نونهال و کتاب شعر «توبوی سیب می‌دهی» برای اعضا نونگاه، تعریف قصه بزرگترین دختر عالم و قصه شام غریبان، آموزش کاردستی با موضوع شمع، خوانش احادیث مرتبط با موضوع محرم و برگزاری کارگاه نقاشی با موضوع محرم از اهم برنامه‌ها بود که در فضای مجازی اجرا شد.

- مرکز شماره پنج اردبیل

ماه محرم زمان مناسبی است برای اولیا و مربیان تا بتوانند بهترین فرصت برای کسب تجربه و ساخت هویت دینی برای کودکان و نوجوانان مهیا کنند. ماه محرم پر است از درس‌های تربیتی، درسهای هم‌چون ایثار، از خود گذشتگی، مبارزه با استکبار و اطاعت از امامان و شناخت دشمن زمان که در این راستا مربیان مرکز ۵ کانون اردبیل نیز برنامه‌هایی را در بستر فضای مجازی انجام دادند.

معرفی کتاب: کتاب‌های «یک حدیث و یک حکایت» و«قصه‌های کربل» معرفی و درباره موضوع کتاب ها با اعضا گفتگو شد. سپس بخش هایی از آنها برای اعضا روخوانی و تصویر سازی‌های کتاب به نمایش درآمد.

بحث آزاد: ابتدا شعری با موضوع روز عاشورا و حضرت رقیه(س) شعر خوانی شد و بعد از آماده سازی ذهن اعضا از آنها خواسته شد در رابطه با نحوه عزاداری برای امام حسین‌(ع) بحث و گفتگو کنند و در نهایت آسیب های اجرای برنامه‌های بی رویه در این روزها در قبال درس‌ها و آموزه ها روز عاشورا را جدا سازی کنند تا در آینده گرفتار این خرافه ها نشوند.

شعرخوانی: اشعاری از کتاب‌های «تو بوی سیب میدهی»، «در عزایت آسمان نیلی قباست» و «آیه‌های نم ناک» برای اعضا همراه با پخش موسیقی بی کلام شعرخوانی شد. هم‌چنین خود اعضا هم اشعاری که از قبل آماده کرده بودند را هم‌خوانی نمودند.

خوانش کتاب: در این فعالیت ادبی کتاب«بزرگ ترین دختر عالم» برای اعضا روخوانی شد. سپس درباره موضوع داستان با اعضا صحبت کردیم. اعضا برداشت های حسی و منطقی خود را از داستان کتاب بیان کردند.

قصه‌گویی: در این برنامه قصه «طفلان مسلم» برای اعضا روایت شد.

معرفی ایام،آداب و رسوم: در این فعالیت هدف آشناکردن اعضا با فرهنگ، آداب و رسوم و معارف عاشورا بود.

قطعه ادبی از زبان پرچم حسینی: از اعضا خواسته شد در روزهای محرم به دسته های عزاداری توجه کرده و مشاهدات خود را یادداشت کنند. همچنین خود را به جای پرچم حسینی گذاشته و از زبان و احساس پرچم، قطعه ادبی برای حضرت امام حسین(ع) بنویسند و یا یک قطعه ادبی را در ارتباط با محرم و کودکان اسیر شده در روز عاشورا روایت کنند.

- مرکز نمین

در راستای آشنایی اعضا با فرهنگ عزاداری اباعبدالله الحسین و ترغیب و تشویق اعضا به مشارکت در کارهای هنری در مناسبت های مختلف، در مرکز نمین طرز درست کردن شمع‌های کاغذی، به شیوه ی کاغذ و تا، جهت ترویج فرهنگ عاشورایی و تشویق اعضا به تهیه ی یک اثر هنری مناسب در مناسبت های مختلف انجام شد.

ابتدا با توضیحاتی در خصوص فرارسیدن ایام محرم و نزدیک شدن روزهای عزاداری برای سرور و سالار شهیدان، اعضا با این روزها آشنا و به معرفی وقایع و ایام محرم پرداخته‌شد. سپس با شیوه کاغذوتا، کاردستی شمع رومیزی برای تزیین و فضاسازی آموزش داده شد.

شایان ذکر است، این فعالیت در نوع نگرش اعضا در مناسبت های مختلف از جمله ماه محرم تاثیر به سزایی داشت و همچنین باعث ترغیب و تشویق آنها در تهیه کارهای هنری متناسب با هر مناسبت می‌شود.

- مرکز دولت‌آباد

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دولت آباد به مناسبت ایام سوگواری سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع)، با توجه به وضعیت شیوع کرونا و جهت حفظ سلامت کودکان و نوجوانان، با رعایت پروتکل های بهداشتی پیام های عاشورایی را با اجرای برنامه های فرهنگی، هنری و ادبی، به صورت مجازی و حقیقی؛ دل های کودکان و نوجوانان را با امام حسین(ع) پیوند زد.

فضاسازی مرکز با پرچم‌های سیاه و نصب پلاکارد در ورودی مرکز، برگزاری کارگاه نقاشی با موضوع محرم بصورت حضوری و مجازی با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی، تهیه و پخش کلیپ با موضوع محرم، معرفی وقایع و ایام، قصه‌گویی، بیان احادیث نورانی، معرفی شخصیت و شعرخوانی از دیگر برنامه های ایام سوگواری مرکز بود که بصورت حقیقی و مجازی برگزار شد.

- مرکز نیر

به دلیل پرهیز از فعالیت‌های حضوری برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا، فعالیت‌های مرتبط به صورت مجازی طبق هماهنگی با اعضای فعال مرکز صورت گرفت. در این حالت مربیان به معرفی کتابهای مرتبط در یک ارتباط دو سویه در فضای اسکای روم با اعضا پرداختند و نسبت به معرفی وقایع این ایام اقدام کردند. در ادامه شخصیت حضرت امام حسین علیه‌السلام و حضرت ابوالفضل(ع) نیز برای اعضا معرفی و کاردستی خیمه نیز برای اعضا آموزش داده شد.

- مرکز خلخال

قبل از فرارسیدن ایام سوگواری شهادت سید و سالار شهیدان، مرکز فضاسازی و همه‌جا رنگ و بوی حسینی گرفت. اقدام اول تشکیل جلسه شورای فرهنگی در مرکز بود که مربی مسئول و مربی پاره وقت، برنامه ها و پیشنهاداتشان را تدوین نمودند. سپس برنامه های پیش بینی شده را در فضای مجازی به اعضا اطلاع رسانی نموده و شرایط برگزاری مسابقات نقاشی، عکاسی، خاطره نویسی و خوشنویسی برای اعضا توضیح دادند.

دو کلیپ با موضوع شعرخوانی حضرت عباس(ع) و معرفی حضرت قاسم(ع) توسط مربیان تهیه شده و در فضای مجازی در اختیار اعضا قرار گرفت. برگزاری فعالیت شعرخوانی در کارگاه مجازی از فعالیت‌های دیگری بود که انجام گرفت. در این کارگاه هر عضو، قطعه شعری با مضمون عاشورایی را، با نهایت احساس شعرخوانی می کرد. اعضای کودک و نوجوان مرکز، ارادت و احساسات خود را نسبت به این واقعه عظیم در قالب‌های مختلفی همچون ترسیم نقاشی، خوشنویسی، خاطره‌نویسی، عکاسی، ساحت کارت تسلیت و ... به تصویر کشیدند. اعضای نوجوان دختر نیز با روضه خوانی‌های سرشار از احساس خود، ارادت قلبیشان را با شخصیت هایی همچون حضرت رقیه(س) و حضرت علی اصغر(س) نشان دادند.

- مرکز گرمی

اجرای فعالیت‌های فرهنگی، هنری، ادبی و دینی با محوریت قیام امام حسین(ع)، قصه‌گویی وقایع عاشورا، معرفی کتاب هایی در مورد ماه محرم، برپایی نمایشگاهی از کتاب‌هایی با موضوع امام حسین(ع) و ماه محرم، معرفی شخصیت والای امام حسین(ع)، حضرت زینب(س) و حضرت رقیه(س)، برگزاری کارگاه داستان نویسی با موضوع از زینب برایم بگو در فضای اسکای روم و همچنین  کارگاه نقاشی به صورت حضوری با رعایت پروتکل های بهداشتی تحت عنوان واقعه عاشورا از جمله برنامه های اجرا شده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گرمی در ایام ماه محرم بود.

- مرکز انگوت

کودکان و نوجوانان در این ماه سهم ویژه‌ای دارند و مهمترین شرکت‌کنندگان در عزاداری‌های محرم به حساب می‌آیند، آن‌ها می‌توانند بیشترین بهره را بگیرند و آینده جامعه را با سبک زندگی حسینی و با معرفت امام حسین(ع) بسازند. در این خصوص بهترین زبان برای انتقال مفاهیم بزرگ به کودکان استفاده از زبان داستان یا قصه‌گویی است.

در این ایام ابتدا فضاسازی‌های مربوط به ماه محرم در مرکز انجام شد و ضمن معرفی وقایع، قصه کوچک ترین سرباز عاشورا برای اعضا نوخوان و قصه شام غریبان برای اعضا نونهال در فضای مجازی بازگو شد. فرایند انجام کاردستی خیمه و نیزه نیز با استفاده از کاغذ و تا برای اعضا نونهال اجرا شد، این فعالیت با آموزش مرحله به مرحله و توضیحات لازم همراه بود که اعضا ساخت خیمه و نیزه‌های کاغذی را یاد گرفتند. 

- مرکز رضی

مربیان مرکز رضی ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) را با توجه به وضعیت قرمز شیوع بیماری کرونا و حفظ سلامت کودکان و نوجوانان، با اجرای برنامه های فرهنگی، هنری و ادبی، به صورت مجازی و حقیقی با تعداد معدودی از اعضا و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی گرامی داشتند.

اجرای برنامه‌های مختلف با محوریت عاشورای حسینی، قصه‌گویی وقایع عاشورا و خاطره‌ گویی با حضور اعضا و مربیان در مراسم عزاداری امام حسین (ع) و یاران باوفایش، برپایی نمایشگاه کتاب، معرفی شخصیت های حادثه کربلا، برگزاری کارگاه سفالگری با موضوع لبیک یا حسین (ع)، برگزاری کارگاه نوشتن خلاق با موضوع اگر درکربلا بودید چه می کردید؟ و احساسات خود را نسبت به وقایع کربلا بنویسید، معرفی کتابهای(تشنه لبان ، رویایی صحنه ها و چهره ها در تاریخ کربلا، در عزایت آسمان نیلی قباست و آسمان خون گریه کن) تهیه کاردستی با موضوع خیمه و حرم و اجرای بحث آزاد با موضوع قیام امام حسین(ع)، از جمله این فعالیت‌ها بود.

- مرکز شماره یک کوثر

مرکز یک کانون کوثر جهت آشنایی اعضا با اهمیت ماه محرم و حوادث جانگداز عاشورا برنامه‌های متنوعی را با اعضای کودک و نوجوان در فضای مجازی اجرا کرد.

 براین اساس، شورای فرهنگی در مرکز تشکیل شد و برنامه هایی که قابلیت اجرایی شدن در فضای مجازی داشت پیشنهاد گردید و برنامه های منتخب جهت اجرایی شدن در کارگاه برخط عمومی مشخص شدند. برای برنامه هایی که جهت اجرایی شدن نیاز به تهیه کلیپ بود، کلیپ های مرتبط تهیه و برای دیگر برنامه ها مطالب مورد نیاز تهیه شد. در اجرای بعضی از فعالیت ها نیز از کلیپی که همکاران دیگر مراکز تهیه کرده بودند، استفاده شد. با استفاده از آثار اعضا که در سال های پیش در موضوع محرم کار کرده بودند. پشت زمینه کارگاه برخط فضاسازی شد که در کارگاه برخط عمومی برای اعضا نمایان بود.

کلیپ‌های معرفی کتاب «فصل خون مهتاب»، شعرخوانی«روزی که بر جام شفق مل کرد خورشید» و «معرفی شخصیت حضرت قاسم(ع)» تهیه شده و در کارگاه برخط عمومی برای اعضا به نمایش درآمد.

کتاب های «آسمان خون گریه کن نوشته جعفر ابراهیمی شاهد، قصه معصومین نوشته ی سیدمهدی آیت الهی و چهل روز عاشقانه نوشته محمدرضا سنگری» در کارگاه برخط عمومی برای اعضا معرفی و داستان «حضرت امام حسین(ع)» از کتاب «قصه معصومین» با همراهی اعضا روخوانی شد. هم‌چنین در خصوص شخصیت شهدای کربلا در کارگاره برخط عمومی مطالبی برای اعضا ارائه و کلیپ معرفی شخصیت حضرت قاسم(ع) برای اعضا پخش شد.

مسابقه نقاشی با موضوع عزاداری محرم و واقعه عاشورا در کارگاه برخط عمومی با اعضای کودک و نوجوان برگزار شد و اعضا تصویر نقاشی خود را در پیام رسان کانون ارسال کردند.

در ادامه کلیپ های تهیه شده «معرفی کتاب، شعرخوانی و معرفی شخصیت» در موضوعات محرم جهت استفاده اعضای علاقمند در پیام رسان کانون قرار گرفت. نقاشی های اعضا که در پیام رسان کانون در موضوع عزاداری محرم و واقعه عاشورا ارسال شده بود، جمع آوری شده و با همراهی اعضا از سه نقاشی برگزیده و تقدیر شد.

- مرکز شماره دو کوثر

ماه محرم می تواند ریشه یک ارتباط معنوی و عارفانه را بین کودکان و سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) به وجود آورد. بازگو کردن قصه کربلا بهترین فرصت برای یاد دادن درس های مهم زندگی به کودک و نوجوان هست و مربی می تواند از این رویداد تاریخی استفاده کرده و درس آزادی و آزادگی و جوانمردی را با اجرای فعالیتهایی چون قصه گویی و معرفی شخصیت و بحث آزاد و... به بچه ها یاد دهد. به همین منظور مربیان مرکز دو کوثر نیز فعالیتهای متنوع فرهنگی را در فضای مجازی به اجرا گذاشتند.

بر این اساس، تشکیل شورای فرهنگی با حضور دو مربی مرکز و برنامه ریزی ونگارش فعالیت‌هایی که قابلیت اجرایی در فضای مجازی را داشته باشند، تهیه طرح برای پشت زمینه مربی درکارگاه عمومی و جمع‌آوری مطالب از کتابهای موجود در مرکز و همچنین مجلات و اینترنت جهت ارایه با اعضا در کارگاه که با توجه به برنامه ریزی که انجام شده بود، سعی شد همه فعالیتهای پیش بینی شده در شورای فرهنگی اجرا شوند.

معرفی وقایع و ایام که بصورت بحث و گفتگو در مورد واقعه عاشورا انجام گرفت. شعرخوانی از کتاب«فصل خون مهتاب» سروده جعفر ابراهیمی که با موضوع واقعه کربلا هست، توسط مربی اجرا شد.

معرفی کتاب «طفلان مسلم» بصورت تصویری، روخوانی دو داستان «زهیر» و «پدرم مسلم کجاست؟» از مجموعه قصه‌های کربلا توسط اعضا، درست کردن اوریگامی «شمع» به مناسبت فرا رسیدن تاسوعا در فضای مجازی، پخش کلیپ «معرفی شخصیت» حضرت قاسم(ع) که توسط مربی ادبی مرکز خلخال تهیه شده بود از جمله برنامه‌های مرکز بود.

- مرکز شماره یک مشگین‌شهر

مرکز شماره یک کانون مشگین‌شهر امسال نیز با فرارسیدن ایام ماه محرم، مانند سال های گذشته با برنامه ریزی دقیق جهت اجرای برنامه های مختلف برای هرچه بیشتر آشنا شدن اعضا با این ایام و تاثیری که بر تاریخ و هنر و ادبیات کشور داشته، وظیفه ی خود را درقبال کودکان و نوجوانان به انجام رسانید. با این تفاوت که امسال فعالیتها برای اجرا در فضای مجازی پیش بینی شده و در طول ایام ماه محرم برای اعضای کارگاههای برخط عمومی و انتخابی اجرا شد.

در اجرای این برنامه ها برای اعضا اهداف مختلفی مد نظر مربیان بود که از جمله ی آنها میتوان به: تقویت روح استکبار ستیزی، بصیرت افزایی، حفظ مکتب و شریعت امامان، تزکیه نفس، معرفی اهل بیت معصوم(ع) به عنوان الگو مسلمانان، کسب معنویت و تعلیم معارف دینی، اشاره کرد.

برنامه های پیش بینی شده توسط مربیان از بابت محتوا و مستندسازی و لوازم و ابزار، آماده شده و با اطلاع رسانی قبلی در فضای مجازی برای اعضا اجرا شد.

معرفی کتاب چهارده قصه آسمانی و قصه‌گویی از این کتاب، تولید محتوا، کارگاه قصه و شعر براساس کتاب مثل یاوران حسین(ع)، بحث آزاد، معرفی ایام و وقایع را می‌توان از جمله‌ی این فعالیت‌ها نام برد.

- مرکز شماره دو مشگین‌شهر

در این مرکز جهت تولید محتوا در قالب فیلم، ابتدا با مطالعه کتاب و مراجعه به تاریخ عاشورا، مطالبی مرتبط آماده کرده و متناسب با هر متنی تصاویری را انتخاب و با استفاده از نرم افزار مربوط به تولید محتوا فیلم (دیکلمه خوانی) اقدام شد.

هم‌چنین معرفی وقایع و ایام و رخدادهای روز عاشورا در قالب فایل متنی در فضای مجازی در اختیار گروه‌های فعال کودک و نوجوان قرار داده شد.

- مرکز شماره سه مشگین‌شهر

با توجه به اینکه محرم و واقعه‌ی عاشورا یکی از مهمترین رویدادهای مذهبی تاریخی اسـلام است و بنابر ضرورت فرهنگی و لزوم اجرا و تدوین برنامه های فرهنگی، هنری و ادبی جهت پرورش نسل انقلابی و عاشورایی، هرسـاله همزمـان با فرا رسـیدن ایام سوگواری سالار شـهیدان حضرت امام حسین(ع)، مرکز شماره سه کانون مشگین‌شهر به اجرای برنامه می‌پردازد و امسال نیز با توجه به شرایط ویژه، برنامه های ماه محرم این مرکز  به صورت مجازی برگزار شد.

بنابراین معرفی وقایع و ایام با استفاده از تدوین و جمع آوری تصاویر و پیوست متن مورد نظر انجام شد. این برنامه به معرفی روز تاسوعا و اتفاقاتی که در آن روز رخ داده بود پرداخت. با توجه به شرایط بهداشتی، این برنامه از طریق فضای مجازی با توضیح و تبیین اتفاقات این روز برای مخاطبان نونگاه و نوجوان انجام شد. در برنامه دیگر نیز با استفاده از جمع‌آوری تصاویر، آثار هنری مربوط به۱۰ هنرمند که به خلق تابلوی نقاشی با موضوع عاشورا پرداخته بودند، معرفی این هنرمندان و وقایع روز عاشورا انجام شد. هم‌چنین محل نگهداری این تابلوها و اهمیت هر کدام از این آثار توصیف و تبیین شد.

- مرکز شماره یک پارس‌آباد

کاروان کربلا عنوان ویژه‌برنامه‌ای بود که به اشعار عاشوراییِ استاد شهریار اختصاص یافت. این برنامه ها به صورت کارگاهی و با توجه به شرایط عدم حضور اعضا در مرکز به صورت مجازی برای اعضا دختر و پسر برگزار شد و مربیان به اجرای برنامه های متنوع شعرخوانی، روخوانی، قصه گویی، معرفی ایام و وقایع و ... پرداختند.

آشنایی کودکان و نوجوانان با اهداف قیام امام حسین(ع)، با واقعه تاسوعا و عاشورا، ارتقاء سطح دینی و مذهبی کودکان و نوجوانان، آشنایی با بخشی از تاریخ دین اسلام، زنده نگه داشتن آیین عزاداری ماه محرم، آشناسازی اعضا با ابیات و اشعار عاشوراییِ استاد محمدحسین بهجت تبریزی، الگو گرفتن از زندگانی و شخصیت والای امام حسین(ع) به عنوان انسان وارسته در زندگیِ روزمره. توجه به درونمایه و مفهوم شعرهای شاعرانِ عاشورایی آشناسازی اعضا با نحوه ی صحیح خوانش اشعار عاشورایی از اهداف این برنامه‌ها بود.

- مرکز شماره دو پارس‌آباد

در مرکز شماره دو کانون پارس‌آباد به دلیل پرهیز از فعالیت‌های حضوری برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا، فعالیتهای مرتبط به صورت مجازی طبق هماهنگی با اعضای فعال مرکز صورت گرفت. در این حالت مربیان به معرفی کتابهای مرتبط با عاشورا، شخصیت امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع)، ایام وقایع و طرحهای اسلیمی) در یک ارتباط دو سویه در فضای اسکای روم با اعضا پرداخته و آموزش داده شد.

- ساخت کاردستی «تمثال پنجه دست»: بمناسبت ایام سوگواری سیدالشهدا با استفاده از وسایل دورریختنی‌ها، کلیشه «تمثال پنجه دست» از نماد و نشانه های ماه محرم برای اعضا آموزش داده شد.

- آموزش خط تحریری با عنوان«کشتی نجات»: شخصیت والای امام حسین(ع) و یاران باوفایش با هدف انتقال پیام عاشورا برای اعضا معرفی شد. سپس حدیث مشهور «ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه» را بصورت خط نسخ برای اعضا نگارش شد.

- معرفی کتابهای عاشورایی: با خواندن قسمت‌های مربوط به صحنه ها، رویداد و جریانات عاشورا از کتابهای تشنه لبان، یاد یار و دیار، آفتاب درحجاب، رویارویی صحنه ها و چهره ها در تاریخ کربلا؛ اعضا را با شخصیت و قهرمان‌های کربلاآشنا نموده و ازآنان خواسته شد تا با مراجعه به کتاب‌های مذکور، رویداد و جریانات عاشورا را از زبان قلم نویسندگان بخوانند.

- نقاشی «نقطه کوبی طرحهای اسلیمی»: جهت آشناسازی اعضا با طرح و رنگ اسلیمی، به کاربرد نقوش سنتی و مذهبی در مراسمات عاشورایی نظیر رنگ «سیاه، قرمز و سبز» پرداخته شد و طرح‌های مختلف را با کمک رنگهای مذکور نقطه کوبی کرده و تکنیک نقاشی نقطه کوبی با رنگ در فضای مجازی برای مخاطبین هنری آموزش داده شد.

لطفا گزارش تصویری برنامه‌ها را این‌جا مشاهده نمایید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =