برگزاری شورای فرهنگ عمومی در کانون آرادان

جلسه‌ی شورای فرهنگ عمومی شهرستان آرادان در مرکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، برگزار و درخصوص اهمیت دوره‌ی کودکی و جایگاه کودک در جامعه، گفت‌وگو شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، هم‌زمان با هفته‌ی ملی کودک، جلسه‌ی شورای فرهنگ عمومی شهرستان آرادان با حضور نبی‌اله خدابخشی مدیرکل، حجت‌الاسلام والمسلمین جلیل شریفی‌نیا امام‌جمعه، حمید اوردوخانی فرماندار، حمید عربی رئیس آموزش و پرورش، محسن فدایی‌باش فرهنگ و ارشاد ارسلامی، بنان فرماندهی نیروی انتظامی، ابراهیم مونسان رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی، امیر رکنی رئیس و حسین رامه عضو شورای شهر، سیدعباس سجادی سرپرست شهرداری، سیدیحیی حسینی رئیس کمیته امداد و سیدعلی مصطفوی رئیس اداره بهزیستی در مرکز  فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، برگزار و درخصوص اهمیت دوران کودکی و جایگاه کودک در جامعه، گفت‌وگو شد.

مدیرکل کانون استان سمنان ضمن قدردانی از مسئولان شهرستان آرادان و ابراز خرسندی از اهمیت دادن به موضوع کودکان به‌عنوان آینده‌سازان فردای این مرز و بوم، اظهار داشت: توجه به این قشر، سرمایه‌گذاری با اهمیتی است و می‌تواند برای آینده، سرنوشت کشور را در بخش‌های گوناگون چه در بخش توسعه‌ی کشور و چه در بخش تمدن‌سازی رقم بزند.

خدابخشی در ادامه‌ی سخنانش با اشاره به آغاز هفته‌ی ملی کودک از روز جمعه ۱۶ مهر ۱۴۰۰ افزود: نامگذاری روزهای هفته به یک عنوان خاص و برنامه‌ریزی‌شده، برای توجه افکار عمومی به‌ویژه والدین و خانواده است که در این امر، اهتمام بیش‌تری بورزند و مسئولان با همدلی و یکپارچگی فعالیت‌ها را به سمتی سوق دهند تا با محتوای مناسب، اثرگذاری خود را به‌صورت محسوس ایجاد کند و امیدواریم این آگاهی‌بخشی بتواند در طول سال در فعالیت‌های کانون اثر گذارد و معتقدیم همراهی خانواده‌ها که از پایه‌های اصلی تعلیم و تربیت هستند در جهت پیشرفت فعالیت‌ها و عملیاتی‌شدن سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌ها بسیار مؤثر است و بی‌شک اگر تضادی بین خانواده و فعالان این عرصه باشد نتیجه‌ی عکس آن را شاهد خواهیم بود.

وی یادآور شد: خوشبختانه امسال نسبت به سال‌های گذشته در هفته‌ی ملی کودک، اهتمام مسئولان شهرستانی به‌ویژه ائمه محترم جمعه، فرمانداران، شهرداری‌ها و شهرداران منتخب مردم، بسیار قابل توجه بوده و با همه‌گیری بیماری کرونا و محدود شدن فعالیت‌ها و ممنوعیت پذیرش حضوری مخاطبان کودک و نوجوان تاکنون برنامه‌ها در بستر فضای مجازی اجرا شد؛ اما در سال جاری، فعالان عرصه‌ی حوزه‌ی کودک و نوجوان ترغیب شدند تا با همکاری و همدلی یک‌دیگر، اتفاقی را در این‌حوزه، رقم زنند که نتایج آن ان‌شاءا... محسوس باشد و متولیان، جامعه و خانواده‌ها آن را حس کنند؛ البته فعالیت در عرصه‌ی مجازی علی‌رغم مخاطرات، محاسن‌هایی هم داشت و به جای این‌که در آینده‌های دور به این فکر بیفتیم کرونا باعث شد ما این عرصه را هم تجهیز کنیم و آموزش‌ها در عرصه‌ی فضای مجازی در خانواده‌ها اتفاق ‌افتاد و والدین از نحوه‌ی گرفتن آموزش آگاه هستند و به نوعی در کلاس‌ها، حضور دارند که بسیار با اهمیت است.

خدابخشی در پایان سخنانش با اشاره به استقبال ۱۹ استان کشور از فعالیت‌های مربیان کانون پرورش فکری استان سمنان تصریح کرد: مربیان ما علی‌رغم بحث کرونا، نجیبانه و عاشقانه فعالیت کردند و کیفیت فعالیت‌های آنلاین در سطح استان به حدی بود که توانست توجه استان‌های کشور را به خود جلب کند و از سویی، میزان کشف استعدادها و کسب رتبه‌هایی در سطح بین‌المللی، ملی و استانی از سوی اعضا، بسیار قابل توجه و رو به رشد بوده و معتقدیم که استان سمنان پتانسیلی بیش‌تر از این را دارد و این هفته نشان داد که همدلی، هماهنگی و همکاری دستگاه‌ها وقتی که از منیت‌ها خارج و به ما تبدیل شود، اتفاق‌های خوبی را می‌تواند رقم بزند؛ لذا امیدواریم شوراهای فرهنگ عمومی در شهرستان‌ها و استان در جلسات و تصمیم‌گیری‌ها این قشر عظیم را به‌طور جدی در نظر داشته باشند و از نکته‌نظرات متولیان و فعالان تخصصی در این عرصه بهره گیرند و حمایت کنند.

بهترین دوره‌ی زندگی، دوره‌ی کودکی است

امام جمعه آرادان ضمن ابراز خرسندی از حضور مدیرکل کانون و هم‌چنین قدردانی از مسئول و مربیان مرکز فرهنگی‌هنری کانون این شهرستان، اظهار داشت: اهمیت به امور فرهنگی به‌ویژه موضوع بسیار زیبا، دل‌نشین، ظریف و لطیف کودکان و نوجوانان در طول سال ازجمله فعالیت‌های مربیان کانون پرورش فکری به‌شمار می‌رود و هفته‌ی کودک و نوجوان به‌صورت نمادین در سراسر استان برگزار می‌شود و شانزدهم مهرماه از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور پیشنهاد و از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در ایران به تصویب رسید و در تقویم رسمی کشور به‌عنوان روز جهانی کودک نام‌گذاری شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین شریفی‌نیا افزود: در بحث کودک و نوجوان معمولاً در دنیا زیر ۱۸ سال، کودک محسوب می‌شود؛ ولی در کشور ما به واسطه‌ی آموزه‌های دینی، دوران کودکی، مشخص و تا انتهای کودکی و سن ۱۵ سال و دوران بلوغ است؛ البته از نظرآموزه‌های دینی خیلی از کودکان شاید در ظاهر، کودک باشند؛ اما نوجوان هستند و به بیانی دیگر، وقتی کودکان به قدرت تمیز و تشخیص برسند و از نگاه فقهی، ممیز باشند؛ یعنی بتوانند خوب و بد را به خوبی تشخیص دهند و تفکیک کنند از دوران کودکی گذشته و پا به عرصه‌ی جدیدی گذاشته‌اند.

امام جمعه آرادان در ادامه با اشاره به آیه ۵۷ سوره‌ی حدید یادآور شد: زندگی دنیا در حقیقت دارای سه بخش بازی و سرگرمی، آرایش و فخرفروشی شما به یک‌دیگر و فزون‏جویی در اموال و فرزندان است و بهترین دوره‌ی زندگی، دوره‌ی کودکی است و این موضوع، وظیفه‌ی مسئولان و به‌ویژه والدین را سخت‌تر می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین شریفی‌نیا در پایان تأکید کرد: امروز متأسفانه یکی از مسائلی که بایست در هفته‌ی کودک، رسانه‌ها و همه‌ی سیاستگذاران فرهنگی و اجتماعی به آن فکر کنند در واقع آسیبی است که دارد به کودکان می‌رسد و آن هم استثمار و بردگی کودکان کار ۱۲ تا ۱۵ سال است و همه‌ی مسئولان در قبال این موضوع وظیفه دارند و بایست احساس مسئولیت کنند و حقوق کودکان را ببینند و نگاه خود را نسبت به کودکان که سرمایه‌های اصلی جامعه هستند، تغییر دهند و به تعبیر رهبر انقلاب، جهادی عمل کنند تا مشکلات جامعه کم‌تر شود.

جوهره‌ی انسان در کودکی شکل می‌گیرد

فرماندار آرادان نیز در بخشی از این جلسه ضمن قدردانی از بیان مطالب ارزنده از سوی مدیرکل کانون و امام جمعه شهرستان اظهار داشت: فرزندان، آینده‌سازان جامعه هستند و جوهره‌ی انسان در کودکی شکل می‌گیرد و هرچه‌ در این حوزه، سرمایه‌گذاری شود؛ چون خرج و هزینه نیست، در آینده، نتیجه‌ی خوبی خواهد داشت.

وی در ادامه افزود: زیرساخت‌های فرهنگی خوبی را در شهرستان آرادان، شاهد هستیم که یک نمونه‌ی بارز آن همین مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری است و از ظرفیت‌های خوبی برخوردار است.

اوردوخانی تأکید کرد: در وهله‌ی اول بایست کودکانِ آسیب‌پذیر شناسایی شوند و شرایطی ایجاد شود که آن‌ها به لحاظ تغذیه و خوراک به نحوی باشند که حداقل سوء‌تغذیه نداشته باشند و عمده‌ترین وظیفه‌ انسانی ما در واقع همین نیازسنجی است؛ چراکه کانون پرورش فکری، وظایف مختلفی برعهده دارد ازجمله تهیه وسایل کمک‌آموزشی، برگزاری دوره‌های آموزشی‌تخصصی در جهت تعلیم و تربیت و در واقع فرهنگ‌سازی در مباحث مختلف هنری، علمی و... که به هر شکل ممکن قابل حل است؛ اما آنچه کودکان ما را دچار آسیب می‌کند، رسیدگی علمی در سنین کودکی است که انجام نمی‌شود.

وی بیان داشت: مراکز کانون پرورش فکری از سال ۱۳۴۴ با حمایت دولت و نظام مقدس جمهوری اسلامی در اقصی‌نقاط مختلف کشور، پایه‌گذاری شده و برخی از ما مسئولان در دوران کودکی عضو همین مراکز بودیم و از امکانات و ظرفیت‌های این مجموعه‌ی فرهنگی و هنری بهره بردیم.

فرماندار آرادان در بخش دیگری از سخنانش از معلم کلاس اول خود به‌خاطر معرفی کانون پرورش فکری و مجله‌ی کیهان بچه‌ها، قدردانی و تأکید کرد: این دو حرکت موجب شد که به مطالعه‌ی کتاب، علاقه‌مند شوم و معتقدم کسی‌که اطلاعات لازم را در زمینه‌ی شغلی، علمی یا... نداشته باشد دچار مشکل می‌شود و اثربخشی کتاب یا وسایل کمک‌آموزشی مانند مجلات و... بر کسی پوشیده نیست.

اوردوخانی در ادامه ی سخنانش از مربیان کانون پرورش فکری خواست تا از روزمرگی فاصله بگیرند و در فعالیت‌های خود، جذابیت بیش‌تری ایجاد و فضایی برای تمام کودکان و نوجوانان؛ حتی کودکان اتباع و افاغنه فراهم کنند تا والدین احساس امنیت کرده و فرزندان خود را به کانون بسپارند و یقین بدانید وقتی والدین، راغب باشند فرزندان خود را در مراکز کانون عضو خواهند کرد.

فرماندار آرادان در پایان از دستگاه‌های عضو شورای فرهنگ عمومی و نهادهایی مانند آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و کتابخانه‌ی عمومی که به نوعی هم‌رویه و هم‌فکر فعالیت‌های کانون پرورش فکری است خواست تا از هر ظرفیتی برای فراهم‌سازی فضای مناسب برای کودکان و نوجوانان دریغ نکنند و فرمانداری شهرستان هم آمادگی هرگونه همکاری با کانون از برگزاری جشنواره‌ها گرفته تا ایجاد هر نوع شرایط جدید نسبت به گذشته را دارد.

گفتنی است، بازدید از نمایشگاه آثار اعضا، قرائت بیانیه هفته‌ی ملی کودک، آموزش اوریگامی توسط عضو نونگاه و تجلیل از اعضایِ مجریِ برنامه از دیگر بخش‌های این جلسه بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =