اختتامیه مجازی مهرواره‌ی «از ایده تا اجرا» در کانون سمنان/ ایده‌پردازی، پیشران برنامه‌های کانون است

اختتامیه‌ی مجازی مهرواره‌ی منطقه‌ای «از ایده تا اجرا» با معرفی برگزیدگان نهایی و شایسته‌ی تقدیر برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، نخستین مهرواره‌ی منطقه‌ای «از ایده تا اجرا» ویژه مربیان و رابطان ادبی استان‌های منطقه‌ی پنج کشور با حضور مجازی محمود مروج معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور، انسیه موسویان مدیرکل آفرینش‌های ادبی و هنری، فروغ‌سادات شایگان کارشناس‌مسئول آفرینش‌های ادبی، مدیران کل استان‌های البرز، تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان، مازندران به میزبانی کانون سمنان، پیش از ظهر یک‌شنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۰ در فضای اسکای‌روم برگزار شد.

بر اساس این گزارش، مروج ضمن ابراز خرسندی از برگزاری مهرواره و قدردانی از مدیران کل، کارشناسان، مربیان و رابطان ادبی شرکت‌کننده در آن، اظهار داشت: امیدوارم که شرایط عمومی کشور اجازه دهد تا بخش عظیمی از برنامه‌ها را به‌صورت حضوری، برگزار و از تجربه‌ی ارزشمند همکاران در سراسر کشور استفاده کنیم و شرایط به‌گونه‌ای باشد تا از ظرفیت‌های این مهرواره هم در آینده، استفاده بهتری ببریم.

ایده‌پردازی، پیشران برنامه‌های کانون به حساب می‌آید

معاون فرهنگی کانون کشور در ادامه افزود: ایده‌پردازی در همه‌ی سازمان‌ها خیلی‌مهم و ضروری است به‌ویژه در سازمان‌های فرهنگی و همین‌طور در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بسیار مهم است و می‌توان گفت پیشران برنامه‌های کانون به حساب می‌آید؛ هرچند در گذشته، خیلی از برنامه‌هایی که الان شاهد اجرای آن هستیم زمانی توسط بعضی از مربیان، کارشناسان و کارکنان به‌عنوان ایده مطرح شده و به مرور زمان تبدیل به یکی از برنامه‌های شاخص شده و خیلی از این جشنواره‌ها از ایده‌های اولیه شکل گرفته و می‌توان گفت که ایده‌پردازی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سابقه‌ی بیش‌تری دارد و چه‌بسا مربیان ما در جای‌جای کشور ایران در مراکزی که شاید این امکان را ندارند تا ایده‌های خود را در معرض دید دیگران قرار دهند، ایده‌های بسیار خوبی دارند و داشتند و اجرا کردند و اعضای کودک و نوجوان و مخاطبان کانون از آن استفاده کردند.

مروج تأکید کرد: در تمام بخش‌ها، ایده‌پردازی مهم بوده و هست و به یاد دارم که در سال‌های گذشته در بخش کتاب‌خوانی شاید ده‌ها ایده فقط به‌عنوان ایده‌های برگزیده به ستاد ارسال شده در حالی‌که صدها ایده در جای‌جای کشور فقط برای موضوع کتابخوانی داشتند و از این جهت همین‌که به این قضیه فکر می‌کنیم بسیار ارزشمند است و راه را برای نشاط کاری، نوآوری و خلاقیت هموار می‌کند.

وی هم‌چنین یادآور شد: در شرایطی که مراکز فرهنگی‌هنری کانون با توجه به همه‌گیری بیماری کرونا تعطیل بوده، مربیان از ظرفیت فضای مجازی استفاده و سعی کردند ارتباط‌شان را با مخاطبان خود قطع نکنند که این موضوع، بسیار ارزشمند است و می‌تواند در آینده، یک مسیر روشنی را در بخش فعالیت‌های فضای مجازی کانون نشان دهد.

معاون فرهنگی کانون کشور گفت: بخش ادبی کانون هم خوشبختانه همیشه سعی کرده از تجربیات گذشته استفاده کنند و دستاوردهای موجود را ثبت و مستند کنند و هر فعالیتی که انجام می‌دهند سعی می‌کنند در واقع مکمل برنامه‌های گذشته باشد و بایست تجربیات گذشته را فراموش نکنیم و برنامه‌ها در واقع مکمل تجربه‌های قبلی باشد.

وی تأکید کرد: منظور از فعالیت ادبی در تعریف سازمانی این است که مربیان با خلاقیت، نوآوری و استفاده از زیبایی‌های بصری، کودکان و نوجوانان را جذب برنامه‌های خود کرده و در حفظ و پایدارسازی اعضا تلاش کنند.

مروج در بخش دیگری از سخنانش، عنوان مهرواره را بسیار مناسب دانست و خاطرنشان کرد: هدف اصلی از اجرای این مهروار، جذب مخاطبان کودک و نوجوان است و این‌که در پایان، ارزیابی شود چه تعداد کودکان و نوجوانان از این برنامه رضایت دارند، اثربخشی ایده‌پردازی و اجرای ایده‌ها به چه میزان بوده است؛ چراکه مخاطب برای ما مهم است و تمام برنامه‌های آموزشی و انگیزشی که برای مربیان داریم هدف این است که بیش‌تر در خدمت مخاطبان خود باشیم و هر سال که در واقع مهرواره یا جشنواره برگزار می‌کنیم هرچه نوآوری در برنامه‌ها و مهرواره‌ها بیش‌تر باشد به‌همان اندازه می‌تواند منشاء خیر باشد.

خلاقیت در ذات ادبیات و فعالیت‌های کانون است

مدیرکل آفرینش‌های ادبی و هنری کانون کشور اظهار داشت: مگر می‌شود کسی داستانی بنویسد که خلاقانه نباشد یا شعری بسراید که خلاقانه نباشد، خلاقیت در ذات ادبیات و به‌ویژه در ذات فعالیت‌های کانون است و اهمیت برنامه‌ها و فعالیت‌هایی مثل مهرواره‌ی «ایده تا اجرا» به ما یادآوری می‌کند در کار خود هیچ‌وقت ایستا نباشیم و به دنبال پویایی و خلاقیت باشیم به‌ویژه در یکی دو سال اخیر به‌خاطر شرایطی که شیوع ویروس کرونا در کشور ایجاد کرد، همه‌ی ما با سرعت فزاینده‌ای مجبور شدیم خودمان را به‌روز کنیم، به سمت فعالیت‌های تازه بیاییم، روش‌ها و شیوه‌های قبلی فعالیت‌های خود را بازنگری کنیم و همگام شویم با تحولاتی که ناگزیر در کشور ایجاد شده، به‌ویژه مخاطب ما که کودک و نوجوان و امروزه به‌سرعت در حال تغییر و تحول است و اگر خودمان را به پای آن‌ها نرسانیم و همگام نشویم عقب می‌مانیم و نمی‌توانیم مثل گذشته آن‌ها را در فعالیت‌های خود جذب کنیم.

موسویان در ادامه افزود: خوشبختانه کانون با سرمایه‌های مهم خود که مربیان و کارشناسان توانمند و خلاق است به‌سرعت خود را با این تحولات، همگام کرده و تغییرات اساسی را در شیوه‌های اجرای فعالیت‌های خود ایجاد کرده‌اند و مربیان خوبی داشتیم و داریم که کارگاه‌های مجازی خیلی‌خوبی را اجرا و روش‌های نوینی را در فعالیت‌های خود ایجاد کردند.

وی تأکید کرد: یکی از محاسن مهرواره‌ی «از ایده تا اجرا» این است که می‌تواند باعث تبادل تجربه و اشتراک‌گذاری ایده‌های خلاقانه در سطح کشور و منطقه شود و یادآوری می‌کند که این ایده‌های خلاق را به اشتراک بگذاریم و از تجربه‌های هم در این‌عرصه استفاده کنیم.

موسویان با بیان این‌که مستندسازی روش‌ها و ایده‌ها بسیار اهمیت دارد به پیشینه‌ای که در این حوزه در آفرینش‌های ادبی و هنری انجام شده، اشاره و اظهار کرد: در طرح «تجربه‌ی کارگاه‌ها» که به‌شکل فصلی موضوعاتی را انتخاب و به استان‌ها اعلام می‌کردیم، مربیان شیوه‌های خلاقانه‌ی خود را در اجرای آن موضوع در بحث شعر و داستان ارسال می‌کردند و پس از بررسی، برترین طرح‌ها و روش‌ها به‌عنوان تجربه‌های خلاق در حوزه‌ی شعر و داستان منتشر می‌شد و برای سال‌ها مورد استفاده‌ی مربیان سراسر کشور بود.

وی در ادامه‌ی سخنانش با اشاره به جزوات دوفصلنامه‌ی ادبی، گاه‌نامه‌ی طرح نو و کارگاه آموزشی خانه‌ی دوست، خاطرنشان کرد: امیدواریم با توجه به توانمندی و خلاقیتی که در مربیان و کارشناسان کانون وجود دارد این ایده‌ها و طرح‌ها به اشتراک گذاشته شود و مهرواره‌ها تداوم داشته باشد.

مدیرکل آفرینش‌های ادبی و هنری کانون کشور خاطرنشان کرد: پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که خلاقیت یک امر اکتسابی و قابل آموزش است بنابراین می‌توانیم خلاق باشیم و لازمه‌ی خلاقیت هم این است که دارای پشتکار و اراده باشیم، با مطالعه و آگاهی پیش رویم، از تجربه‌های گذشته بهره گیریم، تجربیات خود را در اختیار دیگران قرار دهیم، تمایل به یادگیری چیزهای جدید و تجربه‌کردن فضاهای جدید داشته باشیم، خودمان را محدود نکنیم، کتاب کار و طرح‌هایی که ارائه می‌شود صرفاً جنبه‌ی پیشنهادی دارد و منافاتی با خلاقیت مربیان ندارد و آن‌ها می‌توانند با حفظ چهارچوب‌ها و اصول اولیه، از روش‌های نوآورانه و خلاقانه‌ی خودشان بهره گیرند، به دنبال ایده‌های نو و جسورانه باشند و تجربه‌های نو و ایده‌های تازه خود را به اشتراک بگذارند.

موسویان در پایان سخنانش تصریح کرد: امیدواریم ثمره و حاصل این مهرواره‌ی بسیار خوب و کاربردی در سطح کشور به اشتراک گذاشته شود و برای همه‌ی مربیان قابل استفاده باشد و شاهد برنامه‌های این‌چنینی با رویکردهای جدید و نوین باشیم.

شایگان کارشناس‌مسئول آفرینش‌های ادبی کانون کشور نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع کارشناسان، مربیان و رابطان ادبی اظهار داشت: احساس خوشحالی می‌کنم از این‌که درهای کارگاه‌های ادبی خلاق کانون نه‌تنها به روی روستاهای دورافتاده که امکان حضور در مراکز را ندارند؛ بلکه حتی به روی شهرهای دورافتاده‌ی جهان هم گشوده شد و در قاره‌ای مثل استرالیا و روستاهایش این قابلیت وجود دارد تا ایرانیان در هر مکانی از کارگاه‌های ما استفاده کنند و این توفیقی است که نصیب همه‌ی ما کانونی‌ها شده است و خدا را شکر می‌کنم برای اتفاق کارگاه‌های مجازی که با همه‌ی دشواری‌ها امکان جهانی شدن را به ما داده است.

مخاطب‌شناسی، اولویت اصلی است

ابراهیم زره‌ساز مدیرکل کانون استان خراسان رضوی نیز در بخشی از این مهرواره با تأکید بر این‌که مخاطب‌شناسی اولویت اصلی کانون است، گفت: بحث ادبیات و الزامات آن در قالب شعر و داستان موضوعات مفصلی دارد و تجربه ثابت کرده که مخاطب‌شناسی، اولویت اصلی است و بایست بدانیم برای چه مخاطبانی چه چیزی می‌خواهیم بنویسیم و درباره‌ی چه موضوعی می‌خواهیم شعر بسرایم.

وی در ادامه افزود: شاید در زمینه‌ی شعر آن حالات درونی انسان می‌طلبد در فضاهای مختلفی که حضور پیدا می‌کند بداند که چه تأثیری بر شاعر بگذارد و شعرهای مرتبط با موضوعات مختلف را بسراید و نقش حالت‌های درونی در بحث شعر، بسیار حائز اهمیت است؛ اما در بحث داستان، شناخت عناصر اصلی داستان، شناخت صحیح شخصیت‌ها و شخصیت‌پردازی‌ها قابل توجه است و در تولید آثار ادبی و هنری نکته‌ای که بایست بیش‌تر دقت کنیم در واقع همراهی با شخصیت‌هایی است که در داستان خود می‌خواهیم بگنجانیم و طوری به آن بپردازیم که مخاطب با آن همذات‌پنداری کند؛ چراکه ادبیات ما ریشه‌ی تاریخی و هویتی دارد و ما هر چه‌قدر بتوانیم با استفاده از این هنری که خدا در اختیار ما قرار داده در پرورش خلاقیت کودک تأثیرگذار باشد می‌توانیم بهتر به آن بپردازیم و قاعدتاً نتیجه‌ی خوبی به دست خواهیم آورد.

خلاقیت، شعار کانون است

مدیرکل کانون استان سمنان اظهار داشت: ایده و تفکر خلاقانه یک موضوع بسیار مهم است که نه تنها برای ما؛ بلکه امروز در تمام کشور و حتی جهان، بسیار مهم بوده و یک فرایند ذهنی با تفکر خلاقانه و با معیارهای گوناگون که اگر به آن دقت کنیم و خوب بپردازیم نتایج و ثمرات خوبی را برای به‌روز بودن و رو به جلو بودن در بردارد؛ چراکه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معتقدیم که خلاقیت، شعار کانون است و برای اینکه با یک ایده‌ی خوب و مناسب در تفکر خلاق برسیم بایست بعضی از خصیصه‌های آن را مبنی بر انگیزه لازم داشتن، اهداف مشخص داشتن، روحیه کنجکاوی و اصرار ورزیدن، اعتماد به نفس کافی داشتن و مواردی دیگر که در ایده‌پردازی خلاق جزء ضروریات است، رعایت کرده و مسئولیم که زمینه‌های آن را در تشکیلات فراهم کنیم.

خدابخشی در ادامه افزود: ایده‌ی خلاقانه معمولاً منتج به یک اتفاق خوب و جدید می‌شود در یک مجموعه‌فعالیت‌ها توسط فرد یا گروه در جهت ارتقای کمّی و کیفی؛ هرچند ایده‌پردازی در شرایط کمبودها و نیازها اتفاق می‌افتد ولی برای پویایی، نیاز مبرم داریم به ایجاد زمینه‌ی مستمر تقویت ایده‌پردازی خلاقانه برای به‌روز بودن و همواره مؤفق بودن در فضایی که فعالیت می‌کنیم.

وی یادآور شد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم از عنوان و اسمش پیداست و هم در فعالیت‌ها و اساسنامه‌ی آن آمده که یکی از اصلی‌ترین رسالت‌هایش، کشف و پرورش استعدادها است و پرداختن به مقوله‌ی ایده‌پردازی خلاقانه در راستای همان پرورش استعدادها تلقی می‌شود و نیاز داریم همواره وضعیت خود و مخاطبان خود را بررسی کنیم و چالش‌های پیشِ رو را به دقت مورد سنجش قرار دهیم و راهکارهای جدید را با ایده‌پردازی خلاقانه‌ی مربیان و کارکنان مد نظر قرار دهیم تا در تغییرات و روند ارتقای فعالیت‌ها و پیشرفت‌های مورد نظر، رو به جلو و مسلط حرکت کنیم و از طرفی اعضای کودک و نوجوان را در بحث کشف و پرورش استعدادها به این سمت سوق دهیم تا در برابر چالش‌های زندگی خود مؤفق عمل کنند.

مدیرکل کانون استان سمنان در پایان تصریح کرد: ورود بخش تخصصی ادبیات به این مقوله را که از بخش‌های پایه‌ای کانون پرورش فکری است به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم با روندی که در استان سمنان، شروع و از چند سال قبل، محقق شده و امسال با هماهنگی ستاد مرکزی به‌صورت منطقه‌ای برگزار شده، پس از بحث و بررسی و جمع‌بندی نقاط قوت و ضعف آن در سال آینده بتوانیم به یک فرایند ملی تبدیل کنیم تا بهره‌های خوبی را از این روزنه در نشر آن کسب کنیم.

در ادامه‌ی برنامه، بیانیه هیئت داوران از سوی زهرا پردل مربی کانون استان سیستان‌وبلوچستان، قرائت و سیما امیرعبداللهیان مربی ادبی کانون دامغان، محمدجواد کشوری مربی ادبی کانون مازندران، مهدیه‌سادات صدری مربی ادبی کانون تهران و نسیبه یعقوبی مربی ادبی کانون سمنان به‌عنوان برگزیدگان نهایی و بهاره قانع‌نیا و زهره اکبرآبادی مربیان ادبی کانون خراسان رضوی، الهام مظفری مربی ادبی کانون تهران، الهه مقصودی مربی ادبی کانون خراسان شمالی و مهشید بشیری مربی ادبی کانون سمنان به‌عنوان برگزیدگان شایسته‌ی تقدیر معرفی شدند.

مهرناز نصیری کارشناس کانون استان سمنان اظهار داشت: مهرواره‌ی طرح‌های خلاق مربیان ادبی طی دو سال پیاپی در سطح استان به شکل حضوری برگزار شد و در سال سوم پیرو پیشنهاد مدیریت آفرینش‌های ادبی به‌صورت منطقه‌ای برای مربیان کارگاه‌های ادبی منطقه‌ی پنج کشور در فصل تابستان، اجرا و پس از ارزیابی، طرح‌های برگزیده و شایسته‌ی تقدیر از سوی هیئت داوران، انتخاب و معرفی شد.

وی، هدف از مهرواره را توجه به خلاقیت در ایده و اجرای فعالیت، تبادل تجربیات مؤفق در زمینه‌ی ادبی، نونگری و نواندیشی در ایده و اجرای فعالیت‌های ادبی، ایجاد انگیزه و ترغیب همکاران ادبی به خلق شیوه‌های نوین در طرح‌های ادبی، عنوان کرد.

گفتنی است، پخش تیزر، پخش کلیپ، اجرای طرح خلاق ادبی، قرائت بیانیه هیئت داوران مهرواره و تجلیل از نسیبه یعقوبی مربی برگزیده به نمایندگی از برگزیدگان و... بخشی از برنامه‌های این آیین بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =