کد خبر: 309067
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۶
بازدید 175
شاعر، باید اولین منتقد اثر ادبی خود باشد

علیرضا حکمتی، شاعر و منتقد ادبی، میهمان هفدهمین جلسه انجمن شعر «سروناز» در کانون فارس بود و خطاب به اعضا و مربیان گفت: شاعر، باید اولین منتقد اثر ادبی خود باشد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، حکمتی در هفدهمین جلسه انجمن شعر «سروناز» درباره قالب‌های شعری: غزل، رباعی و دوبیتی با اعضا و مربیان به گفتگو نشست.

شاعر کتاب  «درخت تنها ماند» شروع و پایان خوب در شعر را یکی از نکات مهم در سرودن شعر دانست که در جذب مخاطب بسیار تاثیرگذار است. او گفت: برای انتقال بهتر مفاهیم و تجربیات شخصی در شعر، باید از زبان ساده و صمیمی بهره برد که لازمه این کار، انتخاب دقیق و مناسب کلمات است.

شاعر کتاب «ردپای آبی عشق» رباعی را قالبی دانست که مضامین زیادی را با کمترین کلمه و زبانی ساده و یک‌دست بیان می‌کند. به گفته‌ی او در رباعی، هر مصراعی باید در خدمت بقیه مصراع‌ها باشد تا به ضربه نهایی در پایان برسد و باعث شگفتی مخاطب شود.

حکمتی،  مضمون‌آفرینی، استفاده از شگردهای خوب زبانی، آرایه‌ها و به روز بودن موضوع شعر را از مواردی دانست که شاعر رباعی‌سرا باید به آن دقت کافی داشته باشد.  

این منتقد ادبی، کاربرد صحیح دستور زبان فارسی برای بیان انتقال صحیح منظور شاعر و مفاهیم مورد نظر او را لازمه‌ی شعرپردازی دانست و یادآور شد: خود شاعر، باید اولین منتقد اثر ادبی خود باشد.

حکمتی شاعر را به نقاشی چیره‌دست، شبیه دانست که با هنر خویش موجب شگفتی در مخاطب می‌شود.

با توجه به شیوع بیماری کرونا و عدم برگزاری جلسه‌های حضوری، انجمن ادبی «سروناز» با هدف توانمندسازی اعضا و مربیان به صورت مجازی برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =