آیین نکوداشت هفته‌ی کتاب و کتابخوانی در کتابخانه‌ی دکتر باستانی پاریزی

به مناسبت هفته‌ی کتاب و کتابخوانی نشست مشترکی به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران و معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه هشت تهران، با عنوان "عصرانه با کتاب" در کتابخانه‌ی دکتر باستانی پاریزی برگزار شد.  

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران؛ این نشست کتاب‌محور، با حضور سیدعلی حسینی، سرپرست اداره‌کل کانون استان تهران، مهرنوش قربانعلی معاون فرهنگی، کبری بابایی مسئول واحد آفرینش‌های ادبی و مهرناز قربانعلی مسئول واحد آفرینش‌های هنری این اداره‌کل، عارفی‌کیا و مهربانی از معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه هشت، تعدادی از مربیان و اعضای مراکز، با نگاهی به رمان نوجوان "فقط بابا می تواند من را از خواب بیدار کند" با حضور مژگان بابامرندی، نویسنده‌ی کتاب و خالق رمان‌های نوجوان، در سالن کتابخانه‌ی دکتر باستانی پاریزی تهران برگزار شد.

ابتدا سیدعلی حسینی، سرپرست اداره‌کل کانون استان تهران، ضمن خوش‌آمدگویی به حاضران و میهمانان این نشست و تقدیر از زحمات عوامل این ویژه‌برنامه در کانون استان تهران و معاونت اجتماعی و  فرهنگی شهرداری منطقه‌ی هشت تهران، دقایقی در خصوص اهمیت کتاب و کتابخوانی به ویژه در دنیای کودکان و نوجوانان صحبت کرد. حسینی کتاب و کتابخوانی را مطابق اساسنامه‌ی مصوب، رکن اصلی کانون برشمرد و ابراز امیدواری کرد؛ در عصری که کودکان و نوجوانان در معرض انبوهی از اطلاعات مختلف هستند، کانون بتواند با کمک سایر نهادهای فرهنگی، خوراک فکری مناسبی به جامعه‌ی هدف خود برساند و پرورش ذوقی و شوقی کودکان و نوجوانان را از طریق برنامه‌های زیربنایی به ویژه با حضور کتاب، در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد.

سپس مهرنوش قربانعلی، معاون فرهنگی کانون استان تهران در سخنانی کوتاه از نقش حیاتی و محوری کتاب برای کودکان و نوجوانان گفت و افزود: هر وقت امکان و فرصتی برای مراجعه به کتاب، صحبت از کتاب و دوستی با کتاب دست دهد، فرصت مغتنمی برای بیشتر اندیشیدن و رشد فکری خواهد بود و می‌تواند مثمرثمر واقع شود. معاون فرهنگی کانون استان تهران، کتاب را یار مهربان آدمی در طول سالیان دانست و از آن به عنوان یک عنصر همواره سودمند در زندگی انسان‌ها به ویژه کودکان و نوجوانان یاد کرد.

در ادامه، مژگان بابامرندی نویسنده‌ی کتاب "فقط بابا می تواند من را از خواب بیدار کند" و خالق رمان‌های نوجوان، ابتدا در خصوص شکل‌گیری ایده‌ی رمان و تاثیر پایدار و عمیق نوشتن و داستان در زندگی خود صحبت کرد و به سوالات حاضران و علاقه‌مندان به داستان پاسخ داد.

بخش بعدی "عصرانه با کتاب" به صحبت‌های کبری بابایی، مسئول واحد آفرینش‌های ادبی کانون استان تهران و شاعر و منتقد حوزه‌ی کودک و نوجوان، اختصاص داشت که به عنوان منتقد به این نشست دعوت شده بود. بابایی با اشاره به تعهد بیش از پیش نویسنده نسبت به مخاطب کودک و نوجوان و لزوم شناخت عمیق دنیای کودک و نوجوان افزود: نویسنده از زاویه‌ای متفاوت به مقوله‌ی دفاع مقدس پرداخته و به این حوزه در ادبیات کودک و نوجوان توجه ویژه داشته است؛ کبری بابایی معتقد است که بابامرندی در تألیف و نگارش این رمان، نگاه نوجوانانه به جنگ داشته و در این مسیر ضمن استفاده از زبانی روان و نثری ساده، از راویان مختلف با ویژگی‌های متفاوت بهره گرفته است. این منتقد آثار ادبی کودک و نوجوان کشورمان، در پایان صحبت‌های خود، رمان "فقط بابا می‌تواند من را از خواب بیدار کند" را اغلب حاوی دیالوگ‌های نسبتاً مستقیم‌گو، شعاری و البته طولانی عنوان کرد.

در پایان این آیین کتاب‌محور، مسئولان و میهمانان، روی بنر ویژه‌برنامه به یادگار خطی نوشته و امضا کردند. سپس عکسی برای ماندگار کردن این نشست صمیمی با حضور حاضران "عصرانه با کتاب" ثبت و ضبط شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =