کد خبر: 310253
تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲
بازدید 296
مطالعه خود اولین قدم نویسندگی است

نشست انجمن ادبی رویش زراوند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان زرند با حضور فاطمه جعفرزاده و با نقد آثار اعضای انجمن برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان کرمان، انجمن ادبی رویش زراوند به مناسبت هفته کتاب نشستی با حضور فاطمه جعفرزاده نویسنده، شاعر، پژوهشگر و مربی، کارشناس و معاون فرهنگی بازنشسته کانون استان، ۲۷ آبان ۱۴۰۰ برگزار کرد و در این جلسه آثاری از زهراسادات محمدی، فاطمه پورشبانی، امیرعلی حبیبی، مریم منصوری و فاطمه‌سادات امیری اعضای انجمن مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

بنابر این خبر، فاطمه جعفرزاده ابتدا با اشاره به این سخن حضرت علی(ع) که، شما فکر می‌کنید جرمی کوچک هستید، در حالی که دنیایی وسیع در دورن‌تان به ودیعه گذاشته شده است بیان کرد: برای نویسنده شدن هر شخص ابتدا باید خودش را مطالعه کند. به جستجوی درون‌تان بپردازید و ببینید چه حس و اندیشه‌ای در درون‌تان وجود دارد و بعد از محیط پیرامون درک و شناخت پیدا کنید.

وی با توضیح این‌که در داستان کوتاه وقتی تعداد شخصیت‌ها و حادثه‌ها زیاد بشود گیج‌کننده خواهد بود گفت: اتفاقات داستانی باید به هم مربوط باشند و همچنین لازم است تمایز شخصیت اصلی و خصوصیات ویژه او با دیگر شخصیت‌ها شناخته شود.

کارشناس مهمان انجمن ادبی رویش زراوند اشباع شدن فضا از جملات طنزآمیز برای ایجاد لبخند روی لب خواننده را باعث اغراق و ضعیف شدن ساختار داستان دانست و تشریح کرد: کار هنر و ادبیات ارتباط غیرمستقیم با آدم‌ها و انتقال اشاره‌ها و پیام‌ها به صورت غیرمستقیم به آن‌هاست.

او افزود: داستان باید پرداختش به گونه‌ای باشد که بتواند فضای مطلوب نویسنده را با شخصیت‌پردازی مناسب، جمله‌های کوتاه و توصیف فضای داستان به شکلی پیش ببرد که منطق و پیام اصلی داستان با تمام شدن داستان به دست آید.

همچنین درباره شخصیت در داستان بیان کرد: کار شخصیت‌پردازی در داستان نشان دادن آدم‌ها به جای توصیف کردن است. استفاده از دیالوگ و انتخاب اسم مناسب برای معرفی شخصیت از ابزارهای مهم است.

مهمان این نشست حضوری در پایان ذکر کرد: زاویه دید و راوی برای نشان دادن اتفاقات خیلی اهمیت دارد. راوی باید طوری انتخاب شود که به همه دنیای داستان اشراف داشته باشد و یا این توانمندی را داشته باشد که در تمام صحنه‌ها حضور داشته باشد و ارزیابی و تحلیل انجام دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =