«یک جهان برای دیدن» موضوع بیست‌وچهارمین نشست انجمن عکاسان نوجوان سیستان و بلوچستان

کارگاه «یک جهان برای دیدن» با حضور اعضای انجمن عکاسان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون سیستان و بلوچستان، بیست‌وچهارمین نشست مجازی انجمن عکاسان نوجوان کانون استان برگزار شد.

در این نشست، که با حضور اعضای نوجوان انجمن، همکاران و علاقه‌مندان هنر عکاسی همراه بود، مدرس عکاسی سخنان خود را با بیان این نکته آغاز کرد که: بسیار اتفاق می‌افتد پس از عکسبرداری‌های متعدد از یک سوژه، از حاصل کار راضی نیستیم زیرا تاثیری که از آن انتظار داریم بر خود ما و مخاطب نمی‌گذارد.

سهراب خواجه‌نژاد دلیل این موضوع را «نداشتن آشنایی کافی» با سوژه و دنیای پیرامون آن دانست و گفت: همه‌ی هنرمندان در حوزه‌ای کار می‌کنند که آن را می‌شناسند و اگر وارد دنیای ناشناخته‌ای شوند، معمولا نتیجه‌ی دلخواه را به دست نمی‌آورند.

وی ادامه داد: در عکاسی هم باید این موضوع را پیش روی خود داشته باشیم و تمرکز خود را بر روی نقطه‌ای بگذاریم که با آن آشنایی داریم که بهترین نمونه‌ی آن می‌تواند استفاده از ظرفیت «سرزمین مادری» باشد.

کارشناس- مسئول آفرینش‌های هنری کانون خراسان رضوی در این بخش از سخنان خود «گسترش دایره‌ی عکاسی» را راه‌کار مناسبی برای جلوگیری از تکراری شدن آثار عکاسی دانست و گفت: ابتدا باید سوژه‌ی انتخاب شده را درک کنیم و بشناسیم و برای این ابتدا باید چشم‌های خود را باز کنیم زیرا چشم، به واسطه‌ی همراهی دیگر حس‌ها، بهتر از دوربین، سوژه‌ها را می‌بیند.

خواجه‌نژاد «تربیت چشم» را یکی از اصول مهم در عکاسی دانست و برای رسیدن به این نقطه، تمرین‌هایی برای حاضران در نظر گرفت و از آنان خواست یک سوژه در اطراف خود انتخاب کنند و در گام بعدی کاملا اطراف سوژه را بررسی کنند؛ به سوژه نزدیک و یا از آن دور شوند و از همه‌ی جهت‌ها به آن بنگرند تا بتوانند زاویه‌ی مناسب را پیدا کنند.

بازی بانور، بازی با همنشین‌های سوژه(به عنوان مثال در یک گلدان، لبه‌های آن، خاک و...) و نقش دادن به آنها دیگر بخش‌های این کارگاه جذاب، برای اعضای انجمن عکاسان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بود که بخش زیادی از آن به صورت عملی برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =