یدو در کانون ایلام با حضور کارگردان و منتقد بررسی شد

فیلم سینمایی یدو از آخرین تولیدات کانون،با حضور مهدی جعفری کارگردان و وحید اسلامی منتقدسینما نقد و بررسی شد

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان ایلام،ویژه برنامه نقدو بررسی فیلم یدو از آخرین تولیدات سینمایی کانون کشور با حضور برخط مهدی جعفری کارگردان فیلم و  با حضور وحید اسلامی منتقد سینما در کانون ایلام برگزار شد.
براساس این گزارش پس از نمایش فیلم یدو برای مربیان ، در ارتباط برخط با این نشست مهدی جعفری کارگردان فیلم یدو در گفتگوی صمیمانه ای که منتقد و مربیان کانون داشت از حضور در این نشست ابراز خرسندی کرد و گفت: من خودم را کانونی می دانم و به نظر مرلیان و اعضای کانون درباره آثارم اهمیت خاصی می دهم .کانون برای به اجرا گذاشتن ایده هایم امکانات در اختیارم گذاشت و حمایت کردو از حمایت هایشان ممنونم.این کارگردان  در مورد چگونگی بوجود آمدن ایده اولیه  افزود: که به دوران کودکی او بر می گردد و همچنین احساس نیاز به پرداخت سینمایی به کودکان در دفاع مقدس اشاره کرد. کارگردان فیلم یدو  یادآور شد که در فیلم قبلیشان (۲۳ نفر) نیز به حضور کودکان در دفاع مقدس پرداخته است. 
و در هر دو این فیلم ها از مشارکت خانم‌ مهین عباس زاده همسرشان قدردانی کرد.
مهدی جعفری با بیان اینکه در سینمای ایران به حضور و پرداخت جدی و به کودکان بخصوص در سینمای دفاع مقدس کمتر توجه شده ، لازم دانست که در این زمینه توجه بیشتری شود.همچنین ایشان با اشاره به سختی ساخت فیلم یدو بخاطر گرمای جنوب ( آبادان ) و شرایط کرونا اشاره کردو از همه ی عوامل که همکاری صمیمانه ای با ایشان در طی مدت ساخت فیلم داشتند تشکر کرد.
در ادامه وحید اسلامی منتقد سینما و کارگردان تلویزیونی و فیلم های کودک ونوجوان دیدن فیلم یدو را به همه ی نوجوانان ایلامی توصیه کرد و فیلم یدو را  فیلمی خوب و ارزشمند در حوزه دفاع مقدس و ژانر فیلم های تاریخی جنگی ارزیابی کرد.
وی موضوع ، متن ، کارگردانی و گروه بازیگری را از نقاط قوت فیلم دانست و گفت: کار خوب نویسندگان این بوده که از قهرمانان پر هیبت و پر هیمنه مرسوم خبری نیست و قهرمان دارای دغدغه های زمینی است و از جنس مردم است و همین باعث همذات پنداری بیشتر مخاطب با اثر خواهد شد . 
وحید اسلامی اقتباس را در سینمای ایران لازم خواند و از اینکه در سینمای ایران با وجود ادبیات غنی ایران از اقتباس کم استفاده می شود نا رضای بودند. ایشان با توجه به صحبت های مهدی جعفری فیلم یدو را اقتباسی آزاد از داستان زخم شیر نوشته صمد طاهری دانست . 
وحید اسلامی وجود نشانه ها و رمزگان های سینمایی در فیلم را بجا و مناسب ارزیابی کرد و این امر را باعث عمق بخشیدن به فیلم قلمداد کرد. 
ایشان نماهای بلند و سکانس پلان ها را در فیلم مناسب دانست . 
اسلامی وجود موانع و پیرنگ های فرعی که باعث تحول شخصیت اصلی می شود را در فیلم یدو کمرنگ دانستن و همچنین بعضی از دیالوگ ها را شعاری و حذف آنها را از فیلم لازم دانستند.‌ 
همچنین بعضی از نماها را بخصوص در سکانس پایانی اضافی و حذف آنها را باعث تقویت فیلم دانست. 
وحید اسلامی گروه بازیگران بخصوص بازیگران اصلی و هدایت آنها را در باورپذیری نقش ، انتقال حس و بیان دیالوگ ها مناسب دانست.

داستان فیلم یدو که از آخرین تولیدات کانون به شمار می رود درباره ماه های آغازین جنگ تحمیلی است. دورانی که خانواده های شهرهای مختلف خوزستان به ناچار خانه و کاشانه و همه دلبستگی خود را رها کردند و به شهرهای دیگر پناه بردند تا جان خود را نجات دهند. اما در این میان مادری قصد ندارد خانه و کاشانه  خود را رها کند در این میان پسر بزرگتر و نوجوان خانواده، از  این تصمیم مادر عصبانی است. مدام به جان مادر غر می زند که مانند تمام اهالی محل از آن جا بروند تا از بین نرفته اند. به هر بهانه ای با مادر بحث می کند و حرف از رفتن می زند. مادر اما بیش از آنچه یدو تصورش را دارد عاشق خانه ای است که در آن مادر شده است.

مهدی جعفری کارگردان، مدیر فیلمبرداری و مستندساز ایرانی متولد سال ۱۳۴۸ در اهواز است که دردانشگاه تهران فارغ التحصیل شد.
وی از ۱۳۷۳ به ساخت فیلم‌های کوتاه داستانی روی آورد و از سال ۱۳۸۳ به عنوان مدیر فیلمبرداری در سینمای ایران مشغول به کار است. مهدی جعفری در کنار فیلمبرداری سینما ساخت چندین مستند کوتاه و بلند را نیز در کارنامه خود دارد. او همچنین عضو هیئت مؤسس انجمن فیلم کوتاه ایران در خانه سینما است.
وی نویسندگی و کارگردانی فیلم هایی همچون بیدار شو آرزو، ۲۳ نفر، ایستگاه اتمسفر، بلوگاه و نقش و نقاش را برعهده داشته است.

وحید اسلامی فیلمساز ، منتقد و مدرس سینما متولد سال ۱۳۵۶ ایلام و تحصیلکرده دانشگاه هنر تهران  است . 
اسلامی اولین فیلم کوتاه خود را در سال ۱۳۷۸ بنام زمانی برای فدا شدن را کارگردانی کرد و تا کنون ده فیلم کوتاه داستانی و هشت فیلم مستند در رزومه خود دارد . فعالیت های او در زمینه تدریس سینما به بیست سال سابقه ی او در این‌کار می رسد
به صورت رسمی نقد فیلم  را در سال ۸۱ با نقد فیلم "‌بمانی" شروع کرد 
این تهیه کنتده  و کارگردان رسمی صداوسیما  تندیس جشنواره و جایزه بهترین فیلمنامه از جشنواره one shot terrassa cityاز کشور اسپانیا بخاطر فیلم سیزدهمین ماه سال را در کارنامه موفقیت های خود دارد 
.در نقدهای او دقت نظر، نکته سنجی و ظرافت خاصی وجود دارد که  در تجربه و مطالعه عمیق او در زمینه سینما  ریشه دارد

اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان ایلام با بیست ودو مرکز فرهنگی،هنری در سراسراستان به صورت ثابت،سیار و پستی به بچه های ایلامی خدمات فرهنگی،ادبی ،هنری و آموزشی ارائه می دهد. که این روزها تمامی فعالیت های شصت و چهار گانه ی آن  هم زمان هم به صورت مجازی و هم  حضوری  انجام می گیرد به شکلی که در ۱۸ مرکز ثابت آن در سراسر استان هر مرکز با فعالیت فرهنگی ،ادبی،هنری   در فضای مجازی و حضوری  به بچه ها خدمات فرهنگی ارائه می دهند.
علاوه براین ها  بیش از هشت انجمن مجازی و ۱۰۹ کارگاه مجازی با فعالیت های ۶۴ گانه  نیز با دعوت از چهره های فرهنگی،ادبی و هنری کشوری و استانی،چراغ برنامه های کانون را روشن نگه داشته اند.
 درفصل جاری پاییز  کانون استان ایلام  علاوه بر فعالیت های مراکز ثابت در کارگاههای عمومی،در سایت kpf ،تعداد ۲۸ کارگاه تخصصی را به صورت برخط و شهریه ای درحال برگزاری دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =