کد خبر: 310501
تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۳
بازدید 161
شیوه‌های پرورش خلاقیت و خیال‌ورزی در کودکان و نوجوانان تشریح شد

پودمان آموزشی تشویق خلاقیت و خیال‌ورزی در کودکان و نوجوانان با حضور محبوبه اسپیدکار برای مربیان مسئول و فرهنگی کانون پرورش فکری استان‌های کرمان، قم، یزد و بوشهر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم، خلاقیت و خیال‌ورزی با تدریس محبوبه اسپیدکار مدرس، نویسنده و پژوهشگر طی چهار جلسه در روزهای ۲،۶،۸ و ۹ آذر ۱۴۰۰ ویژه مربیان مسئول و فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان‌های کرمان، یزد، قم و بوشهر به صورت مجازی آموزش داده شد.

 محبوبه اسپیدکار ابتدا با اشاره به کتاب‌محور و خلاقانه بودن فعالیت‌های کانون بیان کرد: خلاقیت و هوش از یکدیگر مجزا هستند و خلاقیت جنبه‌ای از تفکر در نظر گرفته می‌شود. همچنین حل مسئله مهارتی است که از به کارگیری همزمان خلاقیت و تفکر انتقادی به دست می‌آید.

وی همچنین، خلاقیت را تولید ایده یا محصولی نو و مبتکرانه دانست که در برهه‌ای از زمان برای خالق یا شخص دیگر رضایت‌بخش باشد و تشریح کرد: خلاقیت با تولید همراه است و از مجموع دانش، تجربه و بینش کودکانه حاصل می‌شود و برای تولید محصول خلاق باید یک بستر و زمینه ناکارآمد وجود داشته باشد و فرد خلاق آن را تغییر دهد.

اسپیدکار در ادامه تفکر را به دو نوع جهت‌دار یا همگرا و بدون جهت یا واگرا تقسیم‌بندی کرد و گفت: فعالیت‌هایی که باعث ایجاد تفکر واگرا می‌شوند خلاقیت را رشد می‌دهند و فعالیت‌های با هدف ایجاد تفکر همگرا باعث پرورش منطق می‌شوند.

این پودمان آموزشی چهار روزه به صورت کارگاهی و با مشارکت مستمر مربیان شرکت‌کننده و با روش بارش ذهنی ادامه یافت و ویژگی‌های تفکر خلاق چون بسط و گسترش، ابتکار، سازمان دادن، پیچیدگی، سیالی، انعطاف‌پذیری، تازگی، ترکیب و تحلیل مفصل مورد بررسی قرار گرفت.

کارشناس پودمان آموزشی پرورش خلاقیت در قسمت کارگاهی این دوره آموزش برای تمرین پرورش خلاقیت با استفاده از روش بارش ذهنی مراحل بعدی چون سیالیت و انعطاف‌پذیری سوژه را با اعضای کارگاه تمرین کرد و توضیح داد: در مرحله سیالیت ذهن وقتی جنبه‌های طنز و خنده‌دار تفکر آغاز می‌شود، دایره تفکر منطقی در حافظه قدیمی تمام می‌شود و ایده‌ها به سمت اصالت، ابتکار و شخصی شدن پیش می‌روند و مرحله انعطاف‌پذیری هم طی می‌شود.

این در حالی است که، دیگر ویژگی‌های تفکر خلاق مثل ارزیابی، تغییر، تخیل و تحمل ابهام از دیگر مراحل کارگاه پرورش خلاقیت بود و خصوصیات افراد خلاق و موانع خلاقیت و حل خلاقانه مسئله در ادامه مورد بررسی قرار گرفت.

پودمان آموزشی تشویق خلاقیت و خیال‌ورزی در کودکان و نوجوانان با چند تمرین کارگاهی کاربردی و گروهی برای مربیان مسئول و فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان‌های کرمان، یزد، قم و بوشهر به پایان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =