صد و سی و سومین انجمن ادبی آفتاب با محوریت داستان برگزار شد

صد و سی و سومین انجمن ادبی آفتاب با محوریت داستان و با حضور حسین عباس‌زاده نویسنده و منتقد ظهر پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۰ به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌رضوی، عزت صدیقی لویه کارشناس ادبی مکاتبه‌ای استان ضمن اعلام این خبر گفت: داستان «در گلو مردن» اثر شهرزاد لعل‌بذری، «به دنبال خوشبختی» اثر محمد خاوری خراسانی و داستان «کِشتی» اثر زهرا تاتار در دفتر استان و همزمان از طریق اسکای روم با حضور ۱۷ عضو انجمن ادبی نقد و بررسی شد.

مهمان این نشست حسین عباس‌زاده نویسنده و منتقد بود. او در این نشست درباره انواع زاویه دید صحبت کرد و یادآور شد که دو دسته زاویه‌دید داریم. زاویه‌دیدها درونی و زاویه‌دیدها بیرونی. در دسته زاویه‌دید درونی، اول شخص مفرد و جمع، تک‌گویی و مونولوگ و دوم شخص و ... و در دسته زاویه دید بیرونی انواع سوم‌شخص‌ها و سوم‌شخص نمایشی قرار می‌گیرد.

نویسنده کتاب «پشت آن تپه» ادامه داد: بهتر است نویسنده در طول داستان به یک زاویه‌دید پایبند باشد چرا که تغییر زاویه‌دید داستان در ذهن مخاطب دست‌انداز ایجاد می‌کند اما اگر مجبور به این کار شد بهتر است تغییر زاویه‌دید در همان دسته خودش انجام شود.

نویسنده کتاب «لبخند پشت پنجره» افزود: اسم داستان بسیار مهم است چرا که نقش و کارکرد دارد و جزوی از داستان است. معمولا نویسندگان اسم داستان را از درونمایه داستان وام می‌گرفتند و بهتر است این اسم کلیشه‌ای نباشد.

حسین عباس‌زاده همچنین درباره باورپذیری در داستان با اعضا گفتگو کرد. او تاکید کرد که باورپذیری حتی در داستان‌های رئالیسم جادویی و داستان‌های تخیلی و فیلم‌های هالیودی هم نقش مهمی دارند. مخاطب مجاب می‌شود که این اتفاق در داستان افتاده است و داستان برای ما باورپذیر می‌شود.

او در پایان به اعضا توصیه کرد که به درونمایه داستان توجه داشته باشند. نویسنده کتاب «خوش به حال هیچ‌کس» گفت: درونمایه قوی در داستان اتفاق نمی‌افتد مگر آنکه نویسنده با جهان کتاب خو گرفته باشد و کتاب زیاد خوانده باشد. توجه و دقت نظر داشتن و خواندن کتاب‌های فلسفی، روانشناسی و جامعه شناختی همه کمک می‌کند که به صورت ناخوادآگاه درونمایه داستان‌هایتان غنی و قوی باشد.

صدیقی در پایان گفت: ۱۱ آذر سالروز تولد جلال ‌آل‌احمد بود؛ بیان زندگینامه و آثار جلال‌ آل‌احمد و خوانش داستان کوتاه در ابتدای جلسه از دیگر برنامه‌های این نشست بود.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =