برگزاری پانزدهمین نشست انجمن شاعران نوجوان کانون سیستان و بلوچستان با موضوع آموزش شعر

کارشناس انجمن شاعران نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان در پانزدهمین نشست مجازی این انجمن نکاتی در خصوص سرودن شعر و تمرین برای «بهتر سرودن» به حاضران ارایه داد

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون سیستان و بلوچستان، پانزدهمین نشست انجمن شاعران نوجوان کانون استان با حضور شاعران و علاقه‌مندان برگزار شد.

کارشناس این انجمن، که با آثار شاعران نوجوان کانون استان آشنا بود، تصویرسازی، تسلط به زبان شاعرانه و بافت کلمات را در آثار شاعران استان نشانه‌ی استعداد آنان در سرودن شعر دانست و رعایت نکاتی را برای بهتر سرودن به آنان آموزش داد.

فرحناز چولکی «دقت در انتخاب واژه‌ها» را یکی از نکات مهمی دانست که رعایت آن برای شاعر بسیار مهم است و در این رابطه گفت: به کار بردن واژه‌های زبان محاوره، تکرار بی قاعده‌ی واژه‌ در یک شعر و توجه نداشتن به ارتباط واژه با دیگر واژه‌ها به شعر آسیب می‌زند.

کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون ایلام، هم‌چنین، «تسلط بر آرایه‌های ادبی» و «آشنایی با قالب‌های شعری و کاربرد آنها»  را برای یک شاعر ضروری خواند و در ادامه افزود: استفاده از واژه‎های امروزی، شناخت ایده و ایده پردازی در کنار تقویت تخیل، شعر را ارتقا می‌دهد.

سراینده‌ی مجموعه رباعی «یلدا به شب کلاغ‌ها می‌آید» از رعایت ایجاز و پرهیز از پراکنده‌گویی و توجه به ارتباط معنایی بیت‌ها به عنوان دیگر عوامل تقویت شعر نام برد و از شاعران نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خواست شعرشان را بارها و بارها بخوانند تا ایرادهای احتمالی آن را برطرف کنند و اثر قوی‌تری ارایه دهند.

چولکی در پایان از حاضران خواست آثار شاعران و نویسندگان بزرگ را مطالعه کنند تا با اندیشه‌ی آنان آشنا شوند و با تمرین بسیار، همراه با خلاقیت، در برداشت‌های خود از آثار آنان تفکر و در یافتن مسیر خود از آن بهربرداری کنند.

گفتنی است فرحناز چولکی کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون ایلام، نویسنده و شاعر حوزه‌ی کودک، نوجوان و بزرگسال است که علاوه بر خلق آثاری چون: یکی هست و حرفی نیست، مقاله‌های متعددی نیز در مجله‌های کشوری از وی منتشر شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =