نظم کاری و کیفیت آموزشی رمز موفقیت کانون زبان

مژگان امینیان و علی قربانی، دو مدرس با سابقه کانون زبان استان البرز در گفت و گوی اختصاصی در مورد این موسسه و رموز موفقیت آن سخن گفته‌اند.

هم‌زمان با آغاز ثبت نام کلاس‌های ترم زمستان کانون زبان ایران فرصت را مغتنم شمرده و با دو نفر از مدرسان با سابقه‌ی مرکز کرج صحبت کردیم در این گفت و گو از دوستان خواستیم تا ضمن معرفی خود  در رابطه با چگونگی آغاز تدریس در کانون زبان ایران، مقایسه تدریس حضوری و غیر حضوری( آن لاین)،نحوه بازخوردگیری از کلاس‌ها، تفاوت کانون زبان با دیگر موسسات آموزش زبان، خاطرات تدریس صحبت کنند.

در پایان نیز از این عزیزان دلایل موفقیت شان در تدریس را جویا شدیم.

آن چه مطالعه می‌فرمایید سخنان این  اساتید  و مدرسان کانون است که سال های زیادی را صرف خدمت رسانی به زبان آموزان استان البرز کرده‌اند.

مژگان امینیان متولد سال  ۱۳۴۴ کارشناس ارشد رشته زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه علامه است که  از سال۱۳۶۸ پس از پایان مقطع لیسانس، تدریس زبان را آغاز کرده و از  تابستان سال ۱۳۷۰ در آزمون ورودی کانون زبان پذیرفته شده آزمونی که  درست مثل امروز چندین مرحله داشته و داوطلبان  پس از قبولی  درمرحله کتبی، در مصاحبه وآزمون (demo) یعنی سنجش روش  تدریس شرکت کرده و در حضور کارشناسان و دیگر برگزیده شدگان تدریس می‌کرده‌اند.

امینیان  در این آزمون رتبه اول را کسب کرده و  به این صورت تدریس خود در  دو بخش نوجوان و بزرگسال رادر این موسسه نام آشنا یعنی کانون زبان ایران آغاز کرده و بعد از  دو سال پس از تایید در سیستم بازدید از کلاس ها، به عنوان کارشناس این بخش انتخاب شده و در این حوزه ها فعالیت کرده است.

این مدرس علاوه بر فعالیت در بخش های فوق یعنی  تدریس و بازدیداز کلاس‌ها در زمینه  جذب و تربیت مدرس  و دفتر پژوهش نیز فعالیت داشته است.

مولف دو کتاب داستان کوتاه و شعر انگلیسی بوده که  به مدت ده سال این کتاب‌ها را  در دانشگاه خوارزمی و  دانشگاه هنر تدریس کرده .

او در مورد تفاوت تدریس حضوری و غیر حضوری می گوید:

در تدریس حضوری تقابل چند جانبه با مخاطب وجود دارد، از لحاظ اجتماعی، عاطفی، اموزشی،بازخورد و تحلیل عملکرد و ایجاد ارتباط عمیق و موثربا زبان آموز و می افزاید در تدریس حضوری بچه‌ها یاد می گیرند دیگر توانایی‌ها خود  مانند تطبیق با شرایط آموزشی و مدرس را نیز به کار گرفته و  ارتباط موثرتری برقرار کنند .

اما از طرفی در  محیط خانه زبان آموز چون وقتی را صرف رفت و آمد نکرده با آرامش و تمکرکز بیشتر در کلاس حضور خواهد داشت و می توانم بگویم تدریس آن لاین را تجربه بسیار خوبی می دانم که  علی رغم کاستی ها باعث شد مدرسان و زبان آموزان مهارت‌های خوبی را در آشنایی با دنیای مجازی کسب کنند و بیشتر قدر کلاس  و خاطرات شیرین فعالیت مشترک را بدانند .

مدرس باید محیط امن و پر از اعتماد و انگیزه برای زبان آموزان ایجاد کند

بازخورد گرفتن از کارگاه در  کارگاه آن لاین خیلی مشکل تر است  اما شخصا از طریق زبان آموزانی که بعد از دو سه جلسه حضور در کلاس، اشتیاق نشان می دهند و فعالیت‌شان بیشتر می‌شود بازخورد لازم را به دست می‌آورم و اعتقادم این است که  مدرس باید محیط امن و پر از اعتمادو انگیزه برای زبان آموزان ایجاد کند و پایه تدریس داشتن کلاس شاد و مفید استکه اگر این شرایط به خوبی فراهم شود، پس از آن به‌ها همکاری کامل را انجامن می ‌دهند دلشان بخوهد در کلاس شما باشند .

دقت و وجدان کاری از اصول کار در کانون زبان است

کانون زبان به لحاظ به کارگیری کادر متخصص، کاربلد و شریف و آزمون‌های سخت جذب مدرس که بهترین‌ها را  دست چین می‌کنند یکی از بهترین موسسات است که با محیط امن  کاری و  همدلی و همکاری خیلی خوبی که  وجود دارد،  روی نظم و انضباط و ارزیابی مستمر تاکید داریم و  دقت ووجدا ن کاری از اصول کار در کانون زبان است و به همین دلیل کارشناسان، مدرسان ، کارمندان و زبان آموزان

فارغ التحصیل کانون کاملا شاخص هستند.

امینیان در پاسخ به سوال بیان خاطره کاری هم می گوید:

خاطرات تلخ و شیرین زیادی را از مدرت تدریس  داشته‌ام خاطرات شیرین نعمت و خاطرات تلخ هم حکمت و درس بوده اند و از لحظه لحظه این فعالیت لذت برده ام.

موفقیت  را امری نسبی می داند و می گوید از نطر من سی سال تدریس بی وقفه و  از هر لحظه لذت بردن آموزش و آموختن موفقبت من است و به خودم می‌بالمو با شعری کلامش را تمام می کند:

«دریا شود آن رود      که پیوسته روان است»

علی قربانی دیگر مدرسی است که با او به صحبت می‌نشینیم .

متولد ۱۳۵۳در هشترود آذربایجان شرقی است و می گوید نام این خطه با نام پروفسور هشترودی پیوند خورده و افتخار می کنم که در این منطقه به دنیا آمده‌ام؛  فارغ التحصیل رشته ادبیات انگلیسی در مقطع کارشناسی و فارغ التحصیل آموزش زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی ارشد است. از بهار سال ۱۳۷۶ تدریس را در جهاد دانشگاهی آغاز کرده  و در زمستان ۱۳۷۶ به خانواده کانون زبان ایران در استان البرز پیوسته است  و ایشان هم مانند خانم امینیان  قبل از ملحق شدن به این خانواده بزرگ در  آزمون‌های  کتبی و شفاهی و سپس در جلسات آموزشی جهت آشنایی با روش تدریس و آزمون تدریس عملی حضور یافته .

کانون زبان بسیار سریع بستر آموزش ان لاین را فراهم کرد

این مدرس هم در رابطه با تفاوت تدریس حضوری و آن لاین می‌گوید: در  رابطه با کلاس‌های غیر حضوری جا دارد  که از دست اندرکاران زحمت کش این مجموعه تشکر و قدردانی کنم که بسیار سریع بستر این نوع آموزش را فراهم آوردند اگر چه هنوز راه طولانی در جهت برآورده شدن  تمام اهداف آموزشی برخط ( آن لاین)  داریم که یکی از آنها تغییر کتاب‌های آموزشی است  که بتواند هم سو با این نوع آموزش باشند و دیگری ایجاد فضای مجازی  که زبان آموزان هم زمان بتوانند تصاویر خود در طی کلاس به اشتراک بگذارند

ادامه می دهد مزایای کلاسهای انلاین بر کلاسهای آفلاین اصطلاحا  می‌چربد و این منافع یک سویه نبوده بلکه هم خانواده کانون از آنها برخوردار شده و هم زبان آموزان عزیز؛اول اینکه این مجموعه هزینه های پس انداز شده که نتیجه عدم اختصاص ساختمان به آموزش حضوری و هزینه های مربوط به آن میباشد را میتواند صرف تهیه و فراهم سازی بسترهای بهینه سازی انلاین کرده  و دیگر دغدغه فراهم سازی تاسیسات فیزیکی جهت ایجاد شعبه در مناطق مختلف را نخواهد داشت.

 از سوی دیگر مدرسین این  خانواده فارغ از هزینه و وقت رفت و آمد می‌باشند و خانواده های زبان آموزان هم از همین مزیت صرفه جویی در هزینه و وقت برخوردار هستند ،ضمن اینکه دغدغه نگرانی در مورد عزیزان خود را دیگر ندارند چونکه عزیزانشان در منزل بوده کنار آنها بوده و از خطرهایی که ممکن است در راه رفت آمد پیش آید مصون می‌باشند.ضمن اینکه زبان آموزان هرکجا که باشند در صورت دسترسی به اینترنت میتوانند در کلاس حضور پیدا کنند . 

حتما از نظرات سازنده زبان آموزان برای بهبود کلاس های خودم استفاده می‌کنم

از این مدرس با سابقه در مورد نحوه بازخورد گیری از کلاس ها می‌پرسیم و می‌گوید: در رابطه با نحوه گرفتن بازخورد ، من در  آخرین جلسه آموزشی از زبان آموزان تقاضا می‌کنم تا نظر خود را در مورد ترم آموزشی، بدون هیچ نگرانی بیان کنند وحتما نظرات آن‌ها را برای بهبود کلاس‌های خود در ترم های  آموزشی اینده بکار می‌گیرم.                  

و اما تفاوت کانون زبان با دیگر موسسات: یکی از ویژگیهای کانون که آن را از موسسات آموزشی دیگر متمایز میکند نظم و هماهنگی موجود در مجموعه میباشد و اینکه تمرکز مجموعه بر ارائه آموزش با کیفیت میباشد و نه صرفا افزایش تعداد زبان آموزان به هر قیمتی که متاسفانه برخی موسسات آموزشی دیگر به آن توجه نمی‌کنند.

از او می خواهم از خاطراتش بگوید:از زمانی که با این مجموعه همراه شدم خاطرات تلخ و شیرین زیادی را تجربه کرده‌ام. خاطرات تلخ بیشتر مربوط به از دست دادن همکارانی می‌باشد که دیگر در میان ما نیستند و خاطرات شیرین من مربوط به زنگ تفریح بین کلاس‌هاست  که با عزیزان می‌گفتیم و می خندیدیم.

یکی از خاطراتی که در س بزرگی به من داد این بود که یادم هست زمانی که در کانون امتحان میان ترم برگزار میشد پس از تصیح اوراق زبان آموزان نمره های آنها را اعلام میکردم ،ولی برای دیدن عکس‌العمل آنها به پایین بودن نمره های آنها نمره آنها را کمتر اعلام می‌کردم در یکی از این کلاسها وقتی نمره یکی از زبان آموزان را که نمره خوبی گرفته پایین اعلام کردم ،  ناگهان با تمام وحشت دیدم که این زبان آموز شروع به نفس نفس زدن و من سریعا گفتم که مزاح کردم و نمره شما خیلی بالاتر از آن چیزی هست که اعلام کردم و بعدا متوجه شدم که این زبان آموز مشکل قلبی دارد  و این تجربه به من یاد داد که باید خیلی بیشتر مواظب تصمیمات خود باشم چون زبان آموزان با ویژگی‌های مختلفی در کلاس حضور پیدا می‌کنند که ما نسبت به آنها آگاه نیستم.      

رشته تحصیلی من پنجره جدیدی را به عالم هستی گشود

دلیل موفقیت شما : -این موضوع را بهتر است زبان آموزان بگویند که مرا موفق می دانند یا خیر ولی همیشه خود را انسان موفق و خوشبختی می‌دانم از این جهت که در رشته ای تحصیل کردم که پنجره جدیدی به عالم هستی را برای من گشود. من برای یادگیری زبان انگلیسی خودم را ملزم کردم تا مقالات،داستانها،زیادی بخوانم و هم چنین گوش فرا دادن به سخنرانی‌های و مباحثات فروان که دید باز تری را در من ایجاد کرد.

درپایان آرزوی موفقیت برای خانواده بزرگ کانون که شامل تمام افراد مشغول به خدمت در این مجموعه است  و امیدوارم که این مجموعه به یک برند جهانی در امر آموزش تبدیل شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =