هفته پژوهش در کانون اردبیل گرامی‌ داشته‌شد

سیزدهمین ویژه‌برنامه هفته پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل با حضور مسوولان، مربیان و اعضا، روز سه‌شنبه سی‌ام آذر سال ۱۴۰۰ در سالن آمفی‌تئاتر جعفر ابراهیمی «شاهد» برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون استان اردبیل، زعفر احدزاده مدیرکل کانون استان اردبیل در ابتدای این مراسم گفت: بررسی نگاره‌های تاریخ بشری، بیانگر آن است که روح جستجوگر بشر همواره به دنبال دانایی بوده و دانایی همواره با جستجو، مطالعه و پژوهش به‌دست‌آمده و اگر عصر حاضر را عصر همگرایی دانش‌ها نام نهاده‌اند، بدون دلیل نیست؛ چراکه دنیا با زایش دانش‌های نوین ناشی از پژوهش‌ها مواجه بوده است.

احدزاده به اهمیت نگرش علمی و پژوهشی در فعالیت‌های کانون اشاره‌کرده و افزود: حجم فزاینده موفقیت‌های اعضا و مربیان کانون در جشنواره‌ها، مهرواره‌ها و فستیوال‌های ملی و بین‌المللی بیانگر رویکرد دقیق به توسعه و مهارت‌های لازم بوده و سال جاری هم از این حیث، یکی از سال‌های بسیار موفق بوده است.

او بابیان اینکه مهم‌ترین مؤلفه توسعه، دانایی است، یادآور شد: دانایی و ابزار آن فقط با پژوهش، مطالعه، جستجوگری و فعالیت‌های منظم علمی به دست می‌آید.

در ادامه حسین شایقی، رییس بنیاد نخبگان استان اردبیل و عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی، طی سخنانی به اهمیت پژوهش و فرآیند یک پژوهش دقیق پرداخت و گفت: پژوهش یک فرایند هوشمندانه و سامان‌مند برای نیل به شناختی تازه و روشن از مفاهیم است؛ چراکه فرآیند پژوهش درواقع تلاش فکری منظم، روش‌مند و پژوهش محور برای یافتن پاسخ و کشف حقایق و دستیابی به دانش نو است.

وی با تأکید بر تربیت نگاه و ذهن جستجوگر، افزود: برای یافتن راه حل درست می‌بایست ذهن جستجوگر داشت و از ابزار مناسب برای حل مساله بهره برد، چراکه مساله‌شناسی از طریق مشاهده دقیق و بر پایه‌ی جستجوگری انجام می‌شود؛ لذا جستجوگری و مساله‌یابی فرآیندی است که به معرفت‌شناسی و شناخت‌شناسی می‌انجامد.

استاد تمام دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه محقق اردبیلی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به ابعاد و مؤلفه‌های توسعه تفکر پژوهشی و نگاه نقادانه نسبت به شناخت خود از جهان؛ رشد و پرورش مهارت‌های فکری کودکان و نوجوانان را در جهت پیشرفت و توسعه همه‌جانبه، امری ضروری و لازم دانست و تصریح کرد: تفکر پژوهشی یکی از شاخص‌های اصلی توسعه و پیشرفت محسوب می‌شود و بدون تفکر پژوهشی، دانش بشری افزایش نخواهد یافت.

شایان‌ذکر است، معرفی کتاب علمی «اسرار آفرینش» از انتشارات کانون پرورش فکری توسط نیما اصلان نسب، از اعضای مرکز شماره پنج کانون اردبیل، ارائه تحقیق در خصوص سلول‌های بنیادی، توسط رادین اکبرپور- پژوهشگر برتر کشوری و عضو مرکز شماره یک کانون اردبیل، ارایه طرح اقدام‌پژوهی در قالب پاورپوینت توسط زهرا محیطی، اقدام پژوه و مربی مسوول کانون شهرستان خلخال، ارایه‌ی عمکلرد واحد آموزش و پژوهش کانون استان در سال جاری و هم‌چنین تجلیل از پژوهشگران و اعضای نهاد اقدام‌پژوهی، ازجمله آیتم‌های این ویژه‌برنامه بودند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =