بررسی «پرورش خلاقیت با رویکرد قصه» در برنامه‌ی رادیو سمنان

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان در برنامه‌ی رادیویی «زندگی سلام» به بررسی موضوع «پرورش خلاقیت با رویکرد قصه» پرداخت.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، فروهر معدنی معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان پیش از ظهر شنبه چهارم دی ۱۴۰۰ در برنامه‌ی رادیویی «زندگی سلام» به بررسی موضوع «پرورش خلاقیت با رویکرد قصه» پرداخت.

معدنی در ابتدای سخنانش با اشاره به نقش، کاربرد و تأثیر قصه در کودکان و زندگی حال و آینده‌ی آن‌ها اظهار داشت: قصه‌گویی پایه گسترش مطالعه است و با گسترش آن، مطالعه و کتابخوانی ترویج می‌شود و به بیانی دیگر، بهترین الگوهای تربیتی قرآن در قالب قصه به مردم منتقل می‌شود.

وی در ادامه افزود: قصه و قصه‌گویی یکی از نیازهای ضروری جامعه‌ است و از آنجا که شکاف‌های ارتباطی به دلیل حاکمیت فضای مجازی بنیان خانواده را مورد هجوم قرار داده، قصه‌گویی می‌تواند ارتباطات را تقویت و پیام‌های ارزشمندی را به جامعه منتقل کند.

معاون فرهنگی کانون استان سمنان با اشاره به تفاوت قصه با فیلم یا انیمیشن و بازی‌های رایانه‌ای، یادآور شد: قصه‌گویی یکی از مهارت‌های زندگی است و کسی‌که می‌تواند به‌خوبی قصه بگوید بی‌شک پدر و مادر خوب و سخنران خوبی است، بنابراین بایست مهارت قصه‌گویی را در کودکان و والدین تقویت کنیم و اگر والدین از قصه‌گویی دور نباشند بنیان خانواده تشکیل و ارتباط عاطفی پر رنگ‌تر می‌شود.

معدنی در بخش دیگری از سخنانش قصه را ابزاری مناسب در خدمت آموزش برای انتقال مفاهیم بسیار پرکاربرد، عنوان و خاطرنشان کرد: قصه‌های خوب، بچه‌های خوب تربیت می‌کند و در بیان قصه‌ها نبایست از معرفی اسطوره‌های دینی و ملی غافل شد؛ بلکه بایست قهرمان ملی را به مخاطبان کودک و نوجوان بشناسانیم و برای این‌که قصه‌گوی خوبی باشیم بایست شنونده خوبی باشیم و خوب‌شنیدن و  خوب‌دیدن را به کودکان آموزش دهیم.

وی هم‌چنین تأکید کرد: قصه‌گویی بیان فرهنگ‌ها و داشته‌های هر قوم و کشور است و قصه‌گویان با در دسترس بودن فضای مجازی می‌توانند فرهنگ و داشته‌های خود و همه‌ی آنچه را که اصالت سرزمین‌شان است به مخاطب خارجی معرفی کنند.

معدنی، خلاقیت یا آفرینندگی را توان ساختن و خلق‌کردن چیزی تازه، برشمرد و افزود: خلاقیت، مهم‌ترین و اساسی‌ترین قابلیت و توانایی انسان و بنیادی‌ترین عامل ایجاد ارزش و در واقع یک فرایند ذهنی است که افراد را قادر می‌سازد تا درباره‌ی ایده‌های نوین و کاربردی فکر کنند.

وی در ادامه با اشاره به روش‌های پرکاربرد قصه‌گویی گفت: قصه، راه ارتباطی انسان‌ها با یک‌دیگر است و هیچ‌وقت کهنه نشده و نمی‌شود؛ چون کلام به نوعی یکی از تأثیرگذارترین حامل‌های بار احساسی و عاطفی است که می‌تواند منظور ما را به دیگران منتقل کند.

معاون فرهنگی کانون استان سمنان در پایان تصریح کرد: قصه از عنصر تخیل برخوردار است و معمولاً جزء مؤفق‌ترین و تأثیرگذارترین وسایل ارتباطی است و امروزه بیش از هر زمان، کودکان به شور و نشاط و شادی و امید نیاز دارند و قصه، وسیله‌ی سرگرم‌کننده به حساب نمی‌آید؛ بلکه ابزاری است که عشق، محبت، ذوق و فرهنگ را در ساده‌ترین شکل از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌کند.

گفتنی است، در بخشی از این گفت‌وگو درخصوص روند اجرای بیست‌وسومین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی و معرفی برترین‌های آن و هم‌چنین درخشش مربیان و اعضای کانون استان سمنان در این جشنواره، مطالبی بیان شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =