نشست مشترک انجمن های داستان ایلام ولرستان برگزار شد

نشست مشترک انجمن های مجازی کانون ایلام و لرستان با حضور مریم کوچکی نویسنده و شاعر برگزار شد

ببه گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام،یست و یکمین جلسه انجمن ادبی نویسندگان نوجوان ایلام به طور مشترک با انجمن نویسندگان نوجوان استان لرستان با حضور مریم کوچکی نویسنده و شاعر  برگزار شد.

پس از صحبت وخیر مقدم سرپرست کانون استان ایلام وکارشناس ادبی ونماینده انجمن ایلام همچنین کارشناس ونماینده انجمن داستان استان لرستان اعضا به نقد داستان ها پرداخته ومهمان نشست به نقد وارائه پیشنهادات مفید وکاریردی پرداختند. 
مهمان نشست در نقد وبررسی داستان ها اسم داستان را ویترین آن و اولین چیزی خواند که به چشم می آید و باید ویژگی هایی داشته باشد که نه متن و محتوا را فاش کند و نه مبهم باشد.
ایشان به اعضا یادآور شد که موضوع داستان باید یک کلمه باشد که نویسنده حول آن به داستان نویسی می پردازد و درون مایه را جهان بینی و فکر و اندیشه ای خواند که نویسنده در داستان پخش می کند.
مهمان انجمن نویسندگان در ادامه ،  پیرنگ یا چهارچوب داستان را شامل شخصیت ها ،اتفاقات و ابتدا و انتهای داستان دانسته واشاره نمودند که انتخاب زاویه دید و راوی خدایی است که بر فضا تسلط دارد و از دل ها و اندیشه و افکار و .... آگاه است و انتخاب راوی مناسب ، باورپذیری داستان را افزایش می دهد.
همچنین درگیری ها و کشمکش ها داستان را خوب پیش می برد و نقطه اوج داستان را رقم می زنند وتاکید نمود که تعداد حوادث و کم و زیاد و یا کمرنگ و پررنگی آن ها تاثیر مهمی در داستان دارند.
خانم کوچکی کلمات را در داستان کوتاه بسیار مهم دانست و گفت که هر کلمات بار ارزشی زیادی دارد.در شخصیت پردازی باید شخصیت منعکس کننده اطلاعات ظاهری و رفتاری آن ها باشند.

 در پایان نقد هر اثر پیشنهادات کاربردی و خلاقانه ای برای بهتر شدن کار اعضا ارائه کرد و کتاب هایی هم برای مطالعه بیشتر وبهتر در رشد آثار داستانی به آن ها معرفی کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =